סקודה פאביה באמת מסוגלת להגיע ל-173 קמ"ש? | צילום:
דוברת אגף התנועה
הכותרות בכל כלי התקשורת זעקו אמש והפליאו לדווח על הצעיר שהתחמק מניידת משטרה ונסע בנתיב הנגדי בכביש 6, לאחר שנקלט על ידי מכמונת מהירות נוסע במהירות של 173 קמ"ש וסירב להיענות לדרישת השוטרים לעצור.
אין ספק שמעשיו של הצעיר, שמסתבר שגם נהג תחת השפעת אלכוהול, פסולים מן היסוד, אבל בהתחשב בכך שהצעיר נהג בסקודה פאביה, מכונית ללא יומרות ספורטיביות שזו המהירות המירבית שלה על פי תנאי המעבדה של היצרן, אמינות המדידה המשטרתית נראית מעט בעייתית.
מקרה זה מצטרף למספר מקרים נוספים שהגיעו לכותרות לאחרונה בהם שוטרי משטרת התנועה הישראלית הצליחו למדוד מכוניות מתוצרת מאזדה, פולקסווגן ואחרות נוסעות במהירויות גבוהות מהמהירויות המקסימליות אליהן המכוניות יכולות להגיע, על פי נתוני היצרנים.
>> המיקומים של כל מצלמות המהירות החדשות
למרות שניתן לחשוב על כמה דברים חשובים מאלה, ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים החליטו משום מה לקחת יוזמה ולהעביר את מכשירי הממל"ז (אקדחי לייזר) השנויים במחלוקת הליך שיעניק להם תו תקן ישראלי.
מצד אחד, לאחר כ-20 שנה בשירות, הגיע הזמן שסוף סוף גוף מקצועי יקבע כללים באשר לפעולות אותן יש לבצע על מנת להוכיח את אמינותו של המכשיר ויגדיר את נהלי עבודה והכיול של המכשירים הללו, אך מצד שני קביעת התקן לא באמת תגן באופן מלא מפני קריאות מהירות שגויות מכיוון שבפעמים רבות תפעול לא נכון של השוטרים בשטח הוא הגורם להן. עם זאת, תו התקן עלול לפגוע ביכולתם של נהגים, שמרגישים שנעשה להם עוול, לערער על אמינותו של המכשיר בבית המשפט. מדידות הממל"ז מציגות לעיתים מהירויות גבוהות מנתוני היצרן | צילום: משטרת התנועה
איך מקבלים תו תקן למכמונת מהירות
כדי לעמוד בתקן, מכשירי הממל"ז יחוייבו בסדרה מפרכת של בדיקות, הן במעבדה והן בשטח. הבדיקות יכללו מדידות של כלי רכב פרטיים ואופנועים במרחקים שונים ובמהירויות שונות.
בנוסף, כולל התקן בדיקת מהירות של כלי רכב בעת עקיפה של רכב אחר ודורש כמה עשרות מדידות על ידי שני מכשירים שיופעלו במקביל כדי לודא את אמינות מכשירי הבדיקה.
כמו כן קובע התקן שעד למהירות של 100 קמ"ש תאושר סטיית תקן של עד 3 קמ"ש, וכשהמהירות הנמדדת היא מעל ל-100 קמ"ש יופחתו 3 אחוזים מהמהירות שהתקבלה במכשיר.
עם זאת, התקן החדש אינו כולל דרישה לבדיקה תקופתית של כיול המכשירים ובחינת יכולותיו של כל שוטר תנועה לתפעל את המכשיר בצורה תקינה.
מבחינת הנהגים, כאמור, לא מדובר בבשורה ויש לשער שרוב ציבור משתמשי הדרך היה מעדיף לראות את הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, המתוקצבת יש לזכור מכספי הציבור, משקיעה את הכספים והמאמצים שלה באפיקים משמעותיים יותר – מהסברה ועד תשתיות, לצמצום הקטל בכבישים..
האם אין לרשות הלאומית לביטחות בדרכים נושאים חשובים יותר להתעסק בהם? | תמונת AVI: חדשות1 ערוץ 2מה אומרים המומחים
עו"ד מוטאי - הבעיה לרוב היא בתפעול ולא במכשירים עצמם עורך דין גל מוטאי ממשרד מוטאי מצגר מסביר "מתוך ניסיוני כאחד שהפעיל את המכשירי האכיפה במשטרת ישראל (בין היתר ממל"ז וינשוף) וגם הדריך שוטרים במרכז ללימודי המשטרה אוכל לומר כי רובן המכריע של הבעיות במכשירי האכיפה מתמקדות בהפעלת המכשירים ע"י השוטרים ופחות בדיוקם של המכשירים. אני זוכר מקרה הבניינים הנעים שעשה רעש תקשורתי עצום, אף אחד לא ציין את העובדה כי המכשיר הופעל ע"י אנשים שלא היו מוכשרים להפעילו ולא היו מודעים למגבלות ההפעלה הן בקשר לכיול והן בקשר לטווח אכיפה וזווית כיוון העינית. כך יוצא שכל הפעלה שהיא לא ע"פ הוראות היצרן יכולה להביא לתוצאות שגויות ולעוול לאזרחים וזה יכול להיות גם ע"י שוטרים מוכשרים שלא מקפידים על כללים להפעלת המכשיר." עורן דין מוטאי מוסיף כי "סוגיה זו מתחדדת במלוא עוצמתה לנוכח ענישה המחמירה של בתי המשפט לאחרונה בכל הקשור בעבירות תעבורה המחייבת הקפדה יתרה על הכללים להפעלת מכשירים אלה. המכשירים כשלעצמם הם פועלים באופן כמעט מדוייק לחלוטין ואף עברו מבחנים קפדניים של בתי המשפט בישראל. אני סבור כי אין תרומה מיוחדת לתו תקן ישראלי כלשהו אלא יש להקפיד על הפעלה נכונה של מכשירים אלה."
עו"ד גל מוטאי ממשרד מוטאי מצגר ושות היה מדריך בביה"ס לשוטרים ונותן יעוץ בפרקליטיIL
צריכים להתייעץ עם עורך דין? היכנסו לייעוץ משפטי חינם
>> כל הדרכים להתמודד עם אכיפת המהירות ולהישאר עם הרישיון ביד