הטכנולוגיה של CellEra ליצור תאי דלק זולים ויעילים. צילום: מתן כהן פעם, בעידן בו החקלאות הייתה הכוח שהוביל של המשק הישראלי, חג הביכורים היה אחד המועדים החשובים בלוח השנה בעבור כולם, אבל מאז שהחקלאות נדחפה הצידה ומנוע הצמיחה עבר לתעשייה ובמיוחד להיי-טק החשיבות של אותו חג ססגוני המחבר בין האנשים לפרי האדמה דעכה ורק בקיבוצים ניתן עוד לחוש משהו מאווירת החג.
אמנם קשה לחגוג חג ביכורים טכנולוגי עם טנא מלא באפליקציות ויישומים חדשים שהבשילו בשנה האחרונה לכדי אקזיטים השווים מיליונים, אבל בסוף השבוע האחרון בקיסריה משהו מאווירת החג, בה כל אחד מביא את פרי חלקתו, היה באוויר בכנס EcoMotion הראשון.
מטרתו של הכנס, פרי יוזמתם של אנשי עסקים ותעשייה בכירים, ביניהם איש העסקים מאיר ארנון, פרופ' אריה צבן – ראש מרכז ננו-טכנולוגיה בבר אילן, אייל רוזנר – ראש התוכנית הלאומית להפחתת התלות בנפט, רן דנאי – מנכ"ל טויוטה בישראל ואחרים, הייתה להעניק חממה וכר פורה להחלפת מידע, רעיונות, טכנולוגיות ויצירת קשרים בין מפתחים ישראלים שונים בתחום הרכב והתחבורה החכמה, תחום בו למרות המרכזיות של ישראל בעולם הטכנולוגי אין לחברות מהארץ יותר מדי ייצוג בעולם.
הרעיון היה לתת לכולם במה פתוחה, בין אם מדובר בחברה שכבר זכתה להכרה עולמית ועשתה את הפריצה שלה כמו מובייל–איי שפיתחה מערכת להתרעה מפני תאונות המשולבת במכוניות של כמה מיצרניות הרכב המובילות בעולם ובין אם מדובר במהנדס שבשעות הפנאי בנה תחליף זול לסגוויי במרתף ביתו. לתדלק את מיכל הדלק עם מים. צלם: נעם וינד
האווירה הבלתי מעונבת, הבריזה מהים והגלים יצרו אירוע מעניין בו כולם זכו לכבוד ולהתייחסות רצינית. היו שם כאלה שהציגו פיתוחים של מוצרים קטנים יחסית הנותנים מענה נקודתי מיידי כמו ממשק המעביר את האפליקציות, היישומים, המוזיקה ותוכנות הניווט מהסמארטפון שלכם למסך מערכת המולטימדיה ברכב והיו מי שחשבו בענק כמו חברת CellEra והציעו פתרונות שיהפכו את טכנולוגיית תאי הדלק לזמינה ומשתלמת באופן משמעותי תוך שימוש בחומרים ומתכות זולים ויעילים יותר מבחינת יכולת תפוקת החשמל. בין לבין היו חברות גדולות, סטארטאפסיטים ידועים ומוערכים, סטודנטים וממציאים עצמאיים.
בכנס הוצגו מגוון טכנולוגיות שהציעו רעיון מקורי מאוד, אך עדיין רחוק מיישום מסחרי והיו שהציגו טכנולוגיה מבושלת רגע לפני הפריצה לשוק.
חברת פינרג'י של איש העסקים אביב צידון, המפתחת טכנולוגיה המשביחה את הרעיון שמאחורי סוללות מתכת אוויר, הציגה סוללה העושה שימוש בריאקצית אלומיניום ומים ומיועדת לתת לכלירכב חשמליים אופציה להארכת טווח משמעותית על ידי שימוש באנרגיה הנוצרת ללא צורך בטעינה, כאמור, על ידי תגובה הנוצרת בין אלומיניום למים, על פי טכנולוגיה מיוחדת שהחברה מפתחת. ברכב אב הטיפוס שהוצג בכנס יש סוללה בת 48 תאים היוצרת 100 קילוואט לשעה. מנכ"ל החברה ציין שפינרג'י חתמה לאחרונה על הסכם עם קונצרן רנו-ניסאן שנחשב למוביל בתחום ההנעה החשמלית.
הסטודנטים מאוניברסיטת אריאל הציגו דגם ראשוני למערכת להפקת מימן לשימוש במנועי תא דלק. לטענתם הם פיתחו תהליך המאפשר לייצר מימן תוך כדי תנועה במיכל קטן על ידי חיבור בין מים לאבקה מסוימת ובכך לחסוך את הצורך לתדלק את רכבי תא הדלק במימן בלחץ גבוה שנחשב מסוכן יחסית. בשלב זה במכללת אריאל עוד לא חושבים על טכנולוגיה שתוכל להיות יעילה מספיק להנעת כלי רכב בגודל מלא ועסוקים בהכנת אב טיפוס של אופניים חשמליים שבמקום סוללה יהיו מצוידים במערכת שתעשה שימוש בטכנולוגיה שפתחו.
הדוד לייצור מימן תוך כדי תנועה של הסטודנטים מאריאל. צילום: נעם וינדדורון כהן, ממציא עצמאי עם שלל רעיונות בתחומים שונים, פיתח מערכת המאפשרת בעזרת תהליך חשמלי מסוים לעורר דלקים ולהשביח את היעילות שלהם לפני השימוש. כהן פיתח דגם אב טיפוס המסוגל לטפל ב-3000 ליטרים בדקה המיועד לשפר ולעורר במהלך התדלוק את התכונות של דלק סילוני, אך חולם על מערכת קטנה שניתן יהיה להתקין בכל רכב על צנרת הדלק בין מיכל הדלק למנוע ושבעזרת עירור הדלק תביא לשיפור הבעירה של הדלק, לעליה בביצועים ולירידה של עד 20 אחוזים בצריכת הדלק.
אלביט הציגה את "הסופר כבלים" שפיתחה לטעינה מהירה של אוטובוסים חשמליים. הטכנולוגיה שאמורה לאפשר מעבר לאוטובוסים חשמליים לא מזהמים מסוגלת להטעין במהירות הבזק את מצברי האוטובוס החשמלי בזמן הקצר שזה עוצר בתחנות כדי לאסוף ולהוריד נוסעים.
בכנס הוצגו גם טכנולוגיות, רעיונות ופתרונות שלא עוסקים במקורות האנרגיה אלא בכלי תחבורה שונים וכך לצד הסגוויי הביתי והמרשים מאוד של אייל זיו ניתן היה לפגוש גם את MUV-e של מעצב הרכב אמיר זייד שעבד עבור יצרניות כמו פרארי, טאטא, פיאט ומפתח בימים אלה כלי תחבורה אישי, חשמלי ועירוני שמתקפל לתוך מזוודת טרולי ומאפשר תנועה נוחה מאוד ובעיקר ניידות בכל מקום. חתמו על הסכם פיתוח עם רנו. צילום: נעם וינד
כמה אלפי שנים לאחר המצאת הגלגל ששינתה את הדרך בה אנשים נעים, עוז מחלבני, מרצה במכללת אפקה להנדסה, החליט לבדוק האם זו באמת הדרך היעילה ביותר להתניידות או שבמקרים מסוימים כלי רכב שמשתמש בעקרון תנועה אחר יהיה יעיל יותר. הבדיקה הביאה להמצאתו של רכב שהולך על זרועות ומציג יכולת עבירות של מכשולים כמו מדרגות ושיפועים חדים תוך כדי התנהלות אנרגטית חסכונית הרבה יותר מאשר רכבים שנעים על גלגלים.
כמו כן הוצג החזון המעניין של skytran שאמור להפוך בתוך 3-4 שנים למציאות ולהציע תחבורה ציבורית יעילה וסופר מהירה בגוש דן, תוך שימוש במסילות כבלים עיליות אליהן יחוברו קרונות אוויר מיוחדים שיונעו על ידי כוח עילוי מגנטי מיוחד.
איש העסקים מאיר ארנון, יו"ר קהילת EcoMotion, ציין שהכינוס הראשון של הקהילה המתהווה הדגיש בפניו את הפוטנציאל האדיר שיש כאו והוא מאמין שבשנה הבאה גורמים בינלאומיים מתעשיות הרכב וההיי-טק מכל העולם המכירים ביכולת המוכחת של יזמים וממציאים מישראל לספק פתרונות מקוריים, ידאגו לא לפספס את האירוע שבתוך שנים ספורות, כך ארנון מקווה, יהפוך למוקד עולמי להחלפת רעיונות ולהצגת פיתוחים בתחום תחליפי הדלק ומציאת דרכים חדשות ומקוריות לתנועה בתוך הערים ומחוץ להן, החל מהנעה אישית ועד להנעת המונים.
הסגוויי הביתי של אייל זיו. צילום: מתן כהן
>> האם בקרוב המכוניות יתחילו לעוף?