הסיבה לתאונה בטבריה בה נספו שמונת בני משפחת אטיאס עדיין לא התבררה, אולם המשך הבדיקות ועדויות של נהגים מעוררות של החשד לפיו תקלה סדרתית בדוושת הגז הובילה לתוצאה הטראגית. אבי המשפחה לא הצליח להאט את הרכב, שחק את הבלמים בניסיון נואש לעצור, ואז איבד שליטה על המכונית כשהגיע לירידה לטבריה.
החלק החשוב ביותר בכל מצב חירום הוא זיהוי נכון של הבעייה ובהתאם לכך ביצוע פעולה מהירה ונחושה שיכולה להציל את חייכם. לכן בשלב ראשון יש להרים את הרגל מדוושת התאוצה, ללחוץ על דוושת הבלמים ולנסות להבין אם הרכב ממשיך להאיץ בחוזקה קדימה. אם מורגשת האטה מסוימית אבל אתם מרגישים שהברקסים לא מתפקדים כראוי יש צורך לפעול במהירות, כפי שהסברנו כאן בשבוע שעבר, ולהאט את הרכב בעזרת הורדת הילוכים (גם ברכב אוטומטי) ובלימת מנוע. אך אם זיהיתם שיש בעיה עם דוושת תאוצה תקועה והרכב ממשיך להאיץ בחוזקה יש לפעול במהירות אך באופן מעט שונה מאשר במקרה של אובדן בלמים.
מה לעשות אם דוושת התאוצה נתקעת?
הפרדה מתיבת ההילוכים. מנוע הרכב מעביר את הכוח לגלגלים באמצעות תיבת ההילוכים. הפרדה של כוח המנוע מהתיבה יפסיק מידית את תאוצת הרכב ויאפשר עצירה בטוחה. במלים פשוטות: ברכב ידני יש ללחוץ על הקלאץ' עד הסוף וברכב אוטומטי צריך פשוט להעביר את ידית ההילוכים למצב ניוטרל, להשתמש בבלמים ולעצור בזהירות בצד הדרך. לאחר העצירה – לכבות מיד את הרכב.
אחד החששות של נהגים הוא שפעולה כזאת עלולה לגרום נזק כבד למנוע. חשוב לזכור שנזק כזה בכל מקרה עדיף מתאונה. בנוסף, סביר להניח שהמנוע יטפס לטורים מקסימליים, אך מערכת ניתוק ההצתה של המכונית אמורה להתמודד עם מצב כזה. למרות הרעש הגדול, סביר להניח שהמנוע לא ייהרס.
עם כיבוי המנוע ההגה יהפוך לקשה וכך גם הלחיצה על דוושת הבלמים אך כשזה נעשה במהירות נמוכה יחסית לא קשה לשלוט ברכב גם במצב זה.
כיבוי הרכב. במקרה ממש קיצוני ולא הגיוני בעליל ובו אי אפשר להפריד את המנוע מתיבת ההילוכים או לבלום, אין ברירה אלא לכבות את הרכב מיד. כלומר, לסובב את המפתח בסוויץ' ולא להוציא אותו, בלי קשר למהירות שבה מתקדמת המכונית. אמנם השליטה ברכב תהיה קשה יותר בעקבות החלשות עוצמת הבלימה, אך כשכוח המנוע לא דוחף קדימה זה בהחלט אפשרי. גם ההגה יהיה קשה יותר אבל ניתן לשליטה. לאחר האטה מסוימת אפשר להיעזר בבלם היד כדי להאט את המכונית. הוא אמנם משפיע רק על הגלגלים האחוריים, אבל הוא יכול לסייע.