קפטן חורף סוף סוף מגיע לביקור. למרות שאנו כבר באמצע נובמבר גשם כמעט ולא ירד השנה ולמעט כמה אפיזודות קצרצרות, למעשה מדובר ביום החורפי האמיתי הראשון של החורף.
לצערנו, במקביל לדיווחים משמחים על כמויות גשם מרשימות, מהדורות החדשות מתמלאות בעוד ועוד דיווחים על תאונות קשות עם נפגעים.
הגשם המשמעותי הראשון הוא קטלני במיוחד. השילוב בין המים המציפים מעלה את שכבת השמן והלכלוך שהצטברה על הכביש במשך חודשים. כלי רכב לא מוכנים היטב ונהגים שלא החליפו דיסקט לנהיגת חורף גובים מחיר כבד.
זה לא חייב להיות כך, אין סיבה להיפגע או חלילה למות על הכביש רק כי גשום ורטוב שם בחוץ. בואו ננצח יחד את הסטטיסטיקה הקשה.
לא חייבים להיות נהגים סופר מקצועיים בעלי יכולות קיצוניות, בסך הכל צריך להבין שכמו שמתלבשים אחרת ליום חורפי כך גם נוהגים אחרת ביום סוער.
הכנות מבעוד מועד
- צמיגים במצב טוב חשובים כל השנה אך אם בעונה היבשה טענתם שממילא אתם לא מגעים למגבלות האחיזה ו"לצמיג עוד יש בשר", בחורף אי אפשר לשחק משחקים כאלה. זכרו, תפקיד החריצים הוא לנקז את המים ולמנוע אובדן אחיזה. ההבדל בין נהיגה ברכב עם צמיגים חדשים לכזה עם צמיגים ישנים היא משמעותית ביותר, גם לחץ אוויר נכון משפיע מאוד על התנהגות הרכב. חשוב להשקיע שתי דקות, לבדוק זאת ולמלא במידת הצורך.
גם עם בוגאטי ויירון צריכים לעבור לנהיגת חורף
- הגומי במגבי הרכב נוטה להתייבש במהלך הקיץ ואפילו אם המגבים עדיין מצליחים לפנות את המים מהשמשה היכולות שלהם לאפשר ראות טובה במהירות היא מוגבלת. העלות של סט מגבים לרוב לא עולה על כמה עשרות שקלים, אם יש לכם ספק - החליפו.
- רצוי לבקר במוסך כדי לערוך בדיקת חורף (רובם מעניקים בדיקות חורף בחינם) בה תבדק תקינות מערכות הבלמים, ההיגוי ומערכת החשמל. לא פעם עלולה להווצר תחושה שמנסים "לקלף" אתכם בתיקונים לא הכרחיים, לכן רצוי ללכת למוסך שאתם מכירים וסומכים עליו, ולא לחסוך בנושאים בטיחותיים או בחלקים ברמה נחותה.
חסכון של כמה עשרות או מאות שקלים יכול להיות ההבדל בין חיים ומוות על הכביש.
מתכוננים לצאת לדרך
במידה ובחוץ מתחוללת סופה אימתנית כמו שהבטיחו לנו החזאים, ואינכם חייבים לצאת החוצה, אפשר לשקול לותר על נסיעה מיותרת.
- אם בכל זאת עליכם לצאת, לבשו בגדים שיאפשרו לכם תנועה חופשית ובין היתר להוריד את המעיל באוטו. בנוסף, רצוי לנעול נעליים נוחות עם סוליה בעלת אחיזה טובה, שלא יחליקו מהדוושות.
- אם צפוית רוחות במהירות גבוהה, השתדלו לא להחנות את הרכב מתחת לעצים או בקרבת אובייקטים שאתם חוששים שעלולים להתעופף ולנחות על רכבכם.
השתדלו לחנות במקום בו אין דברים שעלולים ליפול על האוטו | צילום: יוסי מזרחי- קר ורטוב בחוץ, יתכן שחיות ובעיקר חתולי-חצר תופסים מחסה מתחת או אפילו בתוך תא המנוע. מעבר לסכנה לפגוע בחיה המסכנה, במידה וחתול נתפס במנוע יכול להגרם לרכב נזק. לכן, ובמיוחד אם בסביבת המקום בו חניתם יש חתולים או חיות אחרות, הקפידו לעורר את תשומת ליבם כשאתם מגיעים לרכב. מומלץ לתת מכה קלה על מכסה המנוע, להכנס לרכב ולתת צפצוף קצר לפני שאתם מתניעים, להמתין מס' שניות ואז לעשות זאת. ברגע שמתרגלים לענין זה הופך לחלק מהשגרה ויכול לחסוך מראות קשים ונזק למכונית.
- במידה ועל חלונות הרכב הצטברו אדים רבים בחלק הפנימי ולכלוך או בוץ בצד החיצוני, רצוי להשקיע כמה רגעים כדי לצאת לדרך כשהרכב, השמשות והמראות במצב נקי יחסית.
יוצאים לדרך
- החוק מחייב להדליק אורות בכבישים בין עירוניים החל ב1 בנובמבר ועד 31 במרץ. אמנם במרבית הימים שחלפו מאז ה-1 בנובמבר לא היה שום צורך באותם אורות, אבל בנהיגת חורף הם חשובים מאוד. הקפידו להדליק גם בעיר, למרות שלא חייבים בכך, והקפידו לכבותם, כדי שיהיה לכם כוח להתנעה כשתחזרו לרכב.
גם מנחם בודק את הצמיגים | צילום:
חדשות 2
במידה ורכבכם אינו מצויד בזמזם המזכיר כיבוי אורות (אפשר להתקין אצל כל חשמלאי רכב בעלות נמוכה), חשבו על דרך שתזכיר לכם בכל פעם לכבות ולהדליק את האורות.
- בנהיגת חורף, גם במהירויות לא גבוהות ובמקומות שאתם רגילים לנסוע בהם מדי יום עלולות להווצר סכנות ועל כן כדאי תמיד, אפילו אם אתם ממהרים במיוחד, לנהוג במתינות ובזהירות רבה, לפחות 10 קמ"ש פחות מהמהירות בה אתם רגילים לנסוע. נסו לחשוב שיש לכם ברכב כוס מלאה במים ואתם לא מעוניינים לשפוך אותה.
- המנעו ככל האפשר מבלימות חדות, האצות חזקות, פניות מהירות או מעבר חד בין נתיבים..
- אתם עלולים להתקל בשלוליות על הכביש או בכביש מוצף. אמנם, בכל יום רצוי להחזיק שתי ידיים בצורה יציבה על ההגה, אבל בחורף יש לזה משנה חשיבות: כניסה מהירה לקטע מוצף בכביש עלולה לגרום לתחושה של חוסר היגוי. רצוי להאט לפני שלולית על הכביש ולאחוז בהגה היטב.
אגב, אם אתם מרגישים תחושה מפחידה של אובדן שליטה בהגה או חוסר היגוי במעבר על קטעים מוצפים, יתכן שיש בעיה של כיוון פרונט ברכב. התיקון אינו יקר ורצוי לבצעו בהקדם האפשרי.
אחרי מעבר מכשול מים וכשהכביש פנוי, לחצו בעדינות כמה פעמים על הבלמים כדי לסלק שאריות מים שאולי הצטברו בבלמים ויכולים לפגום בטיב העצירה.
- גם אם יש לכם רכב שטח יש להזהר במעבר בשלוליות עמוקות ובמיוחד במקומות בהם יש הצפות או סחף של מים (כמו במקרים של שטפונות בדרום או צפון הארץ).
קשה מאוד להעריך את עומק ועוצמת המים ובכל שנה אנחנו שומעים על הרוגים מיותרים כתוצאה מנהיגה לתוך שטפון.
אתם רואים מים זורמים בחוזקה על הכביש? המנעו מלנסות לעבור שם.
- בתנאים גשומים, הסיכוי להגיע לאובדן אחיזה עולה עד מאוד ובקלות אפילו במהירות לא גובהה נוצר מצב של ההחלקה מסוכנת של הרכב.
אמנם, במכוניות החדשות יש מערכות בקרת אחיזה כמו ESP, אך גם הן אינן פתרון קסם ואי אפשר לסמוך עליהן בעיניים עצומות.
הכביש מוצף? המנעו מלנסות לעבור שם | צילום: אור גץלכן, במידה וחשתם באובדן אחיזה, רצוי שתדעו להגיב במהירות.
- במידה ואתם מרגישים שהרכב שלכם "מיישר" את הפניה (הפנתם את ההגה לכיוון מסוים וחרטום הרכב פונה פחות ממה שהתכוונתם), הרפו בהדרגה מדוושת התאוצה וסובבו את ההגה עוד קצת את ההגה לכיוון הפניה.
- במידה ואתם מרגישים שהחלק האחורי של הרכב מתחיל להחליק לכיוון מנוגד לכיוון הפניה, יש לסובב את ההגה לכיוון ההחלקה של החלק האחורי.
בכל מקרה כזה של אובדן אחיזה, הזהרו מתגובות קיצוניות מדי או מבלימות היסטריות שעלולות להחמיר את מצב ההחלקה.
- מרבית המכוניות מצוידות במערכת ABS למניעת נעילת גלגלים. בעוד שבכביש יבש המערכת אינה מתערבת בדרך כלל, בתנאי חורף בדרך עם אחיזה מוגבלת, בהחלט יתכן שתרגישו בפעולתה.
לא להבהל, רעשים ורעידות בדוושת הבלם הם חלק מהפעולה התקינה ועליכם להמשיך וללחוץ בנחישות עד להאטה או בלימה של הרכב.
אם בלוח המחוונים דולקת באופן קבוע נורת אזהרה עם סימון של בלמים או כיתוב ABS, סביר להניח שיש במערכת תקלה וברגע האמת היא לא תתפקד. רצוי מאוד לא לחסוך את הכסף ולתקן את המערכת מצילת החיים הזאת. לעתים מדובר בתיקון לא יקר במיוחד שיכול להסתכם במאות בודדות של שקלים.
- במידה וברכבכם אין מערכת ABS, בתנאי חורף נדרשת זהירות רבה. הסיכוי להגיע למצב של נעילת גלגלים והחלקה הוא גדול מאוד. השתדלו לא לבלום תוך כדי סיבוב ההגה ובמידה והרכב מחליק בעצירה - אם מדובר בבלימת חירום גם במצב החלקה ברוב המקרים מרחק העצירה יהיה קצר יותר אם זו לא עצירת חירום לחצו על דוושת הבלם והרפו ממנה, כמה פעמים במהירות רבה, כדי לאפשר לצמיגים לאחוז בכביש ולא רק להחליק עליו.
- שימרו מרחק! כמו שצריך לשמור על מהירות נמוכה יותר, כך חשוב ביותר לשמור על מרחק גדול יותר מהרכב שלפניכם. במצב גשום, מרחקי הבלימה ארוכים באופן משמעותי מאשר בתנאים יבשים, אפילו עם מערכות מתקדמות ויש לצפות ליותר הפתעות בדרך שיחייבו בלימה פתאומית.
החורף כאן | צילום: החדשות 2- השאירו תמיד חלון מעט פתוח. פעולה זאת חשובה גם למנוע הצטברות אדים בחלל הרכב וגם כדי להזרים אוויר טרי לאוטו. בתנאי חורף עם חימום פועל עלולה להווצר אווירה מרדימה מעט ולכן חשוב אותו זרם אוויר. רצוי שיהיו גורמים נוספים שיעזרו לכם לשמור על עירנות – מוסיקה טובה, מלווה, משקה מרענן וכו'.
- במידה והצטברו אדים על החלון הקדמי, העבירו את מערכת האוורור למצב הזרמת אוויר לעבר החלון והפעילו במצב חימום ומזגן פועל יחד. פעולת ההפעלה יחד עם המזגן לרוב תעלים את האדים תוך מספר שניות
אין ספק שכדאי, במידה ומתאפשר לכם, לעבור השתלמות קצרה באחד מבתי הספר לנהיגה מתקדמת בארץ כדי להפוך את הידע התיאורטי להתנסות במציאות. בינתיים, בכל יציאה אל הכביש בתנאי מזג אוויר קשים זכרו שצריכים להתאים את אופי הנהיגה לתנאי הדרך.
סעו בזהירות!