ישנן תאונות דרכים שהסיבה להן ברורה וקשורה בתשתית הכבישים הבעייתית, העומס, מזג האוויר או כשל מכני ברכב. תאונות אחרות נגרמות בשל יכולת שליטה מוגבלת של הנהג, עייפות ונהיגה בשכרות, אבל בשנים האחרונות חלה עליה תלולה בתאונות מסוג אחר, שלא תואמות את אף אחד מהתרחישים שהוזכרו למעלה, תאונות שלא היו צריכות להתרחש ועדיין גורמות מדי יום לנזקים, לפציעות ואפילו למתים – תאונות הסלולרי. כן כן המכשיר הקטן והמצפצף הזה שהפך לחלק כל כך משמעותי מחיינו עד שהצטרף כאיבר אורגני לגופינו אחראי לרגעים ארוכים של הסחת דעת מסוכנת כשאנו מאחורי ההגה.
מסתבר שלא רק אנחנו כאן בmako רכב חושבים שצריך לעשות מעשה מרחיק לכת ולגרום לכך שלא ניתן יהיה להשתמש בסלולרי כלל תוך כדי נהיגה.
שר התחבורה האמריקאי ריימונד לאהוד התבטא לאחרונה בנושא במהלך דיון טלוויזיוני בתוכנית ברשת NBC וציין שבנוסף למאמצים לחנך נהגים ולהסביר להם על הסכנות של נהיגה מוסחת, משרד התחבורה האמריקאי החליט לבחון טכנולוגיה שתוכל להשבית יכולת של שימוש בטלפונים סלולריים במכונית.
"יש הרבה טכנולוגיה שם בחוץ שמאפשרת לבצע השבתה שכזו ואנו בודקים אותה", ציין לאהוד, "זו דרך אחת להתמודד עם הבעיה אבל לפני כן צריך להסתמך על חוקים ברורים ואכיפה ברורה ובשורה התחתונה בראש ובראשונה אנשים צריכים לקחת אחריות אישית ולהבין שנהיגה ושימוש בסלולרי לא הולכים ביחד", סיכם השר.
חיפוש הפתרון הטכנולוגי הינו תגובה למספר הגדל של הרוגים ופצועים בעקבות תאונות שהתרחשו משום שהנהג השתמש בסלולרי. המצב רק הולך ומחמיר כל הזמן, ציינו גורמי המקצוע. אם פעם הטלפונים היו משמשים לדיבור היום אנשים קוראים ושולחים מסרוני סמס, מצייצים בטוויטר, קוראים אימיילים וגולשים באינטרנט בעזרת הסמארטפונים, כל זאת תוך כדי נהיגה.
לפני מספר חודשים ארצות הברית הזדעזעה כשהמנתח הפלסטי הידוע של הוליווד שכונה "דר' פלסטיק" וכיכב בתוכנית ריאליטי טלוויזיונית מצא את מותו לאחר שהתרסק עם הפורשה שלו במהלך עדכון ציוץ בדף הטוויטר שלו.
רוב המקרים לא זוכים לפרסום נרחב. שר התחבורה האמריקאי חשף את הנתון המחריד הבא על פיו בשנת 2009 לא פחות מ-5500 אמריקאים סיימו את חייהם ועוד חצי מיליון נפגעו בתאונות שהתרחשו כתוצאה ישירה של שימוש בסלולרי.
עזבו את הדברים מסביב והתרכזו בנהיגה | צילום:
jupiter images
פול אצ'לי, מדען מאוניברסיטת קנזס החוקר את הנושא כבר שנים, טוען שהמספרים הרשמיים הם אומדן נמוך והמספרים האמיתיים גבוהים בהרבה משום שהדו"חות הרשמיים כוללים רק מקרים בהם ברורה מעל לכל ספק סיבת התאונה.
באופן מפתיע, אין בארצות הברית חוק פדראלי גורף האוסר שימוש בטלפון הנייד בזמן נהיגה ברכב. המעצמה המחולקת ל51 תת מדינות משאירה לכל מדינה לקבוע את חוקי הנהיגה שלה וכך בעוד שישנן מדינות בהן שימוש בסלולרי בכל דרך הוא לא עבירה על החוק, באחרות אסור שימוש במכשיר ללא דיבורית ובשנים האחרונות מדינות רבות אוסרות על קריאה ומשלוח של הודעות סמס בזמן נהיגה.
כמו לנהוג תחת השפעת אלכוהול
בנוסף, מחקרים שנעשו לאחרונה הוכיחו שבנהיגה תוך כדי שימוש בסלולרי נתקבלו תוצאות דומות מאוד לנהיגה בשכרות, אך נראה שלמרות העובדות בשטח בעוד שדעת הציבור באשר לנהיגה בשכרות מאוד ברורה נהיגה ושימוש בסלולרי מתקבלים בסלחנות וחלק גדול מציבור הנהגים ממשיך להשתמש במכשיר הסלולרי על אף שהוא מכיר את הסכנות.
זו הסיבה שכנראה לא יהיה מנוס אלא מליצור הגבלה אוטומטית שלא תהיה נתונה לשיקול דעתו של המשתמש, ציין שר התחבורה האמריקאי. יש בשוק חומרות שונות המשבשות את הקליטה אך הן לא זכו לאישור רשות התקשורת האמריקאית הFCC, ובשלב זה נראה שהפתרון למניעת שימוש בנייד בנסיעה יהיה יצירת מנגנון היודע לזהות את קצב הנסיעה ולנטרל את המכשיר בהתאם למהירות שיוחלט עליה.
אמנם לכל טכנולוגיה יהיו את אלה שיצליחו לעקוף אותה אבל עם השתכללות המכשירים הסלולריים והתרחבות השימושים בהם חשוב לצמצם ככל הניתן את השימוש באותו מכשיר מסוכן בזמן נהיגה.
בינתיים, עד שימצא הפתרון, משרד התחבורה האמריקאי פצח בקמפיין וידאו חדש ברשת שנקרא "הפנים של נהיגה בהיסח דעת". במסגרת הקמפיין המצמרר הופקה סדרה של קטעי וידאו המביאים את סיפורם של קורבנות כתוצאה מנהיגה מוסחת.
מתוך הקמפיין האמריקאי:
גם אצלנו, ניצנים של מוּדעות: