לפני שלוש שנים בדיוק, בסוף אוגוסט 2009, ארבעה בני משפחה מסאן דייגו יצאו לנסיעה במכונית לקסוס חדשה, אך זו הפכה לסיוט לאחר שדוושת התאוצה נתקעה בפול גז וגרמה למכונית להאיץ ללא שליטה למהירות של 200 קמ"ש, עד שהיא התרסקה בשולי הכביש המהיר I-95 וגרמה למותם של ארבעת נוסעיה. המקרה הטרגי הזה הוביל לקריאה המונית לתיקון מיליוני מכוניות טויוטה ברחבי העולם ובעקבותיו נפוצו עוד ועוד סיפורים על מקרים דומים ברכבי טויוטה ומותגים נוספים בהם לפתע המכונית החלה להאיץ מעצמה ללא שליטה.
בחלק מהמקרים הסיפורים לוו גם בסרטונים מעוררי אימה שתיעדו את שהמתרחש ברכב דרך מצלמות דשבורד.
גם בארץ, למרות שהסברה הראשונית גרסה כי היה מדובר בתקלה או בלאי יתר במערכת הבלמים יש המעריכים, על פי ניתוח שיחת הטלפון למשטרה והממצאים בשטח, כי התאונה בה קיפחו את חייהם לפני מספר חודשים 8 בני משפחת אטיאס בכביש היורד לטבריה התרחשה גם היא כתוצאה מדוושת תאוצה שנתקעה.
אמנם, כפי שהוסבר שוב ושוב מעל כל במה בשנים האחרונות, פעולה נכונה ונחושה בעת זיהוי מצב חירום שכזה יכולה לאפשר בקלות, ללא צורך ביכולות נהיגה מיוחדות ובאופן וודאי להגיע לעצירה בטוחה בצד הדרך, אך משום מה אחת לכמה חודשים הכותרות זועקות ומדווחות על עוד מקרה בו דוושת תאוצה תקועה הובילה לתאונה שלא ניתן היה למנוע.
המקרה שקרה לפני מספר ימים ללורי איימס, בת 47 ממדינת איווה שבארצות הברית, בעת שנהגה בקיה סורנטו מודל 2011 מתחיל באופן דומה לסיפור של משפחת סיילור מהלקסוס בסן דייגו, אבל למזלה - מסתיים לגמרי אחרת.
איימס בדיוק יצאה עם רכבה מתחנת דלק בכביש המהיר I-35 במדינת מיזורי כשלפתע היא הרגישה שהמכונית מאיצה בעצמה וצוברת מהירות מבלי שהיא נוגעת בדוושת התאוצה. לאחר זמן מה איימס הבינה שיש ברכב בעיה ולטענתה היא ניסתה הכל: מלהזיז את ידית ההילוכים מ"דרייב" ל"ניוטרל", דרך ניסיון לבלום בעוצמה ועד ניסיון לכבות את המנוע, אך לטענתה למרות שניסתה את כל דרכי הפעולה (הנכונות, יש לומר) הללו שוב דבר לא קרה והיא רק המשיכה לראות את הספרות במד המהירות עולות ועולות.
השוטרים ניסו לעזור לנהגת להשתלט על המצב ולפנות את התנועה | צילום: חדשות 2"ידעתי שאני הולכת למות", משחזרת איימס את רגעי האימה, "לא היה לי שום ספק לגבי זה. לא משנה מה עשיתי, לא הצלחתי להאט את הרכב."
בייאושה איימס התקשרה 911 (מוקד המשטרה) וביקשה עזרה. למזלה באותה עת היו על הכביש בו נסעה מספר ניידות ואלו מיהרו להגיב ועזרו לפנות לאיימס את הדרך בעוד שהיא נעה במהירות שמתקרבת ל-200 קמ"ש.
למרות המהירות הגבוהה איימס הצליחה לזגזג עם רכב הפנאי בין הנתיבים ואפילו בשוליים במיומנות ובחדות חושים שלא היו מביישות נהג מרוצים, זאת כדי להימנע מפגיעה בכלי רכב איטיים שהיו באותה עת על הכביש.
לאחר כ-35 דקות מפחידות בהן איימס נסעה עם דוושה תקועה יותר מ-90 קילומטרים היא הצליחה לשחרר את הדוושה התקועה ומיהרה ללחוץ בחוזקה על הבלמים ולעצור בשולי הדרך.
השוטרים שליוו את המסע המטורף מיהרו להשתלט על הרכב שהתחיל לנוע ברגע שאיימס יצאה ממנו וציינו לשבח את קור הרוח ומיומנות הנהיגה הגבוהה שהפגינה בזמן שזיגזגה במהירות מטורפת בין הנתיבים אך גם ציינו שאיימס נהנתה גם ממנה הגונה של מזל בכמה מקרים של "כמעט תאונות" כתוצאה מנהגים לא אחראיים שלא פינו בזמן את הנתיב.
מקיה נמסר שלמרות שלא ידוע לחברה על מקרים דומים בכוונתה לבחון את המכונית ואת פרטי האירוע ולשחרר הצהרה בהקדם.
אנו נציין שאין ספק שאיימס בהחלט ראויה להערכה על היכולת המדהימה שהפגינה בשליטה ברכב לאורך עשרות קילומטרים במהירות כה גבוהה, אך נדגיש כי טענתה בדבר ניסיון להפסיק את ההאצה הבלתי נשלטת במספר דרכים (נכונות) ללא הצלחה נראית לנו מעט תמוהה ולא הגיוני שאף אחת מדרכי הפעולה לא הביאה לסיום האירוע.
בכל מקרה, בחרנו לצרף מדריך קצר בו הסברים על מספר דרכים להתמודד עם מקרה של רכב שמאיץ ללא שליטה והאמינו לנו, בניגוד לטענותיה של איימס, אין סיכוי שפעולה נחושה לפי הכללים הללו לא תאפשר לכם לעצור בבטחה בצד.
מקיה נמסר כי החברה תבדוק את הרכב ותשחרר הצהרה בקרוב | צילום: אודליה כהןמה עושים אם הרכב מתחיל לפתע להאיץ בעצמו, ללא שליטה:
1. מנוע הרכב מעביר את הכוח לגלגלים באמצעות תיבת ההילוכים. הפרדה של כוח המנוע מתיבת ההילוכים יפסיק מיידית את תאוצת הרכב ויאפשר עצירה בטוחה. במילים ברורות יותר: ברכב ידני יש ללחוץ על הקלאץ' עד הסוף וברכב אוטומטי פשוט להעביר את ידית ההילוכים למצב ניוטרל, להשתמש בבלמים ולעצור בזהירות בצד הדרך. לאחר העצירה – לכבות את הרכב.
2. במידה ומאיזושהי סיבה בלתי ברורה אין אפשרות לנתק את המנוע מתיבת ההילוכים והמכונית ממשיכה להאיץ, יש לזכור שכל הרכבים מצוידים במערכות בלמים חזקות. פשוט לחצו על דוושת הבלם בנחישות רבה, בחוזקה. על אף עוצמת המנוע הרכב יאט מאוד ואף יגיע למצב עצירה מלאה. במידה וזה לא קורה, כשמגיעים למהירות נמוכה יחסית ובמידה שהרכב מתקשה להגיע למצב עצירה יש לכבות את הרכב (לסובב את המפתח בסוויץ' למצב כבוי אבל להשאיר את המפתח בסוויץ' כדי למנוע נעילה של ההגה).
שימו לב! עם כיבוי המנוע ההגה יהפוך לקשה וכך גם הלחיצה על דוושת הבלמים אך כשזה נעשה במהירות נמוכה יחסית לא קשה לשלוט ברכב גם במצב זה.
3. במקרה הכי גרוע ובמידה שמסיבה כלשהי לא ניתן לבצע את הפעולות שהסברנו בסעיפים הקודמים אזי אין ברירה אלא לכבות את הרכב (לסובב את המפתח בסוויץ' ולא להוציא אותו!), לא משנה באיזה מהירות הוא מתקדם. אמנם, השליטה ברכב תהיה קשה יותר במיוחד בשל החלשות עוצמת הבלימה שתדרוש הפעלת לחץ מסיבי על דוושת הבלם אך עדיין, כשכוח המנוע לא דוחף קדימה זה בהחלט אפשרי. גם ההגה יהיה קשה יותר אבל ניתן לשליטה. לאחר האטה מסוימת אפשר להעזר גם בבלם היד שאמנם פועל רק על הגלגלים האחוריים אבל בהחלט יכול להאט את הרכב.
הדוושה נתקעה בפול גז? דבר ראשון -העבירו את מוט ההילוכים להילוך סרק