כחלק ממסקנות הועדה להגברת התחרותיות בענף הרכב קבע ירון זליכה שמחירון המשומשות צריך לעבור לידי המדינה שתפקח ותקבע מחירון הוגן, שאינו מושפע מלחצים, לטובת ציבור האזרחים. בתיאוריה זה נשמע טוב אבל כדי להבין כמה זה יהיה בעייתי במציאות אפשר להביט על ההחלטה התמוהה של משרד התחבורה מלפני מספר ימים לבטל את הרישום המיוחד ברישיון הרכב לרכב שעבר תאונה קשה.
כזכור, רק לפני קצת יותר משלושה חודשים הכריז משרד התחבורה בכל תרועה גדולה על כניסתו של נוהל חדש שאמור לצמצם את כמות הרמאויות בענף הרכב באופן משמעותי.
על פי הנוהל, שנכנס לתוקף בראשית ינואר, ברישיונו של כל רכב שעבר תאונה קשה יצוין שהרכב הוכרז בעבר כ"אובדן להלכה" ושוקם וחזר לכביש.
לכאורה היה מדובר ברעיון מצוין שתפקידו לתת לכל רוכש רכב משומש אינדיקציה מהירה וברורה באשר למצבו של הרכב שהוא קונה, ממש כמו התקנה הקיימת מזה מספר שנים לרישום מספר הקילומטרים שהרכב עבר ברישיון הרכב.
אבל מסתבר שהיו לא מעט גורמים כמו חברות הביטוח, שמאים וסוחרי הרכב שלא אהבו, בלשון המעטה, את התקנה החדשה שהפריעה להם להמשיך לעשות עסקים מצוינים מאחורי גבו של האזרח התמים.
וכך, למרות שבמשרד התחבורה לא מודים בכך בפה מלא, חודשיים בלבד אחרי שנכנסה לתוקף בוטלה התקנה בעקבות לחץ של גורמים אינטרסנטים.
עוזי יצחקי, סמנכ"ל בכיר לתנועה במשרד התחבורה, התייחס לנושא בראיון למוסף "ממון" של ידיעות אחרונות והודה כי "לאחר חודשיים של ניסיון עם הרישום, הבנו שהשיטה לא עובדת".
כמות הרכבים שנרשמו בחודשיים האחרונים כ"אובדן להלכה" ירדה ביותר מ-90 אחוזים"גילינו ששוק הרכב מצא דרכים לעקוף את התקנה, שכן במשך חודשיים ירד מספר כלי הרכב שהוגדרו כ"אובדן להלכה" על-ידי שמאי חברות הביטוח מ-800 לחודש, ל-60 בלבד" , לדבריו.
בנוסף יצחקי מודה שנתגלתה פרצה בתקנה כפי שהתרענו כאן ב-mako רכב בעבר, המפלה לרעה את חברות הביטוח על פני ציי רכב, חברות ליסינג והשכרה שלא מבטחים את רכביהם בביטוח מקיף ועל כן מכיוון שאינם מעורבים שמאים בתהליך התיקון של הרכב לא היו חייבים ברישום התאונה ברישיון.
במשרד התחבורה מבטיחים שהם עובדים על מציאת דרכים אחרות שיאפשרו לרוכשי רכב לגלות נתונים על עברו הבטיחותי, במקום הרישום של אובדן להלכה ברישיון.
"הנוהל נועד להגן על הציבור בצמצום התופעה של תיקונים פיראטיים ולכן לא התאים למדיניות של גורמים בעלי עניין שלא ששים לחשוף לציבור את המסחר הנדון", מזהיר עזרא שוהם, יו"ר איגוד השמאים. "לצערי, משרד התחבורה לא עמד בלחץ של חברות הביטוח, אך אנו מקווים להילחם על החייאת נוהל 22 ואף להרחיב אותו בצורה כזאת שתגדיל את השקיפות לאזרחים".
מה זה בדיוק רכב שהוגדר כ"אובדן להלכה"?
כדי להבין על מה מדובר נזכיר כי "אובדן להלכה" היא המצאה ישראלית המתארת רכב שעבר תאונה קשה ביותר אך לא הוכרז כ"אובדן גמור", "טוטאל לוס" בלשון העם.
על פי התקנות, רכב שעבר תאונה שהיקף הנזק שנגרם בגללה גבוה מ-60 אחוזים מערכו מורד באופן אוטומטי מהכביש ורישיונו מופקד במשרד התחבורה. רכבים שכאלה נמכרים על ידי חברות הביטוח למגרשי חלפים לפירוק בסכום נמוך יחסית.
לעומת זאת רכבים שעברו תאונה קשה אך היקף הנזק בהם עמד על בין 50-60 אחוזים מערכו והוכרזו כ"אובדן להלכה" מורשים לחזור לכביש מבלי לעבור רישוי מחדש ובדיקה מקיפה באשר לטיב התיקון ואיכותו.
ברוב המקרים חברות הביטוח העדיפו שלא לתקן את הרכבים הללו ובמקרה כזה הן משלמות לבעל הרכב חלק מהנזק ומתווכות בינו (מבלי שבעל הרכב יצטרך לעשות דבר) לבין גורם שלישי – סוחר או מוסך שרוכש את הרכב עם הרישיונות שלו.
ההסדר הזה מצוין לחברת הביטוח שלא נאלצת לשלם את ערכו המלא של הרכב, נוח לבעל הרכב שמקבל מחיר מחירון מלא ולא צריך לנסוע עם רכב שעבר תאונה קשה ורווחי לסוחרי הרכב שבהעדר צורך להעביר את הרכב רישוי מחודש, מתקנים את הרכבים בסטנדרטים נמוכים, לעתים בשטחים או במוסכים בלתי מורשים, תוך שימוש בחלקי חילוף זולים.
הבעיה היא שבעוד שבצד אחד של המשוואה כולם נהנו מהסידור בצידו השני נמכרו לרוכשים תמימים מכוניות שעברו תאונות קשות ותוקנו ללא פיקוח במסווה של מכוניות במצב מצוין או כאלו שמקסימום עברו תאונה קלה ביותר.
בהעדר פיקוח ורישום רכבים מתוקנים בצורה חובבנית כשהשיקול היחידי הוא עלות התיקון | צילום: אור גץ, iStockהמומחים זועמים
רישום "אובדן גמור להלכה" ברישיון הרכב היה אמור, כך על פי הודעת משרד התחבורה, לאפשר לראשונה לחשוף לציבור מידע חשוב על עברו של הרכב ולספק לציבור שקיפות מלאה על כלי הרכב הנרכש על ידם", מסביר רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים.
"התקנה הייתה גם יכולה לצמצם את תופעת גניבת כלי רכב לצורך פירוקם לחלקים ולמנוע מבעלי רכב פרטיים להעביר כלי רכב שניזוקו למוסכים שאינם מורשים, תוך ויתור על נהלי בטיחות מתקדמים והכרחיים הנהוגים כיום במוסכים המורשים בישראל, אלא שבעקבות לחץ מסיבי של גורמים אינטרסנטיים שהופעל על משרד התחבורה, החליטו במשרד התחבורה לצערנו לבטל את הנוהל בתואנות שונות ומשונות שאינן מקובלות עלינו", מזהיר לוי.
"עמדתנו זו הועברה למשרד התחבורה והובטח לנו שבתוך מספר שבועות הנושא יוסדר באופן מקיף שיכלול את כלל הרכבים המופעלים ע"י כלל הגורמים בשוק הרכב הישראלי – חברות הביטוח, הליסינג, ההשכרה וגורמים פרטיים".
לוי מעט סקפטי אבל מבטיח שאיגוד המוסכים יפעיל את מלוא הכוח למימוש מהיר של הבטחה שלטונית ז
"אנו מקווים שמודבר רק בהקפאת הנוהל ולא בביטולו ומצרים על כך כי גורמים מסוימים הצליחו להשפיע על משרד התחבורה בעניין. אין ספק שאם יש גוף שלא נכלל בהוראה, יש לבצע שינוי על מנת שכולם יהיו כפופים לנוהל וכך הצרכן לא ייפגע", אומר יהודה יגן, יו"ר ענף רכב באיגוד השמאים בתגובה לפנייתינו "אנו באיגוד השמאים מציעים אף לשפר את הנוהל ולציין את הנזק של הרכב מהאחוז הראשון כך שברישיון הרכב יצוין כי רכב עבר תאונה באחוז נזק גולמי מסוים, ממש כפי שמספר הק"מ מצוין ברישיון. במידה ורוכש הרכב יהיה מעוניין בפירוט, הוא יוכל לפנות לשמאי שמצוין על גבי הרישיון ולבקש ממנו פירוט השומה והשמאי ישתף איתו פעולה. אנו מעניינים בגילוי נאות לאורך כל הדרך, דבר שיצמצם את הפגיעה באזרחים".
אנו כאן ב-mako רכב מבטיחים להמשיך לעקוב ולדאוג לכך שהמצב בו אזרחים תמימים נוסעים ברכבים שהם בגדר פצצות מתקתקות ללא ידיעתם יפסק אחת ולתמיד.
יו"ר ענף רכב באיגוד השמאים "צריך לציין ברישיון הרכב כל תאונה, אפילו קלה" | צילום: משטרת ישראל>> יו"ר ועדת הכספים: שיטת המיסוי על הדלק פשטה את הרגל