בהקשר זה יש לציין שבשנה שעברה העלה הארגון את רף המבחנים ולמרות שהמתכונת בה הם מבוצעים נשארה זהה, כעת על מנת לזכות בציון מרבי של 5 כוכבים נדרשות תוצאות טובות מבעבר ובין יתר הדרישות בדרך לקבלת ציון מלא גם המצאותה של מערכת בקרת אחיזה ESP כסטנדרט בכל הגרסאות של הדגם הנבחן.
לישראל הפיקנטו מגיעה עם מערכת בקרת יציבות כסטנדרט בכל הגרסאות, זאת בהתאם לחוק לפיו מתחילת שנת 2010 כל המכוניות הפרטיות הנמכרות בישראל חייבות להיות מצוידות במערכת בקרת יציבות.
באירופה לעומת זאת עדיין לא קיימת חובה כזאת (עד שנת 2012) ובשל עלותה הגבוהה של מערכת בקרת היציבות דגמים בסיסיים רבים של מכוניות קטנות עדין מוצעים גם בגרסאות נטולות מערכת מצילת חיים זו.
לנוכח תוצאות טובות למדי וציון של 86 בהגנה על נוסעים מבוגרים למעט הערה קלה על פגיעות קלות בשתי רגליו של הנהג, מעל הממוצע (83) בתחום ההגנה על ילדים, ממוצעות בתחום ההגנה על הולכי הרגל (47) ונמוכות (43) בתחום אבזרי העזר בשל העדר ה-ESP ניתן להעריך שבמידה וגם באירופה מערכת בקרת היציבות הייתה מגיע כסטנדרט הפיקנטו הייתה זוכה לקבל את הכוכב החסר והנכסף.
אגב, גם אחת המתחרות הבולטות של הפיקנטו, הספארק של שברולט, שנבחנה על ידי NCAP לפני כשנה איבדה את הכוכב בחמישי בעיקר בשל העדרה של מערכת בקרת היציבות בכל הדגמים. מלכת קטגורית הקטנטנות הסוזוקי אלטו שנבחנה לפני מספר שנים זכתה לשלושה כוכבי בטיחות ולציון נמוך בתחום ההגנה על מבוגרים.
לבד מהפיקנטו של קיה נבחנו הפעם גם: אודי A6, ב.מ.וו X3, סיטרואן DS5, יונדאי i40, שברולט סוניק ואורלנדו ופולקסווגן ג'טה וגולף פתוחה וכאמור כולן זכו לציון מלא של 5 כוכבי בטיחות.
הסבב גם בחן מכונית חשמלית נוספת אחרי שהניסאן ליף נבחנה בסבב המבחנים הקודם. הפעם היה זה תורה של מתחרתה הגדולה של הליף, האופל אמפרה החשמלית-היברידית (הזהה לשברולט וולט), אשר כמו הליף הצליחה לזכות בציון בטיחות מלא.
אין ספק, 14 שנים לאחר שנוסד בשנת 1997, איש אינו מערער על המהפכה שחולל EuroNCAP בתעשיית הרכב ועל העובדה הברורה שהמכוניות היום מציעות רמת בטיחות גבוהה משמעותית מבעבר. עם זאת, יש הטוענים שמבחני הריסוק לא מדמים את המצב בתאונה אמיתית. יתרה מזאת, לשיטתם יצרני הרכב למדו את הנקודות שנבחנות ומתמקדים בעיקר בהן, כשבמבחן המשמעותי ביותר שנבדק - תאונה חזיתית מול גוף דומם - נבחנת הפגיעה של כל רכב אל מול המסה של עצמו בעוד שבמציאות, לעומת זאת, מרבית התאונות מתרחשות בין שני כלי רכב ובמפגש שכזה בין שתי מכוניות, גדולה וקטנה בעלות דירוג בטיחותי זהה למרות שלכאורה הן אמורות להציג רמת הגנה זהה על הנוסעים בפועל סיכוי השרידה של נוסעי הרכב הגדול יהיו גדולים יותר או במילים אחרות ציון בטיחות גבוה ברכב קטן רלוונטי רק לתאונה עצמית או אל מול רכב בעל אותה מסה ולמעשה בכל תאונה אל מול רכב עם מסה גדולה יותר דירוג הכוכבים של NCAP לא ממש רלוונטי.
>> קטן מול גדול: מי נמעך יותר?