בדרך כלל זה לא כיף להיתקע עם הרכב | צילום:
vgajic, Istock
לפני מספר ימים קיבלתי שיחת טלפון בהולה מידידה טובה ואחראית שביקשה עזרה דחופה לאחר שבעת שנסעה ברכבה החדש לפתע נדלקה בלוח המחוונים נורה בלתי מוכרות. ר' ציינה שמדובר בנורית כתומה עם הכיתוב ECO ומאחר שבאוטו הקודם שלה היא נסעה פעם עם מנוע רותח וגרמה נזק של אלפי שקלים היא מפחדת להמשיך בנסיעה מחשש שמשהו ישתבש.
הרגעתי את ר' והסברתי לה כי מדובר בנורית הנדלקת לפרקים ומסמלת מעבר של המנוע למצב חסכון בדלק ושאין לה שום סיבה לדאגה, אך חשוב מאוד שתמשיך להתמיד לעקוב ולהסתכל אם נדלקות בלוח המחוונים נורות התרעה שונות ואם היא רואה משהו שהיא לא מכירה, שלא תרגיש לא נעים להתקשר.
מסתבר שר', בחורה משכילה ואינטיליגנטית, לא לבד. בסקר רחב היקף שנערך לאחרונה בבריטניה התברר שלא פחות מ-98 אחוזים מהנשאלים לא ידעו מה מסמלות כל נורות האזהרה בדשבורד של דגמי הרכבים הנמכרים ביותר בממלכה המאוחדת.
אמנם מצד אחד אין ספק שבמכוניות מודרניות יש הרבה יותר מערכות ונורות אזהרה והתרעה מבעבר וכך למשל במרצדס E קלאס בדשבורד יש לא פחות מ-41 נורות והתרעות שונות לעומת ממוצע של רק כ-15 במכוניות פופולריות מלפני קצת יותר מעשור, אך מסתבר שחלק נכבד מהנשאלים לא ידעו מה המשמעות של סמלי ההתרעה הבסיסיים ביותר וכך למשל קרוב ל-50 אחוזים לא הצליחו לזהות 16 נורות התרעה בסיסיות וחשובות שנמצאות בכמעט כל רכב כבר שנים רבות.
כמו בכל דבר בחיים ידע זה כוחיתרה מזאת, 48 אחוז מהנשאלים לא ידעו מה משמעותה של הנורה המתריעה על בעיה בבלמים (רפידות שחוקות או מפלס נוזל בלמים נמוך), 35 אחוזים לא ידעו מה המשמעות של נורית כרית האוויר (תקלה במערכת שעלולה לגרום לחוסר תפקוד בעת הצורך) ו-27 אחוזים בכלל חשבו שמדובר בנורית התזכורת לחגירת חגורות בטיחות.
אנשי חברת "בריטניה רסקיו" שהזמינה את הסקר ומספקת שירותי דרך וגרירה באי הבריטי טוענים שהבורות הזו מסוכנת וגורמת לאנשים רבים להשתמש ברכבים שחלק מהמערכות שלהם, לעיתים בטיחותיות, לא תקינות -דבר שעשוי לגרום להם להסתכן, להתקע בצד הדרך ואף לנזק למערכות יקרות ולמנוע.
מומחי רכב מציינים שאמנם יש סיבה לבורות הזו והיא נובעת מכך שבניגוד לעבר אנשים היום התרגלו לרכבים של "התנע וסע" וגם מאחר שכיום לא באמת אפשר לפתור כל תקלה באופן עצמאי עם ארגז כלים וקצת חוש טכני, אך מזהירים שחוסר תשומת הלב הזאת עולה לנהגים ממון רב בתיקונים במוסך אותם במקרים רבים ניתן היה לחסוך אם ברגע בו נורית ההתרעה נדלקה הייתה ננקטת פעולה נכונה על ידי בעל הרכב.
על פי הסקר של החברה, מסתבר שרבע מכלל הנשאלים נתקלו בשנה האחרונה במצב בו נורית נדלקה לפתע בלוח המחוונים אך למרות שרוב התקלות שאנשים חוו היו משמעותיות וסמלו תקלות כמו סוללה ללא טעינה, מפלס או לחץ שמן נמוך וטמפרטורת מנוע גבוהה, במקרים רבים, בשל מרכזיות המכונית בסדר היום של רוב הנהגים ומתוך תקווה כי התקלה 'תתקן את עצמה', נהגים רבים המשיכו לנסוע בממוצע עוד 12 ימים עד שהם פנו למוסך לבירור התקלה שבגללה נדלקה אותה נורת אזהרה.
נורות חיווי לנושאים הקשורים בבטיחות שחשוב להכירמסתבר שהדחיה הזו ממש לא משתלמת וגם אם התקלה לא גרמה במהלך אותם ימים לתקיעתו של הרכב, ברוב המקרים עלות התיקון הופכת ליקרה יותר ואם בממוצע (כך על פי הסקר והמחירים בבריטניה) עלות תיקון של תקלה בלתי צפויה ברכב למי שטיפל בה מיידית עם הופעת נורית ההתרעה עמד על כ-500 שקלים, אלה שדחו את העניין בשבועיים כבר שלמו בממוצע יותר מ-1,000 שקלים במוסך.
"אנשים משקיעים זמן רב בלימוד תפעול גאדג'טים וסמארטפונים אבל לא מקדישים מספיק תשומת לב לרכב שלהם", מזהיר דובר 'בריטניה רסקיו', אמנם המכוניות הפכו להיות מורכבות וכוללות יותר ויותר סמלים שונים ומשונים בלוח המחוונים - מנורות מידע ונורות המצביעות על מצב כזה או אחר של מערכת מסוימת, דרך נורות המתריעות על תקלה או תפעול לקוי של מערכת משנית שלא מחייבת עצירה מיידית ועד לתקלות שהמשך השימוש ברכב במצב עלול לגרום בתוך זמן קצר לנזקים חמורים", מפרט הדובר. "עם זאת אני ממליץ לכל אחד לפתוח את ספר הרכב שלו או לחפש מידע ברשת כדי שיהיה לו מושג בסיסי למה יש לשים יותר תשומת לב ומה פחות משמעותי".
ניתן לציין שברוב המקרים נורות בצבע ירוק מספקות מידע בלבד, נורות בצבע צהוב מצביעות על תקלה או מצב בו נמצאת המערכת שמצריכים תשומת לב משינוי מצב הפעלת המערכת (כמו ניתוק בקרת היציבות למשל), דרך צורך בהוספת שמנים ונוזלים ועד לבדיקה קרובה במוסך ואילו התרעות הכוללות סמלים בצבע אדום מתייחסות לתקלות חמורות (לחץ שמן, בלמים, חום מנוע) שדורשות עצירה ותיקון מיידי.
נורות אזהרה - לבעיות במערכות הרכב השונות המחיבות תשומת לב