ממשלת דרום קוריאה הורתה ליצרנית הרכב יונדאי לבחון מספר מקרים של האצה פתאומית של כלי הרכב בעקבות סרטון שעלה השבוע לרשת ובו תיעוד מתוך מכונית שהאיצה בפתאומיות במרכז אחת הערים הגדולות בדרום קוריאה.
הסרטון צולם במכונית של זוג קשישים קוריאנים שעברו חוויה מפחידה למדי. בזמן שנסעו במכונית היונדאי שלהם, לפתע, לא כל סימנים מקדימים, המכונית האיצה את מהירותה ודהרה ב-130 קמ"ש. כך היא טסה בין רחובות אחת מעריה הצפופות ביותר של המדינה עד שהתנגשה בכלי רכב אחר.
התיעוד בסרטון צולם בשבוע שעבר. למרבה המזל, האירוע הסתיים ללא הרוגים - אך עם 17 פצועים. בנם של השניים העריך כי למרות שההתרחשויות הונצחו בסרטון, קלושים הסיכויים שכלי התקשורת המקומיים, כוחות המשטרה ובייחוד יצרני הרכב יקבלו את גרסתם שלפיה האץ הרכב באופן פתאומי, מבלי שהם עצמם היו אחראים לכך.
בשל כך, העלה הבן את הסרטון לפורומים אינרנטיים שונים - ואחרי שבעיתונות המקומית גילו עניין בתקרית, נפתחה בדיקה מקיפה כדי לברר האם אכן מדובר בתקלה נדירה ומסוכנת - או בנהיגה מופרזת של הנהג.
נעם וינד עורך ערוץ הרכב מסביר: מה לעשות אם הרכב מתחיל לפתע להאיץ בעצמו, ללא שליטה:
1. מנוע הרכב מעביר את הכוח לגלגלים באמצעות תיבת ההילוכים. הפרדה של כוח המנוע מתיבת ההילוכים יפסיק מיידית את תאוצת הרכב ויאפשר עצירה בטוחה. במילים ברורות יותר: ברכב ידני יש ללחוץ על הקלאץ'עד הסוף וברכב אוטומטי פשוט להעביר את ידית ההילוכים למצב ניוטרל, להשתמש בבלמים ולעצור בזהירות בצד הדרך. לאחר העצירה – לכבות את הרכב.
לאלה מביניכם החוששים שפעולה כזו עלולה לגרום נזק כבד למנוע נציין שבכל מקרה זה עדיף מתאונה אבל גם נרגיע ונסביר שאמנם המנוע יטפס לטורים מקסימליים אך שם הוא יפגוש את מערכת ניתוק ההצתה ולמרות הרעש שישמע המנוע לא יהרס.
2. במידה ומאיזו סיבה בלתי ברורה אין אפשרות לנתק את המנוע מתיבת ההילוכים והמכונית ממשיכה להאיץ, יש לזכור שכל הרכבים מצוידים במערכות בלמים חזקות. פשוט לחצו על דוושת הבלם בנחישות רבה, בחוזקה. על אף עוצמת המנוע הרכב יאט מאוד ואף יגיע למצב עצירה מלאה. במידה וזה לא קורה, כשמגיעים למהירות נמוכה יחסית ובמידה שהרכב מתקשה להגיע למצב עצירה יש לכבות את הרכב (לסובב את המפתח בסוויץ' למצב כבוי אבל להשאיר את המפתח בסוויץ' כדי למנוע נעילה של ההגה).
שימו לב! עם כיבוי המנוע ההגה יהפוך לקשה וכך גם הלחיצה על דוושת הבלמים אך כשזה נעשה במהירות נמוכה יחסית לא קשה לשלוט ברכב גם במצב זה.
3. במקרה הכי גרוע ובמידה שמסיבה כלשהי לא ניתן לבצע את הפעולות שהסברנו בסעיפים הקודמים אזי אין ברירה אלא לכבות את הרכב (לסובב את המפתח בסוויץ' ולא להוציא אותו!) לא משנה באיזה מהירות הוא מתקדם. אמנם, השליטה ברכב תהיה קשה יותר במיוחד בשל החלשות עוצמת הבלימה שתדרוש הפעלת לחץ מסיבי על דוושת הבלם אך עדיין, כשכוח המנוע לא דוחף קדימה זה בהחלט אפשרי. גם ההגה יהיה קשה יותר אבל ניתן לשליטה. לאחר האטה מסוימת אפשר להעזר גם בבלם היד שאמנם פועל רק על הגלגלים האחוריים אבל בהחלט יכול להאט את הרכב.
חשוב להדגיש! במקרה חירום ברכב כשהכל מתרחש מהר אתם הנהגים חייבים לסמוך על עצמכם – המטרה היא לעצור את הרכב במהירות ואתם חייבים לפעול בזריזות ובנחישות.
>> 2015: המכוניות יזעיקו בעצמן את כוחות ההצלה במקרה של תאונה