2012 - פחות הרוגים אך יותר תאונות קשות | צילום: חדשות 2 משטרת ישראל פרסמה אתמול את השנתון הסטטיסטי לסיכום שנת 2012 ובין 104 דפיו הכוללים אין סוף טבלאות ונתונים הקשורים לכל היבט בתחומי הפעילות השונים של המשטרה, מימדי הפשיעה ועד להתפלגות מצבת כוח האדם במשטרה, הצלחנו ללקט לא מעט פרטים מעניינים בקשר לנעשה בדרכים.
הימים והשעות המסוכנים ביותר
כך למשל מתברר שבשנת 2012 הכי הרבה תאונות קטלניות התרחשו ביום שישי. וגם בימי ראשון נרשמו יותר תאונות קטלניות מבימי החול האחרים.
עם זאת היום העמוס ביותר על הכבישים והיום בו התרחשו הכי הרבה תאונות הוא דווקא חמישי.
"מבחינת פילוג הנתונים ניתן לשים לב שבשישי וראשון שפותחים וסוגרים את השבוע יש הכי הרבה תאונות קטלניות" הסביר בכיר באגף התנועה של המשטרה "בסופי שבוע הרבה נהגים יוצאים עם המשפחות לנסיעות ארוכות ברחבי הארץ וצעירים יוצאים לבילויים ומטבע הדברים הסיכוי שתאונות קטלניות תתרחשנה הוא גבוה יחסית"
מסתבר שגם שעות היממה משפיעות על ההסתברות לתאונה ומהנתונים שבידי המשטרה עולה שמעבר לנתונים צפויים המצביעים על אחוזי תאונות גבוהים בשעות העומס, גם בשעות הלילה והבוקר המוקדמות למרות תנועה דלילה יחסית בכבישים מתרחשות לא מעט תאונות. "נהגים בשעות הבוקר המוקדמות והלילה נרדמים על ההגה או פשוט לא עירניים והדבר גורם להם לאבד ריכוז ולסטות מהנתיב או לא להבחין בתנועה סביב, ובכבישים מסוימים זה בהחלט עלול להסתיים בתאונות קטלניות", הסביר קצין תנועה.
בניגוד לצפייה שמספר התאונות הקטלניות יהיה גבוה יותר בחשיא החום כשהנהגים עצבניים או בחורף כשיש תנאי נהיגה מאתגרים מתברר דווקא שהחודש הקטלני ביותר ב-2012 היה מאי האביבי בו נהרגו 35 משתמשי דרך ב-28 תאונות קטלניות ובמקום השני חודש נובמבר הסתווי עם 26 הרוגים ב-27 תאונות קטלניות.
שעות הלילה והבוקר המוקדמות מסוכנות במיוחד | צילום: פוראת נאסרצעירים מתנגשים יותר
מהנתונים עולה כי לניסיון בנהיגה והבגרות הנפשית יש השפעה מכרעת על מעורבת בתאונות ובמקום הראשון במדד המתרסקים ניצבים הנהגים הצעירים עם 3472 תאונות לנהגים בני 17-23, 5680 תאונות בהם היו מעורבים בני 24-33, 4192 תאונות בקרב בני 34-43 ועד רק 1257 תאונות בהם הי מעורבים נהגים בני 64-73.
מבין הנפגעים בתאונות דרכים 16,500 אלף אנשים היו מהמגזר היהודי ו-7,559 ממגזרים אחרים – מה שמצביע על מעורבות בתאונות גבוהה משיעורם באוכלוסיה של מגזרים אלה.
הרוגים ואכיפה
בשנת 2012 נהרגו בכבישי ישראל 299 בני אדם – הנתון הנמוך ביותר מזה 50 שנה עם זאת חשוב להדגיש שנרשמה עלייה של 13 אחוז בתאונות הקשות 1,496 לעומת 1,327. מה שמצביע ככל הנראה על שיפור רמת הבטיחות של המכוניות המודרניות ולאו דווקא על הצלחה של האכיפה המשטרתית בצמצום היקף התאונות.
מרבית התאונות התרחשו ב-2012 בתוך הערים אך מבחינת אומדן האבדות בנפש התאונות בכבישים הבינעירוניים המהירים קטלניים יותר ובשנה החולפת 167 בני אדם מצאו בהם את מותם.
יותר הרוגים בתאונת בכבישים בינעירוניים | צילום: רמי כב"א ארצית, חדשות 2ראש אגף התנועה היוצא ניצב ברונו שטיין החליט לבצע שינוי משמעותי באופי פעילות האכיפה של משטרת התנוועה לפיו על השוטרים להתמקד בעיקר בעברות תנועה חמורות ופחות בעבירות טכניות בהתאם לכך חלה ירידה חדה של כמעט 50 אחוזים במספר הדו"חות מ-1.1 מיליון ד"וחות תנועה ב-2011 ל 645 אלף בלבד ב-2012.
עם זאת במשטרה מדגישים כי 46 אחוזים מכלל הדו"חות שנרשמו ניתנו לנהגים שנסעו בפראות ועשו עברות שסיכנו חיי אדם.
הגנבים עוברים לאופניים
העלייה הגדולה בפופולריות של האופניים ואופניים חשמליים בפרט על חשבון כלי רכב אחרים לא פסחה על העבריינים ובשנת 2012 נגנבו לא פחות מ-36 אלף זוגות אופניים, זאת לעומת 33 אלף בלבד שנה לפני כן במשטרה מעריכים שהנתון הזה יעלה משמעותית גם בשנת 2013.
אבל הגנבים עדיין גם בהחלט אוהבים מכוניות ואופנועים ובשנת 2012 נגנבו בישראל 34 אלף כלי רכב מתוכם 60 אחוז מכוניות פרטיות, 20 אחוז אופנועים, 15 אחוזים טנדרים ו- שלושה אחוזים משאיות.
יותר גנבות אופניים מאי פעם | צילום: אורי בן-משה
>> מי מתנגש יותר - גברים או נשים?