2 גלגלים באוויר וכמעט התהפכות ב-ELK TEST לפני כ-15 שנים מגזין רכב שוודי בשם "עולם הטכנולוגיה" (Teknikens Värld) עורר סערה עולמית לאחר שצוות הבוחנים שלו התהפך עם המרצדס A קלאס החדשה במהלך בדיקה המכונה ELK test המדמה התחמקות ממכשול מפתיע בכביש בין עירוני.
מסתבר שבשוודיה התופעה של חיות בר כמו איילים וצבאים המופיעים לפתע באמצע הכביש וקופאים במקומם היא תופעה נפוצה למדי ומעבר לרצון לא לפגוע בחיה האומללה מפגש שכזה עם חיה השוקלת לעתים מאות קילוגרמים עלול להיות קטלני ביותר גם לנוסעי הרכב.
אותוELK test המבוצע במהירות מתונה למדי של כ-60 קמ"ש נחשב במדינות הצפוניות לחלק שגרתי מכל מבחן דרכים מקיף.
עם השקתה של A קלאס החדשה התגאו במרצדס במכונית הקטנה בעלת העיצוב המעניין והמבנה היחודי שכלל רצפת מרכב כפולה שאמורה הייתה להעניק למכונית המיקרווואנית התנהגות כביש ויציבות חסרת תקדים למכוניות מסוג זה. אלא שהמבחן של המגזין השוודי הוכיח שלא כך הדבר ומעבר לפגיעה האנושה בתדמית המכונית החדשה מרצדס נאלצה לקרוא לכל המכוניות שנמכרו עד לאותו מועד לתיקון דחוף ולהשקיע מאות מיליוני דולרים בפיתוח ציר אחורי חדש ומערכת בקרת אחיזה מתקדמת שהפכה לסטנדרט בכל הגרסאות.
כעת בוחני Teknikens Värld חוזרים עם תפוח אדמה לוהט נוסף. לטענתם וכפי שניתן לראות בסרטון אותו הפיצו באתרי הצפיה ברשת רכב הפנאי הגדול מתוצרת ג'יפ – הגרנד צ'ירוקי החדש (שהוצג ב-2010) סובל מאותה בעיה ונוטה להתהפכות.
המגזין מצא כי בתצורה בה רכב הפנאי משווק בשוודיה, ולמרות שהוא מצויד בצמיגים רחבים ביותר ובמערכות אלקטרוניות מתקדמות כמו מערכת בקרת אחיזה ומערכת למניעת התהפכות נגד גלגול, ג'יפ גרנד צ'ירוקי החדש "מראה נטיות קיצונית להתהפכות קטלנית במהירות נמוכה של קצת יותר מ-60 קמ"ש בזמן תמרון התחמקות".
"בשנת 2012, בעידן של מערכות בקרה אלקטרוניות וברכב שעל אף גובהו מצויד בשלדה אחודה ומערכת מתלים מתקדמת זה לגמרי לא מקובל", ציין העורך הראשי של המגזין. "בסרטון ניתן לראות כי במהלך שינוי הכיוון השני הרכב מאבד אחיזה בשני גלגליו שמתרוממים גבוה באוויר וכמעט גורמים להתהפכות רכב הפנאי היוקרתי. ללא התגובה המהירה של הנהג המקצועי שלנו הג'יפ היה התהפך, המערכות השונות של הרכב כשלו ובידי הנהג הממוצע לא היה סיכוי שמקרה שכזה היה מסתיים ללא התהפכות".
אנשי המגזין מציינים לשם השוואה, כי במבחנים שערכו לרכבי פנאי דומים כמו פולקסווגן טוארג, וולוו XC90 וב.מ.וו - X5 אפילו במהירות גבוהה יותר של כ-70 קמ"ש לא נתגלתה כל נטיה להתהפך.
לאחר עיכוב מסוים, אנשי קרייזלר, יצרנית רכבי ג'יפ, פרסמו תגובה בה נטען כי המהנדסים שלה התייחסו ברצינות לטענות שהעלו אנשי המגזין השוודי ובבדיקות שערכו לא נתגלתה כל בעיה. יתרה מזאת, לטענת אנשי ג'יפ, ב-8 ביולי החברה אף שלחה 3 רכבי צ'ירוקי זהים למסלול המבחן של המגזין השוודי וב-11 הניסיונות לא נרשם כל איבוד אחיזה מסוכן והתרוממות של גלגלים באוויר כפי שניתן לחזות בסרטון שפורסם על ידי אנשי המגזין.
לטענת קרייזלר הסיבה היחידה שהייתה יכולה לגרום לסיטואציה מסוכנת שכזו היא נסיעה עם משקל מעל המשקל המרבי המותר.
במבחן הדרכים שלנו הצ'ירוקי דווקא הרשים לטובה | צילום: IAAלטענת אנשי קרייזלר הצ'ירוקי החדש נבנה תוך כדי הקפדה על הסטנדרטים המקסימליים של בטיחות ואיכות ולראייה ארגן הבטיחות IIHS בחר בו כרכב הבטוח ביותר בקבוצתו.
לנו אין את הכלים לבחון מי צודק אבל אין ספק שעם הצילומים המפחידים בסרטון קשה להתווכח.