החל משנה הבאה יהיה כדאי וזול יותר לקנות רכב המצויד באבזור בטיחותי. אחרי שישראל הקדימה את מרבית העולם וחייבה החל משנת 2010 שכל מכונית קטנה או גדולה, זולה או יקרה המיובאת לארץ תהיה מצוידת במערכת בקרת יציבות, אתמול הודיע שר התחבורה כי החל מהרבעון השני של 2012 בכוונת משרד התחבורה להעניק תמריצי מס בגובה אלפי שקלים על יבוא מכוניות המצוידות במערכות הגנה מתקדמות.
בשנים האחרונות, לאחר שנושאי הבטיחות הפכו משמעותיים יותר בעבור ציבור רוכשי המכוניות בעקבות הפיכתם של מבחני הריסוק לפומביים, נרשם שיפור דרמטי ברמת הבטיחות שמעניקים כלי רכב חדשים בעת תאונה וכעת עיקר מאמצי היצרנים הוא בפיתוח עוד ועוד מערכות, לבד ממערכת ABS הוותיקה ומערכת בקרת היציבות, שיוכלו להתריע מפני תאונה, לצמצם את עוצמתה או אפילו למנוע אותה לחלוטין.
הנחה גם לרכבים המצוידים במצלמת רוורס | צילום: נעם וינדאמנם עדיין לא קיימת מכונית שמסוגלת לכפר על כל טעיות הנהג אך בשוק קיימות לא מעט מערכות שבהחלט מסוגלות לתרום לא מעט במלחמה מול הגורם האנושי.
הבעיה היא שמערכות חדישות כאלה הן לרוב יקרות למדי ומצויות רק ברכבי יוקרה. בעת האחרונה יצרנים החלו להציע את חלקן גם במכוניות עממיות יותר אך מחירן הגבוה מרתיע את הלקוחות ואת היבואנים לצייד את הרכבים בהן.
משרד התחבורה מקווה שהטבות מס בשווי של אלפי שקלים, בהתאם לכלל חבילת הבטיחות המותקנת ברכב, תגרום לצרכנים להעדיף מכוניות בטוחות יותר.
מערכת להתרעה מסטייה מנתיבההטבות תזקפנה לכל רכב (פרטי ומסחרי) שמשקלו עד 3.5 טון, ואלה תחולנה גם על מכוניות במסגרת יבוא אישי. המערכות הרלוונטיות לתכנית המס הן בקרת סטייה מנתיב, מערכת ניטור מרחק רכב מלפנים, מערכת זיהוי שטחים מתים מאחור, בקרת שיוט אקטיבית, מערכת לבלימה אוטומטית עד מהירות 30 קמ"ש ומערכת סיוע לבלימה.
בנוסף הטבות מס תינתנה גם על מערכות עזר כמו מצלמת רוורס, חיישני לחץ אוויר בצמיגים וחיישני משקל בגוף המושבים בשורות מאחור.
"משרד התחבורה והבטיחות בדרכים רואה חשיבות רבה ברכישת כלי רכב חדשים המאובזרים במערכות בטיחות מצילות חיים, שיש ביכולתן 'לפצות' על טעויות של הגורם האנושי בכביש", אמר השר כץ. השר גם הוסיף כי בהתאם להתפתחות הטכנולוגית בעתיד יתכן ויתווספו מערכות נוספות לתוכנית הטבת המס.
במשרד התחבורה מקווים שיותר מכוניות יהיו מצוידות במערכות שלוקחות את הפיקוד לידיהן במצב חירום | צילום: נעם וינד
>> הכל על מבחני הריסוק: איך זה התחיל, מה בודקים ומה המשמעות של ציון כוכבי הבטיחות