קצת קשה להאמין אבל רק לפני מעט יותר מעשור, באמצע שנת 2001, בפעם הראשונה מכונית הצליחה להשיג את הציון המקסימלי במבחני הריסוק הפומביים של יורו NCAP.
הזוכה הראשונה הייתה רנו לאגונה אך מאז רוסקו עוד הרבה מכוניות במתקני NCAP ובתוך זמן קצר ציון של 5 כוכבי בטיחות הפך כמעט לסטנדרט בחלק לא מבוטל של כלי הרכב המודרניים.
הדירוגים הגבוהים כמובן מצביעים בעיקר על תשומת לב יתרה שיצרני הרכב משקיעים בנושא הבטיחות שבעבר לא היה גלוי לעיני הציבור, אך במקביל יש הטוענים שלצד שיפור הבטיחות במכוניות המודרניות יצרניות הרכב פשוט למדו על מה שמים דגשים במבחני הריסוק ודאגו לתכנן את מכוניותיהם בהתאם.
מצד שני, ביורו NCAP החליטו להחמיר שוב ושוב את התנאים לקבלת דירוג הבטיחות הנכסף וספק רב אם המכוניות שזכו לפני עשור או אפילו לפני שנתיים-שלוש בדירוג כוכבים מלא היו מצליחות לשחזר את אותו הישג גם היום.
אנשים רבים חייבים את חייהם לבובות הריסוק | צילום: נעם וינדמכיוון שבכל זאת לא מעט מכוניות מודרניות עדיין מצליחות להשיג דירוג מקסימלי, ביורו NCAP החליטו להוסיף, במקביל לדירוג הכוכבים הכללי, גם ציוני משנה בנושאים כמו הגנה על מבוגרים, ילדים, הולכי רגל, תאונות צד, התהפכות ואביזרי עזר.
הפירוט אמנם נתן תמונה שלמה יותר אבל גרם ללא מעט אנשים להתבלבל ולהתקשות להשוות ולהבין איזו מכונית היא בטוחה יותר מעבר לדירוג הכוכבים הראשוני.
בשנה החולפת רוסקו במתקני איגוד הבטיחות האירופאי 53 כלי רכב ולא פחות מ-42 מהם זכו בציון מקסימלי. 10 השיגו ציון טוב של 4 כוכבים ורק אחת נאלצה להסתפק בציון בינוני של 3 כוכבי בטיחות.
כדי לעשות סדר בשלל הנתונים בחרו בNCAP לפרסם את נבחרת המתרסקות המצטיינות של 2011 על פי בחירת הטובה ביותר ב-5 סגמנטים של כלי רכב פופולריים במיוחד באירופה.
הסופר מיני הקודמת של החטיבה הקוריאנית של שברולט, האבאו, לא הייתה מכונית מבריקה במיוחד וגם במבחני הריסוק היא התקשתה להרשים כשגרסת הסדאן שלה זכתה בציון מביך של כוכב וחצי בלבד.
לעומת זאת הסופר מיני החדשה של שברולט – הסוניק, שהושקה בשנה שעברה, מצליחה לזכות בכבוד ולהיות מדורגת במקום הראשון בסגמנט המכוניות הקטנות הכה אהוב באירופה. במקום השני מדורגת היאריס של טויוטה בדורה השלישי.
בעוד שהסופר מיני הקודמת של שברולט הביכה במבחני הריסוק, הסוניק החדשה קטפה את המקום הראשוןאת התואר המשפחתית הבטוחה ביותר ל-2011 קוטפת פורד עם הדור החדש של הפוקוס. מעבר ליכולות הגבוהות שהפוקוס הציגה במבחני הריסוק אנשיNCAP ציינו גם שבפוקוס קיימת אופציה לקבל את המכונית (בתוספת תשלום) כשהיא מצוידת במערכות בטיחות כמו בלימה אוטומטית, מערכת סטייה מנתיב וניטור שטחים מתים המוכרות רק מסגמנטים גבוהים יותר. במקום השני דורגה משפחתית קטנה הנוגעת בפרימיום – לקסוס CT200h.
המשפחתית המצטיינת של 2011 גם במבחני הריסוק | צילום: נעם וינדבקבוצת המשפחתיות הגדולות או כמו שבישראל אוהבים לכנות אותן - "מכוניות מנהלים", הכתר הולך לשוודיה ולגרסת הטורר של הוולוו S60 המצוידת כסטנדרט במערכת בלימה אוטומטית במקרה של סכנה לתאונה במהירות עירונית. שנייה סיימה שברולט מאליבו החדשה.
בסגמנט רכבי הפנאי-שטח הגביע הולך לאודי ולג'יפון הקומפקטי החדש של החברהQ3 שהצליח להקדים מתחרים כמו ב.מ.וו X1 ומרצדס ML.
ה-Q3 הקדים מתחרים גדולים ממנו כמו מרצדס MLבעוד שבקבוצת רכבי הפנאי נאלצה מרצדס להסתפק בסגנות בסגמנט המיניוואנים החברה הגרמנית קטפה את הבכורה עם מרצדס B קלאס החדשה שמעבר להצטיינות בפרמטרים הרגילים זכתה גם למחמאות השופטים על שילובן של מערכות בטיחות מתקדמות למניעת תאונות כסטנדרט.
בנוסף לכך, הייתה זו השנה הראשונה שבה רוסקו ב- NCAPמכוניות חשמליות.
בעבור השברולט וולט (כמו גם תאומתה האופל אמפרה) והניסאן ליף החוויה הסתכמה בדירוג כוכבים מלא ומחשמל של חמישה כוכבים אך חשמליות אחרות כמו מיצובישיiMIEV (וצמד התאומות הסיאמיות שלה סיטרואן סי זירו ופיג'ו ION) כן הרנו פלואנס ZE הסתפקו ב-4 כוכבים.
מנכ"ל האיגוד ד"ר מיכאל ואן רייטינגן מציין כי ב-2012 תוחמר המתכונת והיצרניות תאלצנה לשפר משמעותית את ההגנה על הולכי-רגל משום שהארגון לא יאפשר קבלת דירוג של חמישה כוכבים למכונית שלא תשיג ציון של לפחות 60 בהגנה על הולכי רגל.