לפני מספר חודשים מליאת הכנסת חוקקה חוק חדש הקובע כי כמות צריכת האלכוהול המותרת לנהגים צעירים או לנהגים מקצועיים תעמוד על חמישית מהכמות המותרת לכלל האוכלוסייה, או במילים אחרות - כל שתיית אלכוהול, אפילו בכמות מזערית, ולאחריה נהיגה, תהווה עבירה עבור אותם נהגים.
החוק החדש שיזם חבר הכנסת חמד עמאר מ"ישראל ביתנו" זכה לתהודה רבה ולפרסום נרחב אבל סקר שמפרסמת היום עמותת "אור ירוק" מגלה שחלקים נרחבים מהאוכלוסיה לא שמעו או העדיפו שלא לשמוע על החוק החדש וסבורים שלנהגים צעירים מותר לשתות ולנהוג.
על פי הסקר, כרבע מציבור הנהגים סבור כי נהגים צעירים עד גיל 24 רשאים לנהוג ברכב לאחר ששתו אלכוהול.
המצב חמור אף יותר כאשר מתייחסים לנהגים באופן כללי. במקרה זה כמעט מחצית מהציבור לא ידע להשיב לשאלה מה כמות האלכוהול המותרת המאפשרת נהיגה וקרוב לארבעים אחוזים מהנשאלים סבורים כי באופן כללי נהגים רשאים לנהוג לאחר ששתו אלכוהול.
בעוד שבעולם בעיית הנהיגה בשכרות מוכרת מזה שנים, בישראל, עד אמצע שנות התשעים, היא נחשבה לזניחה למדי בעיקר משום שמרבית הציבור לא נהג לשתות כמויות גדולות של אלכוהול.
אך שינוי באופי הבילויים, תרבות שתייה שהגיעה מהעולם כמו גם משקאות אלכוהוליים חזקים אך קלים לשתייה דוגמת וודקה - רד בול שהפכו לפופולאריים במיוחד העלו באופן ניכר את כמויות צריכת האלכוהול בעת בילוי.
מחירי האלכוהול הגבוהים בברים ובמועדונים הביאו צעירים רבים למצוא פתרונות יצירתיים לתעריפי השתייה הגבוהים וכך נולדה תופעת "בר הבגאז'". תופעה זו היא כינוי לדרך בילוי שהפכה פופולארית במיוחד שבה הצעירים רוכשים בקבוקי אלכוהול גדולים בפיצוציות או במרכולים ושותים אותו מחוץ למועדון, ליד האוטו. התופעה גרמה לעלייה חדה במספר מקרי האלימות במועדונים ולתאונות הדרכים כתוצאה מנהיגה בשכרות והובילה בין היתר לחוק האוסר מכירת אלכוהול בחנויות אחרי 23:00.
בשנים האחרונות נרשמה עלייה דרמטית בתאונות כתוצאה משכרות | צילום: חדשות 2שמואל אבואב, מנכ"ל "אור ירוק": "מדי שנה מתרחשות מאות תאונות המוגדרות כתאונות הקשורות לאלכוהול. הסיפור העצוב של שחר גרינשפן, שנפגעה ע"י נהג משאית ששתה אלכוהול ונותרה צמח התפרסם באחרונה על רקע העונש הקל שניתן לנהג, והוא לצערנו דוגמא אחת מני רבות. מדובר בתאונות בהן הנהג ביצע בחירה מודעת לשתות משקה הפוגע בכישורי הנהיגה שלו ועדיין להתיישב מאחורי ההגה. הסכנה הטמונה בכך נראית אמנם ברורה לכל, אך בפועל אנו שומעים שוב ושוב על אותן תאונות בהן מעורבים נהגים ששבו מבילוי בשעות הקטנות של הלילה או נהגים שרק שתו משקה אחד או שניים".
אם מסתכלים על חצי הכוס המלאה (לא באלכוהול), למרות הנתונים המדאיגים העולים מהסקר, נראה שבכל זאת החוק החדש שקובע רף אלכוהול העומד על אפס הצליח להעביר מסר חד וברור לרוב ציבור הנהגים הצעירים: אם שותים לא נוהגים, נקודה, ולא מעמיד בפני הבליינים דילמה שניתנת לפירוש לכאן או לכאן.
נשאלת השאלה האם גם במציאות מקפידים הנהגים הצעירים לשמור על החוק.
אין בעיה לתפוס "ראש טוב" כל עוד לא אוחזים בהגה | צילום: keeweeboy, Istock