הדרך להקדמתו של הגיל המינימלי לקבלת רישיון ולשינוי שיטת לימודי הנהיגה בישראל עשתה הבוקר עוד צעד משמעותי בדרך לישום, לאחר שהכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הרפורמה בהליך הכשרת הנהג כפי שהוגשה על ידי שר התחבורה, ישראל כץ.
הרפורמה שנהגתה בשנת 2008 בתקופתו של שר התחבורה מופז וקיבלה את אישורה של ועדת השרים לענייני חקיקה בנובמבר 2010 מציעה שינוי מהפכני בצורת הלימוד וברמת ההכשרה שתדרש ממי שיחפוץ להוציא רישיון נהיגה.
על פי התוכנית החדשה ניתן יהיה להתחיל בלימודי הנהיגה כבר בגיל 16 וחצי ובגיל 16 ותשעה חודשים ניתן יהיה להוציא רשיון, במקום בגיל 17 כיום, אך מאידך תורחב חובת ליווי הנהג הצעיר למשך שישה חודשים ומינימום של חמישים שעות.
החידוש המשמעותי ביותר ברפורמה היא תוכנית הכשרה ארוכה שתכלול 52 מטלות מעשיות ו-24 מערכי שיעור עיוניים. על פי התוכנית שאושרה בקריאה ראשונה לימודי הנהיגה בישראל יתבצעו במרכזי לימוד נהיגה מיוחדים וישולבו בהם לימודים עיוניים של תורת הנהיגה וכמובן שיעורי נהיגה אישיים על ידי מורי נהיגה במתכונת המוכרת כיום.
לאחר שהתלמידים יעמדו במשימות והדרישות, כאמור החל מגיל 16 ותשעה חודשים הם יוכלו לגשת לטסט המעשי. מי שיעבור את הבחינה בהצלחה לא יקבל רישיון נהיגה כפי שנהוג היום אלא "היתר נהיגה" שיותנה בחובת ליווי של מלווה במשך שישה חודשים, הכוללים שלושה חודשים של ליווי מלא ביום ובלילה ושלושה חודשים נוספים של ליווי בנהיגה בשעות הלילה בלבד, בהן נהגים צעירים רבים מעורבים בתאונות. בנוסף בתום תקופת הליווי יחתמו המלווה והנהג על הצהרה המאשרת את ביצוע הליווי ורק לאחר מכן יונפק לנהג רישיון נהיגה קבוע מטעם רשות הרישוי.
הלימודים התיאורטיים ישפרו את רמת הנהיגה ? | צילום: lisafx, Istockשר התחבורה ציין לאחר ההצבעה בכנסת כי שינוי אופן ההכשרה של תלמידי הנהיגה יקנה להם הבנה תעבורתית מעמיקה ויסודית שתהפוך אותם לנהגים טובים יותר בכבישים". השר כץ טען גם "כי מדובר ברפורמה מהפכנית שנועדה להביא לשינוי בתרבות הנהיגה בישראל ולצמצם את מעורבותם של צעירים בתאונות דרכים".
הכוונות ללא ספק חיוביות אבל אנו כאן בmako רכב לא בטוחים שתוכנית הלימודים המפרכת תהפוך את הנהגים החדשים לטובים יותר. מהתוכנית ניכר שהיא מתמקדת בצד העיוני וכמו שלא לומדים שחייה בהתכתבות כך גם היה רצוי להגדיל דווקא את המשימות המעשיות שעל תלמידי הנהיגה לעבור וללמד אותם לא רק איך לעבור טסט אלא גם להעביר אותם הדרכה מעשית בבלימות חירום, איבוד אחיזה בכביש רטוב, חמיקה ממכשול ועוד.
חבל שהתוכנית לא כוללת לימוד מעשי להתמודדות עם מצבי חירום | צילום: istockphoto