לא פעם התעכבנו כאן על השיפור הדרמטי ברמת הבטיחות של כלי הרכב בעשור וחצי האחרונים, מאז הפיכתם של מבחני הריסוק לפומביים.
היום, למעשה, כמעט כל מכונית מודרנית, אפילו בסיסית ביותר, מצוידת במעטפת של אמצעי הגנה אקטיביים ופסיביים כדי למנוע או לצמצם ככל האפשר אפשרות לפגיעה בעת תאונה. עם זאת, מסתבר שמה שטוב בעבור הנהגים והנוסעים ברכב מקשה על צוותי החילוץ שמגיעים לזירת תאונה ומסבך את מלאכתם, שכן הם לא יודעים אלו מערכות ומבנה מיוחד נמצאים מאחורי מעטה המרכב המעוך.
חלק מהבעיה הוא הצורך להכיר את מבנה המרכב של כל דגם ודגם כדי לדעת היכן ניתן לחתוך את המרכב בצורה בטוחה כדי לאפשר לחלץ בקלות את הפצועים מהרכב. אך בעוד שעל המכשולים המבניים ניתן להתגבר לרוב על ידי הבנה כללית של תצורת הבנייה של כלי רכב מודרניים, המחלצים נאלצים גם להתמודד עם שלל מערכות, חיישנים וחיווט חשמלי שכל לחיצה או חיתוך במקום הלא נכון עלולים לגרום להפעלתם הבלתי רצויה של כריות אוויר ומערכות שונות החבויות בכל פינה.
במקרה של תאונה בה מעורב רכב היברידי או חשמלי המצילים ניצבים בפני סכנות ממשיות של חיתוך של כבלי מתח DC גבוה או פגיעה בהם, כבלים המעבירים זרם בעוצמות חזקות מאלו המוכרות מרשת החשמל הביתית העלולות לגרום להתחשמלות מסוכנת ואף למוות של המחלצים והלכודים.
תרגיל חילוץ ממכונית מודרנית
לנוכח העובדה שבשוק קיימים מאות דגמים שונים של רכבים ולאור המציאות בה יצרני הרכב השונים לא מפיקים חוברות הדרכה ייעודיות לצוותי החילוץ עם כל השקת דגם חדש עד כה לא נותרה בפני מומחי החילוץ אלא ללמוד ולהכיר את המכלולים החדשים תוך כדי תנועה בתנאי אמת בשטח.
בכל מקרה, לאור מצוקת המחלצים, לאחרונה מתקיימות יותר ויותר הדרכות לכבאים וצוותי עזרה ראשונה בשיתוף מהנדסי רכב ויצרני רכב מסוימים שתורמים לצוותי החילוץ כלי רכב חדשים לאימונים ולצורך למידת שלל המערכות השונות שעשויות להפתיע אותם בעת חילוץ אמיתי.
המחלצים צריכים להכיר את מערכות הבטיחות במכוניות השונות | öéìåí: פוראת נסארבנוסף, בימים אלה מומחי חילוץ בשיתוף צוותים של מהנדסי רכב שוקדים על פיתוח דרך חדשה לתיוג סטנדרטי, ברור ואחיד בכל סוגי הרכבים של כל היצרנים, למערכות והחיווטים השונים אשר יקלו ברגע האמת על צוותי ההצלה ויחסכו זמן יקר בדרך לחילוץ הנפגעים.
>> תמונות קשות: כך נראית תאונה במהירות של 200 קמ"ש