הרשים בהרבה תחומים אבל נכשל בניסיון התחמקות ממכשול במרצדס לעולם לא ישכחו את השקת ה-A קלאס הראשונה ב-1997. במותג היוקרה הרבו להתגאות במכונית הקטנה והחדשה בעלת העיצוב המעניין והמבנה הייחודי, אבל אז הגיעו הבוחנים של מגזין הרכב השוודי Teknikens värld (עולם הטכנולוגיה) ולקחו את המרצדס הקטנה למבחן דרכים במהלכו ביצעו עם המכונית את "מבחן האייל" (ELK test המדמה התחמקות ממכשול במהירות של 60 קמ"ש) אותו הם נהגו לבצע כחלק מהשגרה של כל מבחן דרכים, אלא שהפעם התוצאות היו מפתיעות מאוד והמכונית לא רק שלא הצליחה להתחמק מהמכשול אלא אף התהפכה ופצעה את הבוחנים. בתחילה מרצדס הכחישה את הטענות לכשל תכנוני אך במהרה ביצעה ריקול לכל 2,600 המכוניות שכבר נמסרו ללקוחות, כיילה מחדש את המתלים והתקינה בקרת יציבות כסטנדרט.
אך למרות המהלך המהיר בעלות של מיליוני דולרים, כמו שאומרים - מוניטין לוקח שנים לבנות אבל רק שנייה להרוס ועל אף שה-A קלאס הייתה מודרנית למדי ובתחומים רבים אף הקדימה את זמנה, השם הרע שיצא לה מאז ההתהפכות ההיא היה אחד מהגורמים שמנעו ממנה הצלחה במשך השנים.
יותר מעשור וחצי אחרי, נראה שתקרית דומה מאיימת הפעם על דגם ה-GL היוקרתי של מרצדס. הדגם נחשף בדורו החדש לפני כשנה בתערוכת ניו-יורק ואנשי מרצדס הבטיחו כי שיפרו את האיכויות הדינמיות שלו והפחיתו כ-100 ק"ג מהמשקל העצמי שלו.
מגזין הצרכנות המוביל באמריקה, הקונסיומר ריפורטס, החליט לבחון במסגרת מבחן ארוך טווח את הדור השני של רכב השטח המגודל של מרצדס המציע 7 מקומות ישיבה ומיועד בעיקר לשוק האמריקאי אך עד מהרה אנשי המגזין גילו בעיה בסיסית ונדהמו לגלות כי ה-GL נכשל בתמרון של בלימה והתחמקות ממכשול.
במהלך ניסיון הבלימה וההתחמקות ננעל הגלגל הקדמי חיצוני ומנע מרכב השטח הכבד, במשקל של כמעט שני טון וחצי, לבצע את התמרון.
מערכת בקרת היציבות מגיבה בצורה בעייתית
בוחני המגזין טענו שה-GL הצליח לבצע את התמרון רק במהירות נמוכה בהרבה מהמצופה מרכב שכזה, בוודאי לנוכח היותו חדש ומהיקרים בשוק, ובמגזין ציינו שרכבי שטח וטנדרים אחרים שנבחנו לא נכשלו במבחן הזה.
בעקבות זאת ועל אף שבתחומים רבים בקונסיומר מציינים לשבח את ה-GL, החליטו במגזין הצרכנות הנחשב להמליץ לקוראים שלא לרכוש את ה-GL. מחברת מרצדס העולמית טרם נתקבל תגובה.
>> הגרנד צ'ירוקי של ג'יפ מתקשה לעמוד ב"מבחן האייל"