יותר קטן מקשקאי יותר גדול מהג'וק סיטרואן חשפה אתמול תמונות רשמיות ראשונות של הסיטרואן C4 אייר-קרוס - רכב פנאי קומפקטי מסוגנן ששיווקו צפוי להתחיל באירופה בחודשים הראשונים של 2012. אמנם סיטרואן כבר מציעה מזה כשנה את הDS4, רכב פנאי קומפקטי ומסוגנן על בסיס הC4 המשלב בין מראה מעט מוגבה לניחוחות של מכונית קופה, אך בסיטרואן היו שסברו שאפשר להרחיב עוד ההיצע בסגמנט הקומפקטיות ולהציע לקהל גם ג'יפון.
למרות השם, ה C4 קרוס-אייר ומימדיו הקרובים למימדי המשפחתית הצרפתית, הרכב החדש איננו מבוסס על פלטפורמת הC4 הצרפתית אלא דווקא על ASX מבית מיצובישי.
בעולם הרכב המודרני יש שלל שיתופי פעולה בין קונצרנים שונים והמכונית החדשה אליה תצטרף בהמשך גם גרסה מבית פיג'ו שתקרא ככל הנראה 4008 תהווה המשך לשיתוף פעולה יפני-צרפתי בין מספר שנים שכבר הוליד את הסיטרואן סי-קורסר ופיג'ו 4007 שהיו למעשה לא יותר מגרסאות למיצובישי אאוטלנדר עם פרונט בעיצוב שונה וגם את החשמליות העירונית סיטרואן C-zero ופיג'ו i-on הזהות כמעט לחלוטין (גם מבחינה עיצובית) למיצובישי i-miev.
הפעם המעצבים של סיטרואן טישטשו את הקשר לדגם המקביל של מיצובישי פחות דומה למקור
הפעם, בכל מקרה, החליטו בקונצרן פיג'ו-סיטרואן לא להסתפק בשינויי עיצוב קלילים ולמרות שהמכוניות חולקות את אותו מבנה עם הASX המראה של C4 אייר-קרוס והפיג'ו 4008 יהיה בהחלט שונה מהמקור, במיוחד ממבט חזיתי או אחורי.הסיטרואן שואבת השראה מהליין העיצובי של סדרת הDS ואילו הפיג'ו הולכת על קו נקי יותר כפי שמאפיין את ה-508 שהוצגה לפני כשנה. גם הצדודית של רכבי הפנאי הצרפתים החדשים תציג עיצוב שונה מהמקור היפני אך חדי העין יכלו לזהות, מעבר לכמה ניפוחים וקימורי פח, זהות בין תצורת הדלתות וקו המותנים של הצרפתיות לזה של ה-ASX.
בניגוד ל-3008 של פיג'ו ול- DS4 של סיטרואן שחסרים חלק מהמאפיינים של קרוס-אוברים קלאסיים, צמד רכבי הפנאי החדשים של סיטרואן ופיג'ו אמורים לתת לחברה נוכחות אטרקטיבית יותר בסגמנט המיני ג'יפונים שזוכה לפופולריות גואה במיוחד באירופה. עם אורך של 434 ס"מ המימדים הם קטנים מאלה של רכבים כמו הקשקאי של ניסאן או הספורטאז' של קיה אך מעט גדולים מאלה של הג'וק של ניסאן או הקאנטרימן של מיני.
כנהוג בסגמנט הג'יפונים יוצעו גרסאות עם הנעה קדמית בלבד או גרסאות הנעה כפולה. היצע המנועים יכלול מנועי בנזין ודיזל עם הספקים שבין 110 כ"ס (1.6 דיזל) ל-150 כ"ס (2 ליטר בנזין) וכמו שהאירופאים מעדיפים מרבית הדגמים יגיעו בשילוב תיבות הילוכים ידניות. גרסה לשווקים עצלניים יותר כמו השוק הישראלי, המעדיף שיבחשו בשבילו את ההילוכים, תוצג בהמשך ותתבסס על גרסת המנוע הבכירה.
צרפתיה מסוגננת עם שורשים יפנייםבדרך להצלחה בישראל?
בשלב זה עדיין לא ברור אם ומתי הג'יפון החדש שעדין לא נחת בארץ גם בגרסתו המקורית עם סמל מיצובישי יגיע לכאן בניחוח צרפתי, אך ניתן לשער שאם יגיע הוא יאפשר לחברת לובינסקי לזכות בנתח שוק משמעותי בסגמנט הודות לשער יורו תחרותי יחסית (בוודאי ביחס ליין היפני) ובשל הטבות מיסוי להם זוכים רכבים המיוצרים במדינות האיחוד האירופאי.