לצד גרסת ההאצ'בק שבוע וחצי אחרי שגם גרסת הסדאן של ה-3 החדשה של מאזדה נחשפה בתמונות רשמיות, כעת מפרסמת מאזדה את המפרט הטכני המלא של ה-3 החדשה שלטענת אנשי דלק מוטורס היבואנית אמורה לנחות כאן ממש בקרוב בתקווה לנסות לשחזר את ההצלחה האדירה לה זכו בישראל המשפחתיות הקודמות של המותג.
הפעם, ללא ספק, זה צפוי להיות קשה יותר ואל מול להיטי מכירות כמו פורד פוקוס ויונדאי i35 ודגמים חדשים כמו הקיה פורטה, הטויוטה קורולה ובקרוב גם הסקודה אוקטביה החדשה, לכולם ברור שאין למאזדה החדשה סיכוי לזכות בחזרה בדומיננטיות המוחלטת ממנה נהנו רכבי המותג במשך למעלה מעשור וחצי.
הטכנולוגיה
עם זאת, המפרט המלא שמאזדה מפרסמת מראה של-3 יהיה בהחלט מה להציע גם מעבר לעיצוב בעל נוכחות מרשימה.
ה-3 החדשה, בהתאם לפילוסופית הסקיי אקטיב החדשה של מאזדה, תשלב בין מרכב קל משקל ומנועים סופר חסכוניים. תכנון מתקדם ושימוש במתכות קלות משקל מאפשרים ל-3 החדשה להיות קלה בכ-70 ק"ג בממוצע אל מול ה-3 היוצאת. זאת במקביל, כך לטענת מאזדה, לשיפור קשיחות המרכב בלא פחות מ-30 אחוזים – דבר התורם ליכולות הדינמיות של הרכב וכמובן לבטיחות הפסיבית.
הבטחה לשמר את מורשת הזום זוםהמימדים
מעבר לנוכחות המרשימה, שפת העיצוב "קודו" תרמה רבות גם לשיפור היעילות האווירודינמית וה-3 החדשה מציגה מקדם גרר של 0.25 – הטוב ביותר למכונית מייצור סדרתי בגודל קומפקטי.
כמו בדורותיה הקודמים, ה-3 החדשה תגיע בשתי תצורות מרכב - האצ'בק וסדאן, שתיהן יחלקו בסיס גלגלים ארוך של 2.7 מטרים (זהה לזה של הטויוטה קורולה החדשה וארוך ב-6 סנטימטרים מזה של ה-3 היוצאת).
הסדאן, החשובה יותר לשוק המקומי, עם נתון של 4.58 מטרים, תשמור על אורך זהה לזה של ה-3 היוצאת אך תהיה רחבה ב-4 סנטימטרים ונמוכה ב-2 סנטימטרים מהדגם היוצא.
תא המטען, עם נפח של 419 ליטרים, דווקא קטן במעט (11 ליטרים) בהשוואה לדגם המוכר, דבר שמרמז על הגדלת שטחו של תא הנוסעים. דגם ההאצ'בק יהיה כצפוי קצר מהסדאן ואורכו יעמוד על 4.46 מטרים. נפח תא המטען של גרסה זו ללא קיפול מושבים הוא 350 ליטרים. משקל מופחת ובסיס גלגלים גדול
האבזור
המאזדה 3 החדשה צפויה לשמור על אופי הזום-זום של רכבי המותג ולהציע מערך מתלים מתקדם עם מתלים נפרדים בכל הפינות ומפשק סרנים רחב מבעבר. היא תגיע כשהיא נעולה בחישוקי 16' בגרסאות הבסיסיות ו-18' בגרסאות המאובזרות יותר.
כפי שניתן לראות מתמונות תא הנוסעים, מסך גדול השולט על מערכות הרכב השונות בחלקה העליון של הקונסולה המרכזית מהווה חלק מרכזי בעיצוב הקוקפיט וניתן להעריך שהוא ימצא את דרכו גם לגרסאות המקומיות. כמו כן, מאזדה מציעה עם ה-3 החדשה שלל מערכות - מבקרת אקלים מפוצלת, דרך תצוגה עילית על השמשה של המחוונים השונים, אור גבוה אוטומטי ועד מערכות בטיחות כמו בקרת שיוט אקטיבית, מערכת בלימה אוטומטית במהירות עירונית, מערכת התרעה לסטייה מנתיב, מערכת לזיהוי רכבים בשטחים המתים ומערכת לזיהוי סכנה מיידית למצבי תאונה שניתן להניח שרובן לא יהיו קיימות בגרסאות הישראליות.
מסך גדול במרכז הדשבורדיחידות ההנעה
המאזדה 3 החדשה תצויד בתיבת הילוכים אוטומטית או ידנית עם 6 יחסי העברה. למרות שבמאזדה בחרו ללכת על תיבה אוטומטית קונבנציונלית, לטענת החברה תכנון מדויק מאפשר לה להיות זריזה כמו תיבות רובוטיות כפולות מצמדים וחסכונית כמו תיבות רציפות, כל זאת מבלי לפגום בנוחות ובנעימות השימוש של תיבה אוטומטית רגילה.
באירופה ה-3 בגרסאות הסדאן וההאצ'בק תשווק עם אופציה לבחירה בין מנועי בנזין בנפח 1.5 ו-2 ליטרים או מנוע דיזל בנפח 2.2 ליטרים. גרסת ה-1.5 ליטרים תפיק 100 כ"ס, ומנוע 2 הליטרים יוצע בשתי רמות הספק עם גרסה המפיקה 120 כ"ס וגרסה עם הספק של 165 כ"ס.
גרסת ה-1.5 מוצגת בשלב זה בשילוב תיבת הילוכים ידנית בלבד ומציגה האצה למהירות תלת ספרתית בתוך 10.8 שניות, מהירות מרבית של 185 קמ"ש ונתון צריכת דלק משולב רשמי של לא פחות מ-20 קילומטרים לליטר.
גרסת ה-1.6 בוטלהמנוע 2 הליטרים בגרסה המפיקה 120 כ"ס ובשילוב תיבת הילוכים אוטומטית יציג 100 קמ"ש על מד המהירות בתוך 10.3 שניות, מהירות מרבית של 198 קמ"ש ונתון צריכת דלק רשמי מרשים מאוד של 17.8 קילומטרים לליטר.
הגרסה החזקה של המנוע המפיקה 165 כ"ס מאיצה ל-100 קמ"ש בתוך 8.9 שניות, מגיעה למהירות של 210 קמ"ש ומציגה, בשילוב מערכת I ELOOP לאגירת אנרגיה בבלימה נתון של 17 קילומטרים לליטר.
מנוע הדיזל מפיק 150 כ"ס ומצויד במערכת start&stop המכבה את הרכב בעת עמידה מציג נתון צריכת דלק של 21 קילומטרים לליטר.
דילמת המנוע הישראלי
החידה הגדולה בהקשר הישראלי היא יחידת ההנעה שתחליף את מנוע ה-1.6 הוותיק בגרסה המרכזית בארץ. בניגוד לציפיות, לפחות בשלב זה, לא נחשף מנוע 1.6 חדש ובפני היבואן המקומי צפויות שתי אופציות מרכזיות:
מעבר לגרסת 1.5 ליטרים שתותאם במיוחד לשוק הישראלי שמאוד חשוב ליצרן קטן כמו מאזדה (במשך זמן רב ישראל היה השני בגודלו מבחינה מספרית בעולם, אחרי ארצות הברית) או הפיכת דגם 2 הליטרים המציג הספק של 120 כ"ס ונתוני צריכת דלק שלא נופלים מאלה של מנועי 1.6 מודרניים לגרסת הבסיס.
למרות שאין ספק שאנשי דלק מוטורס כבר החליטו מזמן על מפרט הגרסה הישראלית בשלב זה, ולמרות שה-3 צפויה לנחות בארץ בשבועות הקרובים, הם שומרים על הקלפים קרוב לחזה ולא מגלים שום פרט.
איזה מנוע יותקן בגרסה הישראלית?מצד אחד יש לזכור שמנועי 1.5 מעולם לא זכו להצלחה בשוק המקומי (סובארו B3, מיצובישי לנסר ואחרות) ועם הספק צנום של 100 כ"ס בלבד יהיה קשה להיות אטרקקטיבית. גם מסר מצד מקורבים ליבואן, לפיו למנוע זה יש גרסה נוספת ביחס דחיסה גבוה המציגה הספק של 117 כ"ס, לא זכה לאישור בשום הודעה רשמית של מאזדה ולא בטוח שגרסה זו, במידה ואכן קיימת, תספיק אל מול המתחרות העדכניות בסגמנט.
יתכן כי האופציה השניה – הפיכת מנוע 2 הליטרים בגרסתו החלשה לדגם הבסיס אידיאלית מבחינה טכנית ותעניק ל-3 יתרונות שרק נפח מנוע גדול יכול להעניק - ובשילוב נתוני צריכת דלק מעולים, אך מבחינה תדמיתית זהו ללא ספק מהלך בעייתי שיכול להתקבל בחשש מצידם של הלקוחות הפרטיים שמפחדים ממנוע גדול (אגב, בתנאי שימוש רגילים גם ב-3 היוצאת גרסת 2 הליטרים חסכונית מה-1.6) ובצורה בעייתית מבחינת נראות בעידן של צמצומים ודרישה להציג חזות ידידותית לסביבה מצידם של ציי הרכב.
>> החשיפה הראשונה של ה-3 החדשה כאן ב-mako רכב לפני קרוב לשנה