16 שנים לאחר שהיממה את העולם עם קונספט ועיצוב חדשני בדורה הראשון ו-6 שנים לאחר שהושק הדור השני ששמר על עיצוב כמעט זהה לזה של קודמו אך תפח במימדיו, הדור השלישי של הסמארט העירונית יוצא לדרך ומושק בשתי גרסאות, Fortwo ו-Forfour, המתבססות על פלטפורמה חדשה אותה הן חולקות עם הטווינגו החדשה של רנו.
על אף שמירה על קווי המתאר הכלליים שאפיינו את הסמארט Fortwo בעבר, הדור החדש מציג עיצוב שונה מאוד עם מעבר מתצורת מונובלוק למרכב שתי קופסאות עם תא מטען קדמי בולט (המנוע, כמו בעבר, שוכן מאחור) ומראה פחות ייחודי.
עוד ב-mako רכב
מבחן דרכים: שברולט סילברדו מול סמארט בראבוס
סמארט – עכשיו הטנדר
ה-Fortwo שומרת על אורכה הקומפקטי הייחודי המאפשר לה להשתחל לחניות שלא מתאימות לאף רכב אחר אך הרוחב גדל ב-10 ס"מ ואמור לשפר הן את מרווח הפנים והן את היציבות הכיוונית.
דגם ה-Forfour יחזור להיצע הדגמים לאחר שהדור הקודם שהתבסס על מיצובישי קולט מ-2004 נמכר במשך שנתיים בלבד בשל ביקושים נמוכים למדי. הדגם החדש מציע תצורת מנוע והנעה אחוריות כמו ה- Fortwo אבל מרכב עם ארבעה מושבים ו-4 דלתות, כשאלו האחוריות נפתחות עד ל-90 מעלות כדי להקל את הכניסה. מבחינת מימדים ה- Forfourארוכה בכמעט 80 ס"מ מאחותה הקטנה ונמתחת לאורך כולל של 349 ס"מ. מאפייני העיצוב נשמרו אבל המראה עבר מהפך
אם במימדים עסקינן, בצעד יוצא דופן עם השקת המכוניות החדשות סמארט פרסמה תמונות של מבחני ריסוק המדמים תאונה חזיתית במהירות 50 קמ"ש בין ה-Fortwo ל-S קלאס (שגדולה וכבדה ממנה פי שניים) ולמרות שאנחנו עדיין היינו מעדיפים להיות במצב שכזה במרצדס בה יש הרבה מה להמעך לפני תא הנוסעים, הסמארט החדשה עמדה במבחנים בצורה מרשימה מאוד ובזכות כלוב הגנה ייחודי לתא הנוסעים העשוי מפלדה בחוזק מתיחה גבוה במיוחד, בהתנגשות עוצמתית אל מול ספינת הדגל של מרצדס הסמארט הציגה חוסן מפתיע המסיר את החששות בדבר בטיחותה הפסיבית של המכונית הקטנה.
תאי הנוסעים בצמד גרסאות המרכב זכו לעדכון ולשדרוג מסיבי ועם חומרים איכותיים ועיצוב רענן ומקורי הם נראים הרבה פחות ספרטנים מבעבר.
היצע יחידות הכוח כולל, בשלב זה, צמד מנועים בתצורת 3 צילינדרים. הראשון מוכר מהדור הקודם ומחלץ 70 כ"ס ממנוע בנפח ליטר והשני מגיע, כמו הפלטפורמה, מרנו, מוכר מהקליאו החדשה ומציג נפח של 900 סמ"ק שבעזרת טורבו מציג הספק של 90 כ"ס.
בעתיד צפויים להצטרף להיצע גם מנוע לוגם סולר ויחידת הנעה חשמלית.
בניגוד לדגם הקודם שהוצע רק עם תיבת הילוכים אוטומטית-רובוטית בעלת מצמד יחיד שהתאפיינה בהעברות מטלטלות, כעת תוכלו לבחור בין תיבת הילוכים ידנית עם 5 יחסים או אוטומטית כפולת מצמדים (גם תרומת רנו) עם 6 יחסים.
על אף התגובות הנלהבות בתחילת הדרך ולמרות החדשנות, הרלוונטיות לקהל היעד העירוני, העיצוב מדליק וההילה היוקרתית של בעלת הבית מרצדס, עד היום סמארט התקשתה להתרומם ועם קצב מכירות של כ-100 אלף יחידות בשנה היא הצליחה להגיע לחמישית מהכמות שצפו בחברה בלבד.
כעת נשאלת השאלה אם הדבר ישתנה. השיווק באירופה יחל בתחילת 2015 ועם תג מחיר של 11 אלף פאונד בבריטניה שהם כ-64 אלף שקלים היא תהיה יקרה ממכוניות מיני ותתחרה בגזרת המחיר של מכוניות סופר מיני.
לארץ הסמארט החדשה צפויה להגיע ברבעון ה-3 של 2015 ולא ברור אם היא תוצע במחיר אטרקטיבי מבעבר שאולי יאפשר לה להפגין יותר נוכחות על כבישי הלבנט.
צפו: מי אמר שסמארט טובה רק לסמטאות הכרך?
האם יש לה סיכוי לעמוד בתחזיות שניבאו לה בעבר? באירופה מראשית 2015. בישראל רק בסופה של השנה הבאה