למרות המיתון, בשנת 2013 נמכרו בארץ יותר מ-200 אלף כלי רכב חדשים. אחת המגמות שתפסו השנה תאוצה בשוק הרכב היא מכירת רכבים חדשים על ידי חברות הליסינג ללקוחות פרטיים במה שנקרא "יד ראשונה עם אפס קילומטרים". מדובר בעודפי מלאי - מכוניות חדשות לחלוטין עם ניילונים על המושבים שחברות הליסינג רכשו בהנחה משמעותית כחלק מעסקה אליה התחייבו וכללה כמות רכבים גדולה שככל הנראה לא לכולן היו לחברה לקוחות לעסקת חכירה.
מאחר שחברות הליסינג קיבלו הנחה משמעותית על הרכישה, הן יכולות להציע את המכוניות החדשות במחיר נמוך באחוזים רבים ממחיר המחירון הרשמי של היבואנים.
ברוב המקרים לא מדובר במחירי מבצע שזוכים לפרסום רשמי אלא במחירים מיוחדים שמוצעים ללקוחות במעמד המכירה, זאת מאחר שחברות הליסינג לא מעוניינות להסתכסך עם היבואנים שמוכרים, לפחות באופן רשמי, את אותן מכוניות בדיוק במחיר גבוה בהרבה באולמות התצוגה שלהן.
עם זאת, יש גם מקרים אחרים ולעיתים היבואנים אף משתפים פעולה עם חברות הליסינג ובמקרים של עודפי מלאי, במיוחד של דגמים מזדקנים לפני החלפה, מעדיפים למכור את הרכבים בהנחה לחברת ליסינג כדי שזו תמכור אותם ללקוחות פרטיים במחיר מוזל מבלי שהיבואן יצטייר כמי שמנהל בסוכנויות שלו בזאר טורקי.
על פי הערכות, בשנה החולפת כ-6 אחוזים מסך המכוניות החדשות שנמכרו בישראל היו מכוניות "יד ראשונה עם אפס קילומטרים" וגורמים שונים בשוק הרכב מעריכים כי ב-2014 מגמה זו תתעצם ותגיע לכדי 10 אחוזים מכלל השוק.
ניסאן מיקרה חדשה, אך בגרסה שלפני מתיחת הפנים, ב-78 אלף שקלים במקום 102 אלף במחירון היבואן
האם זה משתלם?
לכאורה כן, מאחר שבדרך זאת ניתן להצטייד ברכב חדש במחיר חסר תקדים, אך עם זאת יש לזכור שבדרך כלל מדובר ברכבים במפרט אבזור בסיסי האופייני לגרסאות הליסינג, שלא פעם מדובר בדגמים בערוב ימיהם רגע לפני החלפה ובעובדה שאתם תרשמו כיד שנייה ברישיון כשבתור היד הראשונה רשומה חברת ליסינג ובמקוריות הרכב רשום שהרכב היה שייך לחברת החכר.
"החיסרון היחיד, המכוניות האלה עדיין יהו רשומות כיד ראשונה מליסינג", מציין אודי עציון, עורך הרכב בלוח Winwin , "ובעת מכירת הרכב ליד השלישית, כמוכרים תאלצו להפחית לפחות 10 אחוזים ממחיר המחירון".
על כן, עסקת "משומשת אפס קילומטרים" משתלמת רק כשההפרש בין המחיר המוצע לכם למחיר המחירון עומד על לפחות 15 אחוזים.
בכל מקרה, לפני שסוגרים עסקה על "משומשת חדשה מליסינג", רצוי לבקר גם אצל היבואן שלא פעם מציע ללקוח פרטי עקשן במסגרת ימי מכירות או תקופות כמו הנוכחית, שבהן שערי המטבע נוחים לו, הנחות לא רשמיות והטבות שיקזזו משמעותית את היתרון של "יד ראשונה מליסינג".