תצוגה מרשימה של קורבטים מכמעט כל הדורות | צילום: נעם וינד קיה סול החדשה בהופעת טרום בכורה | צילום: נעם וינד תערוכת אוטומוטור פתחה הבוקר (ד') את שעריה ובימים הבאים תציג ניחוחות של מוטוריקה תחת הכותרת "אגדות מוטוריות".
אפילו בסטנדרטים הלא יותר מדי גבוהים של עצמה, אוטומוטור השנה דלה וקטנה במיוחד, מתפרסת על פחות אולמות תצוגה ולמעשה כוללת נציגות רשמית ומתחמי תצוגה של ארבעה מותגי רכב בלבד - קיה ואופל העממיות ופרארי ומזראטי בצד של "הביוקר".
למבורגיני קונטאש - חלום הילדות מהפוסטר בגודל אמיתי | צילום: נעם וינדעוד ב-mako רכב
דיווח מ"אוטומוטור" 2013
דיווח מ"אוטומוטור" 2012
את רוב המכוניות אפשר לראות במפגשים שונים ברחבי הארץ ללא תשלום | צילום:
נעם וינד
מה יש לראות?
חברת שלמה, יבואנית אופל, המנסה להתרחק ככל הניתן מתדמית הליסינג הלא סקסית חושפת בתערוכה, לראשונה בארץ, את האדם - מכונית המיני המסוגננת של המותג בשלל צבעים וגימורים, ואת המוקה - רכב הפנאי הקטן (וקרוב משפחתו של השברולט טראקס) שנוחת כעת היישר לסגמנט הלוהט של הג'יפונים הקטנים.
התערוכה הייתה דלה אבל פה ושם היו דברים יפים לראות | צילום:
נעם וינד
מתחם קיה מעוצב בהשראת גביע העולם בכדורגל שקיה היא הספונסרית הרשמית שלו וניתן לראות בו את הקיה סול החדשה בהופעת טרום בכורה בשוק המקומי ואת שאר דגמי המותג המוכרים.
היבואנים מתעלמים מהקהל | צילום: נעם וינדאולם התצוגה של "אוטו איטליה" יבואנית פרארי ומזראטי בישראל כולל נוכחות, כמובן מאחורי גדרות הפרדה, של כל הדגמי של צמד יצרניות האקזוטיקה המיובאים לארץ ובנוסף במרכז האולם יש מסלול תצוגה בדומה למסלול של תצוגות אופנה שעליו ניתן לחזות בדגמים השונים גם בנסיעה.
הרעיון בהחלט טוב אבל הביצוע פחות ורוחבו של המסלול והמנגנון המסורבל לסיבוב המכוניות בסופו מקשים על יצירת תצוגה זורמת ומרשימה.
אופל אדם נחשפת לראשונה בארץ | צילום: נעם וינדאת החוסרים הבולטים באטרקציות מוטוריות ונוכחות של יבואנים מארגני התערוכה מנסים למלא, בהשראת תערוכת הצבא וכוחות הביטחון שהיו פופולריות בימי העצמאות בשנותיה הראשונות של המדינה, בדוכנים של המשטרה, מכבי אש וחיל החימוש שמציגים את הכלים המוטוריים שלהם (כולל פיסות אקזוטיקה... כמו ניידות סיטרואן ג'מפי וסקודה אוקטביה) בשילוב קצת התרפקות על העבר עם כמה כבאיות ישנות ומרשימות במתחם מכבי האש.
מנסים למלא את החלל עם תצוגה של המשטרה | צילום: נעם וינדמעבר לכך התערוכה נותנת במה לתצוגה של מכוניות ספורט כמו פורשה, קורבט ומוסטנג ממרבית הדורות ואפילו למבורגיני קונטאש חלומית מהאייטיז אשר שייכות לאספנים מקומיים. המכוניות המוצגות כאן מאחורי גדרות הפרדה עם שומרים, בהחלט נאות ומרשימות אך ביום יום ניתן לראות את מרביתן באופן הרבה יותר ישיר בשלל מפגשים מוטוריים ללא תשלום ברחבי הארץ.
דורון גילר: הכוונות טובות, הביצוע הרבה פחות | צילום: נעם וינדלמעשה, המכונית המיוחדת היחידה שהגיעה מעבר לים במיוחד לתערוכה היא פיסקאר קארמה - היברידית-ספורטיבית נאה של מותג פושט רגל אשר אולי הייתה יכולה, ביחד עם עוד הרבה מכוניות ספורט שלא ניתן לפגוש בארץ, לנסות ליצוק תוכן בכותרת "אגדות מוטוריות" של התערוכה אך כאן לבד מרגישה לגמרי לא שייכת ומיותרת.
כרגיל באוטומוטור יש גם שלל דוכני בזאר שמציעים למבקרים את מרכולתם עם קשר מוטורי הדוק (דגמי אספנות בגודל 1:18 של סוסיתא ומוצרי טיפוח לרכב למשל) או רופף, אם בכלל (קוצצי סלט, מגהצים ועוד) אבל בעוד שאווירת השוק בשנים עברו פגעה בתערוכה, השנה לנוכח מיעוט האטרקציות היא עוזרת למבקרים להעביר עוד קצת זמן. קיה במתחם בניחוח אליפות העולם בכדורגל | צילום: נעם וינד
דלות מוטורית
במחיר של 95 שקלים לאדם (וגם לילדים מעל גיל 5) ללא ספק נוצרת תחושה של תמורה בעייתית מאוד וזלזול בקהל.
מצטערים, על אף אמנותנו הכנה כי דורון גילר, היזם שמאחורי אוטומוטור, בהחלט אוהב מכוניות ורוצה לעשות תערוכה טובה ככל הניתן, איננו מוכנים לקבל את הקביעה שהתערוכה משקפת את שוק הרכב המקומי ואת התרבות המוטורית הישראלית (או היעדרה).
בכל מקרה אם זה המצב וגילר מחליט בכל זאת לקיים תערוכת רכב או הפנינג מוטורי לכל המשפחה (כמו שהוא מכנה את "אוטומוטור") עליו לדאוג שיהיה לקהל ששילם ממיטב כספו מה לראות. ברגע שהחליט לנתק את עצמו מהתלות ביבואנים הוא חייב ליצר תוכן משל עצמו, מעבר להצגת כמה מכוניות של אספנים מקומיים ואם זה מה שיש לו להציג מחיר הכניסה צריך להיות בהתאם (לדעתנו מקסימום 30 שקלים).
למזראטי יש בהחלט מה להציע | צילום:
נעם וינד
עם זאת, מעל לכל, אוטומוטור היא בראש ובראשונה תעודות עניות ליבואני הרכב בישראל שהחליטו, באופן גורף כמעט, להדיר את רגליהם מהאירוע ולהתעלם מקהל גדול שמגיע כדי להעביר כמה שעות בניחוח מוטורי.
בשנה שהתחילה ברבעון סופר מוצלח המצביע על שוק רכב שעשוי לקבוע שיא מכירות חדש, קשה להבין איך היבואנים לא מצאו את הסכומים הלא יותר מדי גבוהים (כמו מחירן, בערך, של שתי מודעות במוסף סוף השבוע של העיתון שפעם כונה "העיתון של המדינה") כדי להציב מתחמי תצוגה בתערוכת הרכב היחידה שיש כאן.
נכון, לעיתים נגרמים לרכבי התצוגה נזקים קלים (פה נעלם סמל, שם נגנבת ידית הילוכים) וסביר להניח שגם לא מדובר באירוע שמקפיץ באופן מיידי את המכירות, אך תדמית מותגית ותרבות מוטורית נבנות לאורך שנים ואין לזלזל בשום קהל, אפילו אם מדובר בילדים, שמשלם ומגיע לאירוע הקשור לרכב.
נוסטלגיה מקומית - דכמי 1:18 לאספנים של סוסיתא קוביה | צילום: נעם וינדרעיון טוב, ביצוע בעייתי - מכוניות מזראטי ופרארי הוצגו כמו דוגמניות על מסלול | צילום: נעם וינד מתגעגעים לתצוגות של טנקים בכיכר מלכי ישראל? | צילום: נעם וינד האטרקציה היחידה מחו"ל - פיסקר קארמה | צילום: נעם וינד אם מחליטם לקיים תערוכה חייבים להשקיע יותר | צילום: נעם וינד היחס בין המחיר לכמות האטרקציות בעייתי | צילום: נעם וינד היו גם מעט אופנועים | צילום: נעם וינד תוספות בניחוח אישי | צילום: נעם וינד כבר התרגלנו - פרארי בישראל | צילום: נעם וינד צילום: נעם וינד מרצדס עם חבילת בראבוס | צילום: נעם וינד רק השקה מקומית אחת בכל התערוכה | צילום: נעם וינד תצוגה חלקית של מוסטנגים | צילום: נעם וינד כמה רכבי כיבוי משופצים ומרשימים במתחם לא מתאים | צילום: נעם וינד חולי הגה יוכלו לבלות כאן כמה שעות | צילום: נעם וינד צילום: נעם וינד