גדול ומאובזר מבעבר כמעט 20 שנה לאחר שהדור הראשון של הראב4 של טויוטה המציא למעשה את סגמנט הקרוסאוברים הקומפקטים, נוחת בארץ הדור הרביעי של כבוד הראב עם מימדים גדולים יותר, הנעה כפולה עם נעילת דיפרנציאל כסטנדרט ותג מחיר של 179,900 שקלים.
הראב4 נולד למעשה מתוך הכרה שלא כל מי שרוכש רכב שטח באמת מתכנן לכבוש את הסהרה ולמעשה רוב הלקוחות חושקים בעיקר במראה של רכב שטח אבל למעשה מחפשים רכב עם איכויות נסיעה ועלויות תפעול של מכונית פרטית ולא צרכים יותר מיכולת עבירות בשבילים מתונים.
בדורו הרביעי הראב מציג עיצוב דינמי ומחודד הרבה יותר מהפרצוף החמוד של הראב4 המקורי ולמרות שמתחת לשמלה החדשה מדובר באותה פלטפורמה של הדגם הקודם (המשותפת גם לאוריס, לאוונסיס ולפריוס) היא נמתחה כמעט בכל המימדים לאורך של 475 ס"מ (תוספת של 20.5 ס"מ), רוחב של 184.5 ס"מ (תוספת של 3 ס"מ), בסיס גלגלים שגדל בעשרה סנטימטרים לכדי נתון של 266 ס"מ וקיבולת תא מטען של 506 ליטר, גידול של קרוב ל- 100 ליטר לעומת הדגם היוצא.
הראב 4 מגיע לארץ עם המנוע המוכר מהדגם הקודם בנפח 2.0 ליטר, המפיק 151 כ"ס ומשודך לתיבה אוטומטית רציפה והנעה כפולה קבועה.
הביצועים טובים למדי: המאוץ הקלאסי למאה קמ"ש נמשך 10.7 שניות, צריכת הדלק הרשמית עומדת על כמעט 14 קילומטרים לליטר ונתוני פליטת המזהמים טובים מעבר עם 166 גק"מ הממקמים אותו בקבוצה 6 במדד זיהום האוויר.
תחרות קשה מול יריבים שהתחדשו לאחרונהמערכת העברת הכוח זוכה בדור החדש לשדרוג עם מערכת נהיגה דינמית (IDDS) הכוללת מצב ספורט. המערכת למעשה מאפשרת ניהול שליטה מהיר ואינטראקטיבי במערכות הרכב בהן בקרת המומנט, בקרת היציבות והגה הכוח החשמלי. כך למשל מערכת AWD בדגם החדש מעבירה מומנט אוטומטית לגלגלים האחוריים לא רק כאשר הגלגלים הקדמיים מתחילים להסתובב על משטחים חלקים (כפי שהיה בדור היוצא של ה-RAV4), אלא גם כאשר המערכת מזהה היגוי חסר.
לחיצה על כפתור "ספורט" תשלח באופן קבוע לפחות 10 אחוז מכוח המנוע לגלגלים האחוריים עד לחלוקה שווה בין הציר הקדמי לאחורי בכדי לשפר את אחיזת הכביש. מלבד זאת וכמו בדגם הקודם, מוצע, כאמור, כפתור נעילה לדיפרנציאל המרכזי החיוני לנהיגה בתנאי דרך חלקלקים (שבילי כורכר, בוץ, שלג וכו') ומחלק את הכוח בצורה שווה בין הצירים עד מהירות של 40 קמ"ש. עם זאת, על מזבח האווירודינמיות והעיצוב הדינמי הראב החדש נמוך מבעבר ומרווח הגחון שלו, לצערם של חובבי השטח, כולל ויתור על סנטימטר שלם.
הראב 4 נוחת בארץ לאחר ששני מתחריו משכבר הימים, הונדה CRV וסובארו פורסטר, חידשו לאחרונה את מחלצותיהם ונחתו בארץ ולאחר שהצטרפו לחבורת הג'יפונים כפולי ההנעה גם חברים חדשים כמו הקוגה של פורד. לקברניטי יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה בישראל, ברור כי הראב4 החדש יצטרך כעת לעמול קשה כדי לשמר את נתוני המכירות היפים מהעבר שבמסגרתם נמכרו מעל ל-7,000 יחידות ממנו כאן.
בהתאם לכך, ביוניון מוטורס החליטו להסיר את הכפפות ולהציע את הראב4 במחיר נמוך מבעבר ועם מפרט אבזור עשיר יותר גם בגרסת הבסיס שכוללת תאורת לדים קבועה בפנסים הקדמיים, חישוקים קלים בקוטר 17", גגון מסילות כסוף ומערכת שמע עם קישוריות בלוטות', כניסות לנגנים ושליטה מגלגל ההגה.
מערכת הנעה כפולה אפקטיבית מבעבר
בעבור 20 אלף שקלים נוספים (לכדי סך כולל של 200 אלף שקלים) תוצע גרסת הפרימיום הכוללת בנוסף את מערכת טויוטה טאץ' בעלת ממשק נהג לשליטה במערכות השמע והטלפון על גבי מסך מגע בגודל "6.1, מצלמת רוורס, מראות מתקפלות, ידיות העברת הילוכים משולבות בגלגל ההגה, בקרת שיוט, מערכת בקרת אקלים דיגיטלית, חלונות כהים מאחור, חישוקי 18" ודלת תא מטען חשמלית.
מפרט הבטיחות זהה בשתי הגרסאות וכולל 7 כריות אוויר, שלל מערכות אלקטרוניות מתקדמות וציון לשבח עם 5 כוכבים במבחני יורו NCAP בסטנדרט החדש והמחמיר שנכנס לתוקף השנה.
למרות התחרות הגדולה מבעבר, היעד של יוניון מוטורס שאפתני למדי ובחברה צופים למכור למעלה מ- 1,000 ראב4 חדשים עד סוף השנה.