ביום בו ממשלת ישראל בחרה לאשר פרויקט גרנדיוזי של קו רכבת מהירה לאילת בעלות של כ-30 מיליארד שקלים מתפרסם מחקר חדש ומקיף של עמותת "אור ירוק" המגלה כי הצורך התחבורתי הדחוף של ישראל הוא לאו דווקא רכבת מהירה לקצה הדרומי של המדינה אלא פתרון של התחבורה הציבורית הלקויה במרכזי האוכלוסין.
המחקר מצביע על מה שרובנו כבר מזמן יודעים: הצפיפות, הסרבול, האיחורים וסיבות נוספות גורמים, בניגוד לנהוג בעולם, לכל מי שיכול להרשות לעצמו לוותר על תחבורה ציבורית ולהשתמש בעיקר בכלי רכב פרטיים.
על פי המחקר חלה ירידה של כ-18 אחוזים בשביעות רצון הציבור מהתחבורה הציבורית בשנה החולפת. 55 אחוזים מהנשאלים ציינו שהם בכלל לא שוקלים להשתמש בתחבורה ציבורית ועושים שימוש ברכב הפרטי והיקר, אך בה בעת לא פחות מ-70 אחוזים מהנשאלים ציינו שהיו שמחים להשתמש בתחבורה ציבורית אם זו הייתה יעילה ומהירה כמו בערים רבות בעולם.
כמעט כל מי שיכול להרשות לעצמו מוותר על שימוש בתחבורה ציבורית | צילום: חדשות 2מספר חודשים לאחר החלת הרפורמה בתחבורה הציבורית שהייתה אמורה להפוך את תחבורת ההמונים ליעילה יותר כבר ברור שהמתווה שלה, ששוכפל מערים כמו ניו יורק בהן היא תומכת ברכבת תחתית יעילה, לא הצליח ועכשיו אנשים צריכים להחליף מספר אוטובוסים ובסופו של דבר אנשים רבים שהשתמשו בעבר באוטובוסים מדווחים שהרפורמה גרמה להם להעדיף להשתמש ברכב הפרטי.
מסתבר שבישראל רק כ-3.5 אחוז מהתנועה היא של אוטובוסים בעוד שבאירופה התחבורה הציבורית מהווה 12 אחוזים מסך התנועה ובארצות הברית לא פחות מ-18 אחוזים.
מעבר לעצבים, לזיהום אוויר ולתאונות דרכים, פקקי התנועה גורמים לנזק מצטבר למשק בשווי של כ-15 מיליארד שקלים בשנה.
עוד מסתבר שגם אם רק כעשרה אחוזים מהמשתמשים ברכב על מנת להגיע לעבודה היו בוחרים לעשות את הדרך הזאת בתחבורה ציבורית הפקקים היו מצטמצמים באופן משמעותי והיו נחסכים למשק לא פחות מ-5.5 מיליארד שקלים.
הפרשן הכלכלי נחמיה שטרסלר מציין כי "התחבורה הציבורית בישראל היא המחדל האזרחי הכי גדול של ממשלות ישראל לדורותיהן, כולל הממשלה הנוכחית". שטרסלר מוסיף גם ש"ממש מצחיק לשמוע על החלטה להקים רכבת לאילת כאשר אין עדיין רכבת תחתית בתל אביב".
רכבת לאילת? האם לא יותר דחוף לפתור את פקקי התנועה? | צילום: חדשות 2