שבוע וחצי לאחר שהושקה בישראל ה-GT86, מכונית הספורט של טויוטה, כעת מגיע גם תורה של אחותה התאומה ה-BRZ של סובארו לעשות עליה ולצאת לכבישי מע"צ.
תג המחיר של ה-BRZ נחשף היום באירוע ההשקה הרשמי של המכונית במסלול בכוכב יאיר ויעמוד על החל מ-220 אלף שקלים לגרסה המצוידת בתיבת הילוכים ידנית ו-230 לדגם האוטומטי – משמע כתשעת אלפים שקלים פחות ממחירה של ה-GT86 של טויוטה.
כזכור, לבד מהבדלים קלים בעיצוב החזית והאחוריים, למעשה מדובר במכונית זהה המיוצרת תחת שני המותגים היפניים ששיתפו פעולה במיזם פיתוח המכונית שיצא לדרך בשלהי 2009.
הרעיון לתכנון מכונית ספורט עממית עם הנעה אחורית הגיע מצידו של אקיו טויודה, נכדו של מייסד טויוטה ונשיא קונצרן הרכב הענק, אשר חש שבשנים האחרונות דגמי המותג אמנם השתפרו בתחומים רבים אך התרחקו מאוד מכל הקשור להנאה מנהיגה.
טויודה החליט לרתום לפרויקט את היצרנית הקטנה סובארו הנמצאת בבעלות חלקית של טויוטה וידועה מזה שנים ביכולת שלה ליצר מכונות נהיגה מרשימות.
בסובארו, שחוותה בשנים האחרונות ירידה משמעותית בפופולריות ובהיקפי המכירות של האימפרזה WRX ו-STI הכוחניות, קפצו על ההצעה כמוצאי שלל רב.
בחברה קיוו כי תקציב הפיתוח הנדיב מצד טויוטה יאפשר להם לתכנן וליצר מאפס פלטפורמה יחודית למכונית שתהפוך לאייקונית ותתרום, כמו המיאטה של מאזדה בזמנו, לשיפור משמעותי בתדמית ובמכירות של כל דגמי המותג.
דיווחים ראשונים בעיתונות הרכב בעולם מציינים בהתלהבות שאכן הצליח להם ושמדובר בדגם שיזכר לשנים רבות ויהפוך ללהיט בקרב חובבי הרכב.
כפי שציינו, המפרט הטכני של צמד האחיות מבית סובארו וטויוטה זהה ובעוד שעל עצם העובדה שמנוע הבוקסר האטמוספרי המפיק 200 כ"ס מגיע היישר מסובארו אין עוררין, קיימות כמה גרסאות שונות באשר למי שבאמת היה אחראי על תכנון שלדת ההנעה האחורית הזו הנהנית מחלוקת משקל כמעט אידיאלית.
אמנם מראש המטרה הייתה ליצר מכונת נהיגה שעיקר מהותה הוא להיות מהנה ופחות מהירה אך טבלאות הנתונים חושפות ביצועים כלל לא רעים עם האצה למהירות תלת ספרתית בתוך 7.6 שניות ומהירות מרבית של 225 קמ"ש.
המפרט של ה-BRZ בישראל יכלול בקרת אקלים, פנסי קסנון, חישוקים קלים, דוושות אלומיניום, מערכת שמע מקורית, בקרת שיוט, תאורת יום ומפתח חכם. רמת האבזור "פרימיום" תעלה עשרת אלפים שקלים נוספים ותכלול גם מושבי עור אלקנטרה. המפרט הבטיחותי כולל שבע כריות אוויר ומערכת בקרת יציבות המאפשרת לבחור בין כמה דרגות התערבות ואף מאפשרת ניתוק מוחלט, לשמחתם של חובבי הדריפטים.
חורכת את הכביש בישראל | צילום: אביטל לוסי בריאלדר נוימן כבר זכה לנהוג בה
יש רגעים בחיים שאתה מתכונן רבות לקראתם. אתה יודע שהם יגיעו מבעוד מועד, ועדיין מתרגש כמו ילד קטן שזכה בהפתעה כאשר הם מגיעים. נהיגת מסלול בסובארו BRZ - זה בהחלט רגע כזה, גם כי זה אחד הרכבים שעוררו הכי הרבה עניין בשנים האחרונות בשוק הרכב העולמי, אבל גם ובעיקר כי זה רכב ששקלתי לקנות לעצמי.
הרגע הגיע, ואני מתיישב בכסא הנהג, לצידו של און יעקבסון - מורי ורבי. הכסא עוטף את הנהג ותנוחת נהיגה שקרובה לאופטימאלית מתכווננת בקלות, אם כי ההגה לא מתכוונן מספיק למעלה (או הכסא לא יורד מספיק למטה, איך שתסתכלו על זה). מתחילים לנהוג, וכוונת המשורר ברורה כבר מהרגע הראשון, בעת שההילוכים הנוקשים משתלבים אחד אחרי השני בנקישות מכאניות שנדמה כי חלפו להן מן העולם הזה. סידור הדוושות מעורר הערצה, מושלם עבור טכניקת ה- Heel & Toe שנדרשת במיוחד ברכב הנעה אחורית מסוג זה, על מנת למנוע בלימת מנוע או נעילת גלגלים בהורדת הילוך בכניסה לפנייה.
מרשימה גם מאחור | צילום: אביטל לוסי בריהשלדה מרגישה מאוד מאוזנת, ולמעשה ניתן לנהוג את הרכב עם הדוושות בלבד בחלק מן הפניות, אין צורך להוסיף הפנייה של ההגה אלא רק להעביר משקל בין הסרנים, וה- BRZ ממהרת להרחיב או להדק את קו הפנייה. "להרחיב, אמרת?" כן, להרחיב - האצה מדודה תניב תת היגוי נשלט ואילו האצה חריפה תניב היגוי יתר, גם למכוניות הנעה אחורית יש תת היגוי - שומו שמיים. לא הספקתי לחוות מן התופעות האלו משום שהנהיגה נעשתה עם בקרות (אמנם במצב מתירני, אך עדיין...), אך הנטייה של שתיהן להתרחש בתנאי קיצון הייתה ברורה ומורגשת.
ההגה של ה- BRZ מרגיש מעט קל מדי, אם כי הוא חד לאחר ההפניה הראשונית, ובעת העברת משקל קדימה מרגישים כי משקלו גובר. המתלים הרגישו שהם עובדים קשה על מנת לעמוד בעומסים השונים ללא הרף - תאוצה, בלימה, הפנייה, שוב תאוצה, וחוזר חלילה, אך בסופו של יום - זה מסלול ובאנו לכאן בשביל לעבוד! הבלמים מרגישים טוב, גם לאחר שכל הקולגות שלי טרחו לחמם אותם כראוי, הם עדיין הפגינו כושר עצירה מספק ויותר בהתחשב בנסיבות.
מנוע הבוקסר של ה- BRZ הרגיש בדיוק כמו שהנתונים מעידים עליו - שיא המומנט מתקבל ב- 6,400 סל"ד ושיא ההספק מתקבל ב- 7,000 סל"ד, אם כי הוא מספק משיכה ראויה כ- 1,500 סל"ד לפני כן. זהו מנוע שאוהב לחיות למעלה, ובמקרים כאלו אני יותר משמח לעזור למנוע לקבל את מבוקשו. ההנחה שלי היא שבכל מקרה תהיה גרסת STI חזקה יותר, וכל העניין במכונית ספורט אינו מסתכם ביחידת ההנעה אלא דווקא בכמויות ההנאה.
ההקפות על המסלול נגמרו מהר מדי, ונדרשת היכרות מקיפה יותר עם הרכב על מנת לתהות על קנקנו. רכבים רבים מרגישים שונה מאוד על המסלול לעומת האספלט הישראלי, וזה יהיה נמהר מדי לחרוץ את גורלו של ה- BRZ לכאן או לשם. דבר אחד אני יכול לומר בוודאות רבותיי, והוא כי יש לכולם מתחרה חדשה בשוק, והיא בהחלט הולכת לגרום לכם לשמוע עליה הרבה.