הרפורמה המדוברת של כץ יוצאת לדרך | צילום: נעם וינד אחרי כמה עיכובים, שלל הבטחות והצהרות לוחמניות, היבוא המקביל יצא היום לדרך באופן רשמי עם פתיחתה החגיגית של סוכנות "איילון מוטורס" בהרצליה.
למרות הצהרותיו מרחיקות הלכת של שר התחבורה ישראל כץ שהבטיח שהיבוא המקביל יביא להוזלת המכוניות לצרכן בכ-20 אחוזים, לפחות בשלב זה, במציאות הבדלי המחירים קטנים בהרבה וכך למשל פורד פוקוס 1.6 אוטומטית ברמת האבזור טרנד מוצעת באיילון מוטורס ב-119 אלף שקלים לעומת 127 אלף אצל היבואן הסדיר ופורד פיאסטה ידנית מוצעת ב-72 אלף שקלים לעומת 75.5 אלף אצל היבואן הרשמי. כמו כן, איילון מוטורס מתכוונת לייבא בעתיד גם דגמים פחות עממיים ובשלב זה כבר מגיעים לארץ 2 רכבי פנאי של פורד - אסקייפ (הגרסה האמריקאית לקוגה) שמגיע לארץ עם מנוע 2.5 ליטרים (ולא 1.6 טורבו כמו בקוגה), הנעה קדמית בלבד (כפולה בקוגה) ובמחיר של 179 אלף שקלים – אלפיה יותר מהקוגה, והאקספלורר הגדול שמוצע ברמת גימור XLT עם הנעה כפולה במחיר 269 אלף שקלים לעומת 280 אצל דלק מוטורס היבואן הרשמי.
כמו כן, יש לציין שמפרט האבזור אינו זהה ובדגמים כמו הפוקוס והאסקייפ הוא נמוך מזה המגיע כסטנדרט ברכבי היבואן הרשמי.
מהלך שישנה את שוק הרכב בישראל? | צילום: נעם וינדזוהר כהן מנהל איילון מוטורס "יש בעולם שלל הזדמניות לשים את היד על מלאים במחירים אטרקטיביים" | צילום: נעם וינד למרות שלפחות בכל הנוגע למחירים אטרקטיביים בשלב זה היבוא המקביל לא מספק את הסחורה שר התחבורה ישראל כץ הבטיח באירוע שמדובר בצעד ראשון וחשוב לפתיחת השוק לתחרות לטובתו של האזרח: "באתי לחזק את התחרות, ידענו לעמוד על שלנו מול גופים מונופוליסטים עם יד על השלטר כמו רכבת ישראל וחברות התעופה שעשו הכל כדי לעצור החלטות ממשלה ולמנוע תחרות, וגם פה אני לא אוותר ואדאג לכך שהרפורמה בשוק הרכב שאושרה פה אחד בממשלה תיושם", הסביר כץ. "לא נקבל מצב בו 15 משפחות שולטות בשוק הרכב בישראל ולמעשה מונעות כל תחרות בו, אמנם המיסוי בארץ גבוה ואני וגם ראש הממשלה חושבים שאם היה מתאפשר הדבר מבחינה תקציבית הוא היה צריך להיות נמוך יותר אבל כמו שהיבואנים יכולים גם במצב זה לתת 25 אחוזי הנחה לחברות ליסינג ועדיין להרוויח הם יכולים גם להוריד את המחיר ב-20 אחוזים ללקוח הפרטי", הוסיף. כץ התייחס גם בדבריו לטענות שהוא מקדם את הנושא בגלל לחץ של פעילי ליכוד: "ליזמים שמאחורי איילון מוטורס אין שום קשר למרכז הליכוד, ולמרות שראיתי כמה אנשים מוכרים בין הנוכחים, היבואן והמכוניות שלו עמדו בכל הסטנדרטים המחמירים ביותר ללא שום הנחות של משרד התחבורה".
בינתיים המחיר לא נמוכים במיוחד | צילום: נעם וינדלמרות דבריו חוצבי הלהבות של כץ פרשנים העוסקים בתחום הרכב שנים רבות מציינים כי הנושא הרבה יותר סבוך והציפיה כי מהלך זה יביא, ללא שינוי מדיניות המיסוי, להפחתה משמעותית במחירי הרכב לאזרחים היא נאיבית במקרה הטוב. כמו כן הם מציינים כי הסתמכות על הזדמנויות ועודפי מלאים ממדינות שונות היא בעייתית לאורך זמן ומדגישים כי במידה והיבואנים המקבילים כן יהפכו לשחקנים משמעותיים בשוק ייווצר מצב של חוסר שוויוניות בינם לבין היבואנים הרשמיים שצריכים להעביר את הדגמים תקינה, להחזיק מלאי חלפים, להכשיר אנשי שירות ועוד דברים שעלותם גבוהה ביותר.
"מכונית זה לא בגד או טוסטר ואפילו לא מסך דק מרובה אינצים חדיש, כאן אי אפשר להביא מכולה במפרט כזה או אחר במחיר מוזל, לעשות מכה ולהעלם. מדובר במוצר טכנולוגי מורכב שמתגלגל על הכבישים במשך שנים וצריך שיהיה לו אבא שעומד מאחוריו", ציין בפנינו גורם בתחום הרכב. "צריך להבין שלמרות הרצון של כץ להצטייר כמי שמטיב עם האזרחים כמו כחלון אין כל קשר בין ענף הסלולר בו למעשה מכרו לאנשים בחוסר הגינות במשך שנים אוויר בחבילות סבוכות שלא היתה אפשרות להשתחרר מהן, לבין תחום הרכב שכולל עסקאות ברורות שכוללות מוצר יקר, הובלה, אחסון, מיסוי מטורף ומערך שירות שצריך לתת מענה במשך שנים".
הפוקוס של איילון עולה 119 אלף שקלים אך מעט פחות מאובזרת מהדגם המיובא על ידי היבואן הרשמי | צילום: נעם וינדלאחר לחץ שהופעל על ידי הנהלת פורד העולמית על הדילר האירופאי שהתחייב למכור לאיילון מוטורס כמה מאות מכוניות, בימים אלה העסקה הוקפאה ולא ברור כל כך אם ומהיכן יגיע המלאי של החברה. יתכן שמדובר בחבלי לידה ובהמשך הדרך העניינים יסתדרו אך נראה כי לפחות בשלב זה, למרות שעל פניו האנשים מאחורי חברת איילון מוטורס בהחלט נראים רציניים והגונים, כי היבוא המקביל לא יוביל לשינוי קיצוני משמעותי בשוק הרכב בישראל ולהוזלות מחירים חדות כמו שהבטיח שר התחבורה.
צילום: נעם וינד