אחרי הטראומה צריך גם להתמודד עם הביטוח | צילום: חדשות 2 משהו השתבש והייתם מעורבים בתאונה. אתם מזיזים את כרית האוויר מהפנים, מרגישים שכל חלקי הגוף במקום ומחלצים את עצמכם מהרכב. אתם מביטים בערימה המעוכה שעד לפני רגע הייתה המכונית הנוצצת שלכם ומודים לאל, לאבזרי הבטיחות ולמזל שיצאתם, אמנם עם טראומה לא קלה, אבל פחות או יותר בשלום.
במקביל לטראומה אתם מתחילים גם להבין איזה טרטור צפוי לכם עכשיו בחיפוש אחר מוסך טוב, גרירה, הזמנת שמאי, התנהלות מול המוסך, זמן רב בלי רכב, המתנה ארוכה עד לקבלת ההחזר הכספי מהביטוח והשתתפות עצמית גבוהה – אין ספק, באסה אמיתית.
אבל אז אתם יוצרים קשר עם חברת הביטוח ובאופן מפתיע הנציג מעברו השני של הקו מציע לכם לחסוך את כל ההתעסקות הזאת ולתת לחברה לטפל בכל - לגרור את הרכב למוסך שיש להם הסדר איתו, לדאוג לשמאי ולא לשלם במוסך אפילו אגורה, הנציג מסביר שכל שעליכם לעשות הוא להגיע בתוך מספר ימים לקחת את הרכב מתוקן ומבריק והחלק הכי טוב - גם ליהנות מהנחה משמעותית בדמי ההשתתפות העצמית. נשמע מדהים, לא? ממש אמריקה.
אז זהו, שלא בדיוק. מומחי רכב רבים מתריעים כבר שנים מפני תופעת מוסכי ההסדר שלטענתם נוצרו לא כדי להקל על החיים של המבוטחים אלא כדי לאפשר לחברות הביטוח לחסוך סכומי כסף אדירים, לא פעם תוך כדי הפחתה בשיעורי הפיצוי על ירידת הערך, תיקון ברמה נחותה, שימוש בחלקים זולים, פגיעה בערך המכונית ואפילו סיכון בטיחותי.
מי מקפיד שהתיקון מתבצע בלי לעגל פינות ? | צילום: אשדוד נטמה בעצם בעייתי במוסכי ההסדר
שאלנו את רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים, מה בעצם לא בסדר במוסכי ההסדר.
"כשאתה לא הולך למוסך שאתה בחרת, מכיר וסומך עליו אלא למוסך הסדר הבעיה הראשונה היא שלמעשה אתה לא הלקוח אלא חברת הביטוח ומן הסתם האינטרס שלה הוא להוציא מינימום כסף.
מכיוון שמרבית המבוטחים לא ממש מבינים בפרטים הקטנים חברות הביטוח מנצלות את זה. בסיטואציה בה גם השמאי וגם המוסך הם בעצם אנשים מטעם חברת הביטוח נוצר מצב בו הם רואים לנגד עיניהם, בראש ובראשונה, את האינטרס של חברת הביטוח לכן מאוד רצוי לנתק את חברות הביטוח מהשליטה על מהות תיקון הרכב", מבהיר לוי. "רק במצב כזה, בו בעל הרכב הוא הלקוח, ההקפדה על שמירת ערך הרכב וההשבה לקדמות הנדרשת על פי הפוליסה תשמר ותעשה באופן מקצועי וללא שיקולים זרים".
לוי מסביר שהמשמעות היא מעבר לפן הכספי. "כשמקפידים על תיקון בלי לעגל פינות ומבלי להשתמש בחלקי חילוף בלתי איכותיים אין ספק שהרכב לאחר התיקון הוא בטיחותי לנוסעים ולמשתמשים אחרים בכביש".
לוי מציין כי במחלקת פניות הציבור של איגוד המוסכים, ב"פורום התיקון הבטוח" ובמועצה הישראלית לצרכנות התקבלו מאות תלונות של בעלי רכב בעניין פגיעות שנגרמו להם על ידי חברות הביטוח במוסכי ההסדר שלהן. התלונות מתייחסות לפגיעה באיכות התיקון והערכת הנזק ולסיכון ממשי של חיי אדם ורכוש.
בתלונות רבות אף נטען שלמרות שבעל הרכב העדיף מוסך שלא בהסדר חברת הביטוח הפעילה לחץ של ממש על מנת שיבחר לתקן את רכבו במוסך ההסדר.
במוסך הסדר שומרים בעיקר על האינטרסים של חברת הביטוח | צילום: istockphotoסוף להנחות בהשתתפות העצמית במוסכי הסדר
"לעצור את האנומליה שהתפתחה בשוק ביטוחי הרכב וכבלה את הלקוחות תוך סיכון בטיחותם " | יח``צ:
אתר הכנסת
הצעת חוק שתאסור על חברות הביטוח להפעיל לחץ על מבוטחים תמימים וגם תאסור להעניק הנחות בדמי ההשתתפות העצמית בעת פניה למוסך הסדר הוגשה על ידי חבר הכנסת איתן כבל ותעלה לדיון ביום ראשון הקרוב בועדה לענייני חקיקה.
לדברי חבר הכנסת כבל: "מטרת החוק היא לעצור את האנומליה שהתפתחה בשוק ביטוחי הרכב וכבלה את הלקוחות תוך סיכון בטיחותם וחייהם".
ובינתיים, אם למרות כל הנאמר ועל אף שגם כיום כל מבוטח רשאי לבחור לתקן את רכבו בכל מוסך, בחרתם לאחר תאונה אם בשל ההנחה, הנוחות או לחץ מטעם חברת הביטוח ללכת למוסך הסדר י"ור איגוד המוסכים רונן לוי ממליץ לכם לשמור על ערנות ולשים לדברים הבאים:
על מה להקפיד בעת תיקון הרכב במוסך הסדר
- אל תזלזלו ואל תהיו אדישים בעת תיקון התאונה רק כי "מישהו אחר" משלם וכבר דואג להכל ואין לכם זמן לבזבז. חשוב לזכור הרכב הוא שלכם וישמש אתכם גם אחרי התיקון ואתם אמורים לסמוך על ביצועיו ועל כך שהוא יגן עליכם בצורה הטובה חלילה גם בתאונה הבאה. זכרו: כשלקוח מגיע באופן פיזי למוסך, מגלה ידע ועניין, אנשי המקצוע מבינים שאי אפשר לסבן אותו בקלות
- כדאי לשים לב גם לבחירת השמאי. החובה של חברות הביטוח היא ליידע את המבוטח שזכותו לבחור את השמאי. זכותכם לבחור בשמאי שאינו ברשימה של חברת הביטוח ועובד איתה על בסיס קבוע, אבל חשוב לדעת שגם במידה ובחרת או בחרו בשבילך בשמאי מטעם החברה, אם אינכם מסכימים עם חוות דעתו, זכותכם להביא שמאי מטעמכם שיעניק חוות דעת נוספת.
- חשוב גם לדעת כי בתאונות רבות נגרם נזק המוריד את ערכו של הרכב ומקשה מאוד בעת המכירה. הקפידו לברר מספר פעמים אם ומה מידת ירידת הערך שנגרמה לרכב ולדרוש לקבל את הפיצוי המלא המגיע לכם.
-שימו לב, ברכב שגילו אינו עולה על שנתיים, חייב השמאי לאשר לצורכי התיקון שימוש בחלקים חדשים בלבד. בכל מקרה, כדאי לבדוק שחלקי החילוף שהתקינו ברכבכם הינם באיכות ראויה ושהם עומדים בסטנדרט איכות והתאמה לחלק המקורי (תכונות טכניות, חיבורים פנימיים, אביזרי עזר, מידות וכד') ולרכב. לידיעתכם, בעל המוסך מחויב לספק לכם את המידע המדויק אודות טיב והתאמת החלף אותו בחר להתקין ברכבכם.
- בדקו את איכות התיקון לפני שאתם לוקחים את הרכב מהמוסך. רצוי להגיע עם מישהו שקצת מבין ולבחון היטב את טיב העבודה, ההתאמה של החלקים, גון הצביעה ותקינות המערכות השונות.
חשוב לגלות עניין כדי שאנשי המקצוע יבינו שאי אפשר לסבן אתכם בקלות | צילום: istockphoto>> הסוף לקומבינת האובדן להלכה?