מבלי ממש לשים לב, בעוד העם בציון זועק בדרישה לשוויון בנטל והורדה של מחירי הקוטג', כפי שדיווחנו לכם כאן לאחרונה, בארבע השנים האחרונות מחירי המכוניות המשפחתיות בישראל עלו בכ-15 אחוזים, שווי השימוש של נהגי הליסינג הגיע לכמעט 2.5 אחוזים שהם כ-3,100 שקלים בכל חודש ומחירי הדלק זינקו בצורה חדה מ-5 שקלים לכ-8 שקלים לכל ליטר של הנוזל הצהבהב.
אך למרות הנתונים המצביעים על עליה של עשרות אחוזים בסעיף הוצאות הרכב במשק המשפחתי, באופן מפתיע משהו הירידה בהיקפי המכירות של רכבים חדשים בשנת 2012 הייתה מתונה מהצפוי, עמדה על כ-9 אחוזים ועדיין היקף המכירות של מכוניות חדשות עבר את ה-200 אלף.
עם זאת, ההערכה היא שמשהו בתמהיל שוק הרכב הישראלי עומד להשתנות בקרוב ויש הטוענים שבמקביל להמשך הירידה בהיקפי המכירות, מעמד הביניים הנחשק יאלץ גם לצמצם בסעיף הוצאות הרכב ויעבור לכלי רכב צנועים, קטנים יותר וחסכוניים בדלק כשאחד הפתרונות ההגיונים ביותר הנראים לעין הוא מעבר למכוניות משפחתיות קטנות יותר, השייכות לסגמנט B פלוס שנקרא בארץ תת משפחתיות.
המשפחתית הבסיסית מרימה את הראש
בעבר סגמנט זה, שנשלט על ידי יצרני הרכב הקוריאניים, נחשב לנחות ולסוג של פשרה כואבת בתמורה לרכב עם דלקן מהעבודה, אבל בשנים האחרונות הקוריאניים ובעקבותם גם האירופים, שמחפשים מקורות הכנסה נוספים לנוכח המשבר הכלכלי הקשה באירופה, החלו להתייחס לסגמנט הזה ברצינות ולהציג בו מכוניות משפחתיות גדולות, מעוצבות ומוצלחות יותר, תוך התבססות על רכיבי מדף שממילא קיימים בקונצרן ותקציב פיתוח מוגבל יחסית שמאפשרים להציג תג מחיר נמוך יותר.
אחרי שצמד התאומות הצרפתיות, סיטרואן סי אליזה ופיג'ו 301 נחתו בארץ לאחרונה, מגיע תורן של התאומות הצעירות מבית קונצרן פולקסווגן - הסקודה ראפיד והסיאט טולדו, להגיע לארץ.
ראשונה לעשות זאת היא הצלע הצ'כית של הצמד, הראפיד, שמושקת היום בארץ עם תג מחיר של החל מ-103 אלף שקלים לגרסת ה-1.2 הידנית ו-115 אלף שקלים לגרסת ה-1.4 TSI האוטומטית.
האם היא תשנה את פני שוק המשפחתיות בישראל? | צילום: נעם וינד תא מטען ענק
הראפיד מבוססת על גרסה מאורכת לפלטפורמת הפולקסווגן פולו. העיצוב מציע את הקווים הסולידיים האופייניים של סקודה ובמבט חטוף היא תזכיר לרבים את האוקטביה. חזית הרכב כוללת את הסבכה הקדמית המוכרת של המותג בתצורת "מפרשיות" המצופה כרום. הצדודית כוללת שני פסי מתאר הנמשכים מהפנסים הקדמיים אל יחידות התאורה האחוריות והאחוריים בתצורת נוצ'בק גם הם דומים מאוד לאלה של האחות הגדולה.
עם זאת, הראפיד נראית מעט צרה מהמקובל בסגמנט המשפחתיות הקומפקטיות ולמעשה מסגירה מיד, למרות מימד אורך מרשים של 4.48 מטרים, את העובדה שהיא מבוססת על מכונית סופר מיני ולמעשה שייכת לנישת התת-משפחתיות.
תא הנוסעים מציע עיצוב נאה ונוח לשימוש האופייני למכוניות קונצרן פולקסווגן אך הדשבורד - ובמיוחד דיפוני הדלתות - עשויים מפלסטיק נוקשה שרחוק מהסטנדרט הנוכחי בעולם הרכב. עם בסיס גלגלים מכובד מאוד של 2.6 מטרים המרווח הפנימי מוצלח ולמעט רוחב מעט מוגבל ל-3 נוסעים, גם המושב האחורי מציע מרווח מעל המקובל. תא המטען מרשים מאוד בגודלו ומציע נפח של 530 ליטרים עם אפשרות להפוך בעת קיפול המושבים ותודות לתצורת המרכב המשלבת בין סדאן להאצ'בק ל-1,465 ליטרים.
גם האבזור בהחלט מתקבל על הדעת והראפיד, שתגיע לארץ בשתי רמות גימור, מציעה בגרסה הבסיסית, Ambition, מראות צד מתכוונות חשמלית עם מפשיר אדים, מגב אחורי, פנסי ערפל, משענת יד קדמית והגה 4 צלעות מתכוונן לגובה ולמרחק המצופה עור וכולל לחצני שליטה מההגה על מערכת השמע שכוללת רדיו דיסק מקורי, כניסת aux ו-4 רמקולים. רמת האבזור הגבוהה Elegance תעלה 4,000 ש"ח יותר וכוללת תוספת של מערכת בקרת שיוט, מערכת בקרת אקלים דיגיטלית, חישוקי סגסוגת 16' עם צמיגים רחבים בחתך נמוך ואפשרות לבחור בגימור פנים בהיר. רמת הבטיחות כוללת את כל האלקטרוניקה המתבקשת, 6 כריות אוויר וציון של 5 כוכבים במבחני הריסוק.
העיצוב שמרני ומזכיר מכוניות אחרות של המותג | צילום: נעם וינדמנועים חזקים
אך את היתרון המשמעותי ביותר של הראפיד על פני כל מתחרותיה בסגמנט ניתן למצוא בתא המנוע בדמות שתי יחידות הנעה מוגדשות טורבו נמרצות.
גרסת מנוע ה-1.2 המפיק 105 כ"ס ומומנט של 17.8 קג"מ תשווק בשלב זה רק בשילוב גיר ידני עם 6 הילוכים ותציע ביצועים נאים עם האצה למאה בתוך 10.3 שניות, מהירות מרבית של 195 קמ"ש ונתון צריכת דלק רשמי של כ-18 קילומטרים לליטר.
גרסת ה-1.4 תכלול את מנוע ה-1.4 המוכר המפיק 122 כ"ס ומומנט של 20.3 קג"מ ותציע בשילוב תיבת הילוכית אוטומטית רובוטית כפולת מצמדים מסוג DSG עם 7 יחסי העברה האצה למהירות תלת ספרתית בתוך 9.5 שניות, מהירות מרבית של 205 ונתון צריכת דלק רשמי של כ-17 קילומטרים לליטר.
בהמשך תתוסף גם גרסת דיזל שתכלול את מנוע ה-1.6 TDI המוכר שתוצע בשילוב גיר ידני או אוטומטי.
שינוי בסגמנט החשוב בישראל?
בצ'מפיון מוטורס היבואנית תולים תקוות גדולות בראפיד (ובאחותה התאומה, הטולדו של סיאט) ומאמינים כי הן למעשה יגדירו מחדש את סגמנט המשפחתיות בארץ עם תג מחיר ואפשרויות חיסכון חודשית (בהוצאת האחזקה ושווי השימוש) המוכרים יותר ממחוזות התת משפחתיות בשילובמימדים ושימושיות קרובים יותר למכוניות מקטגוריות המשפחתיות שעולות בימים אלה בין 126 ל-128 אלף שקלים.
בסקודה מצפים גם ליעד מכירות שאפתני למדי של כ- 3,000 כלי רכב עד סוף השנה ומאמינים כי בשנים הבאות מכירות הראפיד והטולדו יגיעו אף לכ-10,000 יחידות בשנה.
בחזית ניתן למצוא מנוע טורבו נמרצים | צילום: נעם וינד>> האחות התאומה - סיאט טולדו במבחן