כשיובל וגנר (46), טייס חיל האוויר לשעבר ויו"ר עמותת נגישות ישראל כיום, מגיע לפגישה מחוץ למשרד, מתייצב לביקור אצל הרופא או סתם יוצא לקניות בסופר, הוא נתקל שוב ושוב באותה תחושה של אי וודאות. את הטכנולוגיות המסובכות המאפשרות לו לנהוג עם שיתוק בידיו וברגליו, כבר הצליחו לפתח. מה שמגביל את ניידותו מאז אותה תאונת האימונים, הוא דווקא נושא אחר - בעיית החניה. בכל פעם מחדש, הוא נאלץ לפלל לחנייה שתאפשר לו להגיע ליעד הרצוי - תוך המגבלה המאפשרת לו להניע את כסא הגלגלים בשיפוע בלבד. פעמים רבות הוא מגלה שכלל לא הוקצו חניות מתאימות באזור, פעמים אחרות הוא נתקל ברכב אחר שתפס את החניה המוקצית לאנשים כמוהו.
"זוהי תחושה של תסכול מהול בעצבים שלא ניתן לתאר אותה", הוא מספר ומסביר ש"פעמים רבות אני נאלץ לאחר לפגישות. קרה גם שפשוט נמאס לי והחלטתי לוותר על התוכניות". וגנר מתאר את הכעס וחוסר האונים שמתעורר בו כאשר הוא נתקל ב"עבריין חנייה שתפס את חניית הנכים כשחיוך מובך מרוח על פניו, כאילו רצה לומר 'עזוב אחי, סלח לי שתפסתי לך את החנייה, אבל לא קרה כלום'".
כ-7% מהרכבים על הכביש בעלי תו נכה, בפועל מוקצים רק כ2%
זה באמת שווה את מפח הנפש הנגרם לנכים ואת 1,000 השקלים שלכם? | צילום: istockphotoהיום (30.10) מציינת עמותת נגישות ישראל את יום המודעות לחניות נכים, במהלכה מבקרים נציגי העמותה בבתי ספר ותיכונים ברחבי הארץ לצורך הגברת המודעות בנושא. התלמידים מתבקשים להחתים את הוריהם על "אמנה", בה הם מתחייבים לא לחנות בחניות אלה בניגוד לחוק. בנוסף, נערך מבצע אכיפה של משטרת ישראל ומצלמות נסתרות הושתלו בראשון לציון לצילום רכבים החונים בחניות נכים ואינם מורשים לכך.
נושא חניות הנכים מסודר כיום יותר משהיה בעבר. ממצב בו התגים חולקו על-ידי מספר גורמים שונים במקביל, מרוכזת כיום הסמכות בידי משרד התחבורה. אך העניין לא הולך ונהייה פשוט יותר. מבדיקה שערך הארגון מול משרד התחבורה,עולה שכמות תגי החניה המאושרים גדלה בצורה דרסטית בשנה האחרונה ומתקרבת ל-150,000 תגים.
הכמות האדירה מתאפשרת כתוצאה מהפרדה בין התג לנכה על כסא גלגלים ובין תג לנכים בעלי פגיעה אחרת בנגישות. החוק הנוכחי מתייחס לתג הנכים על כסא גלגלים בלבד. בפועל, יחס הרשויות אל שני סוגי התגים הוא כמעט זהה, דבר הפוגע בנכים הזקוקים לתו על מנת לתפקד. וגנר מסביר כי הארגון אותו הוא מנהל, דורש ממשרד התחבורה לאחד את שני סוגי התגים ולהקטין משמעותית את מספר הזכאים לתג.
כיום אין חוק המחייב הקצאת מקומות חנית נכים בתוך העיר. בתוך מבנים ציבוריים ופרטיים החוק מחייב הקצאה של כ-2 אחוזים ממספר מקומות החנייה. בעוד שבפועל, מהווים בעלי תג הנכה כ-7 אחוזים. החוק אינו מחייב הקצאת מקומות חניית נכים ברחבי הערים.
אולם, גם מקומות אלה אינם תמיד פנויים. לפי נתוני הארגון, אגף התנועה של המשטרה חילק השנה דוחות בסכום של כ-15 מליון שקלים על עבירת חניות נכים (גידול של 2,000 דוחות משנה שעברה). קנסות נפרדים ניתנים מטעם הרשויות המקומיות. עיריית תל-אביב למשל, חילקה עד כה 5,887 קנסות השנה והגיעה בשנה שעברה לקנסות בסכום העולה על 6.7 מליון שקלים.
>> ראיתם נהג חונה בחניית נכים? צלמו את העבריין ושתפו את כולם בעמוד הפייסבוק של mako
>> עוד על יום המודעות לחניות נכים: מה לעשות כשרואים חוצפן חונה בחניית נכים?