משרד האוצר מתכנן לשנות את שווי השימוש על רכב צמוד כך שיכלול גם את מרכיב "הדלק החופשי של העובדים, במטרה להפחית את היקף הנסועה של ציי הרכב". כך עולה מהתוכנית הלאומית למניעה וצמצום של זיהום אוויר בישראל, שהתקבלה אתמול (א') בממשלה.
בתוכנית שהתקבלה נכתב כי "בהתאם להמלצות ארגון ה-OECD מדוח הביצועים הסביבתיים של מדינת ישראל לשנת 2011 ובהמשך להחלטת הממשלה (משנת 2010) יש להטיל על שר האוצר בהתייעצות עם השר להגנת הסביבה ועם שר התחבורה לבחון ולהמליץ על כלים לצעדים לצמצום הנסועה ברכבי ליסינג. המלצות כאמור יוצגו לממשלה עד 31 בדצמבר 2013".
בהמשך נכתב כי הדבר יתבצע באמצעות "שינוי מכשירי המיסוי בשוק הליסינג להפחתת זיהום אוויר מנסועה".
יצוין כי אגף התקציבים באוצר מנסה להעביר מזה זמן החלטה להכניס לשווי השימוש את מרכיב הדלק היחסי והמלצה בנושא אף נכללה בדוח של חברת הייעוץ "שלדור" שהוגש לאגף התקציבים בשנה שעברה. אולם כל ההצעות בנושא נגנזו עד כה בשל הלחץ הציבורי.
שווי השימוש על רכב צמוד, שכלול בהכנסות ממס הכנסה, מכניס כיום לאוצר כ-5 מיליארד שקל בשנה.
>> כך משפיע לרעה השימוש בליסינג על שוק הרכב
הנסועה הממוצעת של רכבי הליסינג גבוהה בהרבה מזו של הרכבים בבעלות פרטית | צילום: רכבת ישראל