אייקון עם עבר מפואר והווה לא ברור | צילום: נעם וינד יש מותגי רכב שזוכים לפרסום בגלל היקפי המכירות האדירים שלהם, אחרים נחשבים לנחשקים בגלל הדגמים הספורטיביים או היוקרתיים שלהם ואילו יש מותגים שזוכים לתהילה בגלל המורשת המפוארת שלהם.
לנצ'יה ללא ספק שייכת לקבוצה השלישית ולזכות המותג האיטלקי שהוקם ב-1906 נזקפות 11 אליפויות עולם בראלי, אין ספור פיתוחים שהופיעו לראשונה בלנצ'יה וכמה דגמים בלתי נשכחים ואלמותיים.
אבל למרות העבר המפואר, כבר יותר משני עשורים שלנצ'יה מחפשת את עצמה ו לא מצליחה לבלוט ולרגש כמו בעבר.
מומחי רכב טוענים שלמצב העגום של לנצ'יה אחראי בעיקר בעל הבית, קונצרן פיאט (שרכש את לנצ'יה ב-1969), שהחליט להתמקד במותג מפואר אחר שבבעלותו מאז שנות ה-80, העונה לשם אלפא רומיאו.
תקציבי הפיתוח לדגמי לנצ'יה ירדו באופן משמעותי ובמשך שנים היצע הדגמים של החברה היה דל ולא מבריק במיוחד. בשנת 2009, בעקבות המשבר הכלכלי העולמי, סרג'יו מרקיונה, בעל הבית של פיאט, הציל את קונצרן קרייזלר האמריקאי מפשיטת רגל ורכש את השליטה בו. מרקיונה החליט לנצל את המצב כדי לעורר את המותג האיטלקי הנשכח והחל לשווק חלק מליין הדגמים של קרייזלר האמריקאית באירופה עם סמל לנצ'יה.
הדוכן של המותג בתערוכת ז'נבה - איפה בדיוק לנצ'יה?למרות שהמהלך הגדיל מאוד את היצע הדגמים של החברה הוא גרר אחריו לא מעט חצי ביקורת מצד חובבי המותג הותיקים שהתקשו להבין מדוע החברה שהייתה במשך שנים סימן היכר לטעם אירופאי משובח הפכה ללא יותר ממותג מדבקה לדגמים בסגנון אמריקאי מובהק.
מעריצי לנצ'יה הכועסים העלו לאחרונה הילוך, יצאו למאבק ברשת וייסדו דף פייסבוק בשם “Si a Lancia, No a Marchionne” (כן ללנצ'יה, לא למרקיונה). הדף, שכבר צבר אלפי לייקים, מוגדר כמקום לאנשים שרוצים להציל את לנצ'יה מתוכניות ההרג של מרקיונה. האוהדים מתקשים לקבל את מה שבעל הבית עשה למותג
אוהדי לנצ'יה שהצטרפו לקבוצה החדשה טוענים שכל ניסיון להעלות פוסטים שהכילו ביקורת על ליין הדגמים הנוכחי או המדיניות להפוך את לנצ'יה להעתק של קרייזלר נמחקו באופן מיידי מהעמוד הפייסבוק הרשמי של החברה על כן היה עליהם להעביר את הפעילות למקום אחר.
לצד תמונות של לנצ'יות ישנות ואייקוניות הגולשים העלו גם כרזות מעוצבות שונות עם תמונות מעובדות וסלוגנים בהם הם שולחים ביקורת ישירה כלפי מרקיונה וליין הדגמים הנוכחי של לנצ'יה וטוענים כי ניתן להפעיל לחץ ולדרוש לנצ'יה אמיתית.
מערצי המותג מזכירים - זה מיתוס לא מוניתכשאוהדי לנצ'יה מתכוונים ללנצ'יה אמיתית הם מכוונים למכוניות כמו דגם הקונספט המבושל למדי וקרוב לייצור ליורשת לפולביה קופה האגדית שהוצג בתערוכת פרנקפורט לפני עשור, הציג עיצוב מרהיב עם הרבה ניחוחות רטרו, נתון משקל קל במיוחד, מנוע לא מוגזם מדי ומימדים קומפקטיים ממש כמו של הפולביה קופה המקורית שזכתה בזמנו להצלחה מסחררת עם 140 אלף יחידות שנמכרו. אך למרות ניסיון העבר והתגובות החמות מכל עבר ליורשת, היא משום מה נגנזה ובמקומה כיום דגמי קרייזלר מקבלים, לצד סמל החברה, גם שמות של דגמים אייקונים מהעבר. הפאלביה שמבוססת על קרייזלר סברינג מזכירה להם אמבטיה
>> מבחן דרכים: לנצ'יה דלתא החדשה
קונספט ליורשת לפולביה - ככה צריכה להראות לנצ'יה מודרנית