האתר החדש מתמצת את תוצאת מבחני הדרכים באתרים מובלים לדירוג מספרי ברור | צילום:
rzdeb, Istock
דגמי רכב באים והולכים, דורות חדשים מחליפים ותיקים ובעוד שלפעמים די קשה לעקוב אחר כל השינויים ציבור רוכשי המכוניות מחפש כל העת מידע רלוונטי לפני שהוא משקיע סכומים גבוהים ברכישת מכונית חדשה או משומשת. אחת הדרכים האמינות ביותר לקבל מידע משמעותי, מקצועי ולא משוחד היא לקרוא את מבחני הדרכים בנוגע לרכב זה או אחר.
הבעיה היא שהיום, כשאוטוסטרדת המידע כוללת המון מידע מכל עבר, קצת קשה לאנשים רבים לעקוב ולהבחין בין עיקר לטפל.
כך למשל אנשים רבים שלא ממש מגדירים את עצמם כחולי הגה מתקשים לצלוח את הניסוחים המתחכמים ושלל הנתונים הטכניים שמצויים במבחני דרכים רבים ולעיתים מתבלבלים מחוות דעות שונות המתפרסמות באמצעי התקשורת השונים.
קרל בראוור, איש עסקים ויזם אשר עבד שנים בעיתוני רכב מוכרים בארצות הברית, החליט לנסות לפשט לאנשים את הבחירה ויסד השנה אתר אינטרנט בשם Total Car Score המאגד את חוות הדעת ממבחני הדרכים השונים באתרים ומגזינים מובילים, דירוגי מבחני הריסוק, ארגוני צרכנים, נתוני צריכת הדלק כפי שנבדקו על ידי הEPA ועוד. במקום אין סוף מילים, טבלאות ונתונים טכניים האתר מסב את תוצאות המבחנים למדרג אחוזים ברור עם ציון של בין 1-100.
אמנם זה נראה פשטני למדי, אך לדעת מקימי האתר זה בדיוק העניין משום שלטענתם זו הדרך של האיש ממוצע לבחור מכונית - ציון מוחלט של רכב ולא פחות חשוב איך רכב זה או אחר מדורג ביחס למתחרים שלו בסגמנט מסוים. אולי לא מתקבלת תמונה מלאה לגמרי אך הדירוג לפחות נותן לאנשים נקודת התחלה לבניית רשימה של דגמים אופציונליים.
הצוות של Total Car Score החליט לבדוק זאת וניתח את התוצאות שקיבלו במבחנים השונים הדורות הקודמים של המכוניות שהוצגו בשנה החולפת לעומת הציונים שקיבלו המכוניות מהדור העדכני והגיע לרשימה של 7 המכוניות שהציגו השנה את הזינוק המשמעותי ביותר.
במקום הראשון, עם קפיצת המדרגה המשמעותית ביותר אנו פוגשים את הדור השלישי של הפורד פוקוס שזכה לביקורות חיוביות במרבית המבחנים אשר הדגישו את האופי הספורטיבי של המשפחתית הקומפקטית החדשה מבית פורד ואת האבזור הנדיב המגיע כסטנדרט. הציון ממוצע של הפוקוס על פי שיטת החישוב של האתר נקבע על 82.38 – זהו הציון הגבוה ביותר למכוניות מסגמנט המשפחתיות הקומפקטיות וכ-8 נקודות יותר מממוצע הציונים לו זכתה הפוקוס בדורה הקודם.
- מבחן פורד פוקוס
המשפחתית הקטנה של יונדאי, ה-i25 אקסנט, רשמה זינוק משמעותי של כמעט 8 אחוזים אל מול קודמתה מה שמעניק לה את המקום השני בטבלת המשתפרים. כזכור, האקסנט הקודמת הייתה רחוקה מלהרשים ונחשבה לתחבורה בסיסית למדי אך לדעת הבוחנים השונים האקסנט החדשה היא בהחלט מכונית ראויה שניתן למצוא סיבות של ממש לרכוש אותה לבד מתג המחיר הנמוך שלה. הציון המשוקלל לו היא זוכה עומד על 71.5 מה שאומר שלפחות בארצות הברית יש בסגמנט הזה דגמים כמו הונדה ג'אז, קיה סול וניסאן קיוב שיותר הרשימו את הבוחנים השונים.
- מבחן דרכים יונדאי i25 החדשה (מול מאזדה 2 סדאן)
שיפור אדיר לעומת הדורות הקודמיםבמשך שנים טויוטה קאמרי היא אחת מהמשפחתיות הגדולות והאהובות ביותר על האמריקאים. המכונית שבארץ נתפסת כמכונית יוקרה נחשבת בארצות הברית למכונית ממוצעת של משפחות ממעמד הביניים ונהנית ממוניטין אמינות, שימושיות וסחירות מצוינים. למרות נקודת המוצא הגבוהה הקאמרי החדשה הצליחה להרשים את הבוחנים השונים מספיק כדי למקם אותה במקום השלישי. בין היתר ציינו הבוחנים את השיפור הגדול ביעילות המנועים שהובילה לירידה משמעותית בנתוני צריכת הדלק ופליטות המזהמים במקביל לשיפור משמעותי גם בחדוות הנהיגה במכונית. הקאמרי זכתה לציון משוקלל של כ-82 אחוזים שמבטא שיפור של כמעט 7 אחוזים אל מול הדגם הקודם. גם הגרסה ההיברידית של המכונית שמגיעה עם יחידת כלאיים חדשה, מתקדמת ויעילה המאפשרת לה להציג שיפור של 30 אחוזים בנתוני צריכת הדלק רושמת שיפור של כ-7 שאחוזים בחוות הדעת החיוביות וזוכה לציון מרשים של 85.5.
המכונית המבוקשת זכתה לשיפור משמעותי בנתוני צריכת הדלק ובסעיף ההנאה מהנהיגה | צילום: אוטוהקטנה של טויוטה, היאריס, זוכה אחרי דור שני אנמי למדי לשדרוג משמעותי בדורה השלישי ובעקבות כך למקום הרביעי ברשימה בזכות שלל חוות דעת חיוביות המצביעות על כך שכעת מדובר במכונית שלמה ומומלצת מבעבר המציגה שדרוג משמעותי בעיצוב ואיכות חומרי תא הנוסעים שכבר אינו מרגיש ספרטני כבעבר. גם תיבת ההילוכים האוטומטית החדשה מסוג CVT זוכה לציון חיובי לעומת שלל ביקורות על התיבה הרובוטית מהדור השני. בסך הכל בסופו של דבר, בשקלול תוצאות כלל המבחנים והנתונים הטובים של מבחני הריסוק וצריכת הדלק היאריס החדשה היא אחת המכוניות המשתפרות של השנה עם זינוק של יותר מ-6.5 נקודות לכדי ציון כולל 75.5.
- מבחן דרכים טויוטה יאריס החדשה
שיפור משמעותי באיכות החומרים לעומת הדגם הקודם | צילום: נעם וינד
לא רק בישראל קיה נהנית מזינוק משמעותי בתדמית המותג. ממש כמו פה גם בארצות הברית נראה שסמן המפכה המובהק ביותר הוא רכב הפנאי של החברה - הספורטאז'.
לעומת דור שני אנמי ולא אטרקטיבי במיוחד הספורטאז' הנוכחי, החותם את החמישייה הפותחת, מציג עיצוב יפהפה המעניק אפקט הגעה בולט החשוב מאוד לקוחות סגמנט הג'יפונים. אך הספורטאז' הוא לא רק פרצוף יפה וסיכום תוצאות מבחני הדרכים על פי המדד של Total Car Score מצביע על רכב פנאי שימושי, מאובזר עם יכולות טובות וביצוע מצוין. שקלול התוצאות מהמבחנים השונים מעניק לו ציון של 79.5 - הרבה מעל הממוצע בסגמנט רכבי הפנאי התחרותי ושיפור של כ-5.5 נקודות אל מול ממוצע הציון של הדור הקודם.
הברווזון המכוער הפך לברבור | צילום: נעם וינד
הדירוג של Total Car Score מצביע גם על שיפור של קרוב ל-5 נקודות בשקלול תוצאת מבחני הדרכים של הקרוס-אובר היוקרתי מבית קדילאק, ה-SRX. אמנם לא מדובר במכונית חדשה לחלוטין (הדור הנוכחי הוצג ב-2009) אך הבוחנים ציינו כי שני מנועי הוי 6 החדשים שיפרו משמעותית את היכולות ואופי הפעולה של רכב הפנאי היוקרתי והעניקו לו ממוצע ציונים לא רע של 83 נקודות.
מנועים חדשים שיפורו את הרכב | צילום: נעם וינד
בניגוד למצב בשוק הישראלי, רכב הפנאי הקומפקטי של הונדה, ה ,CR-Vזוכה כבר שנים לפופולריות גבוהה ביותר בשוק האמריקאי. הדור החדש של ה-CR-V שהוצג בשנה החולפת זכה לביקורות חיוביות ובין היתר הבוחנים ציינו את הנסיעה שהפכה לחלקה ונעימה יותר, את האבזור הרב שמגיע כסטנדרט כמו רדיו אינטרנטי, דיבורית בלוטות', מצלמה אחורית ועוד. ה-CR-V זכה לציון משוקלל במבחנים השונים של 81.56, המייצגים עלייה של 4.85 נקודות לעומת ציוני הדור הקודם, ו -10 נקודות מעל ממוצע הרכבים בסגמנט.
>> המכוניות שנעלמו במפתיע מאולמות התצוגה