איך שגלגל מסתובב לו: המיאטה הראשונה תוכננה בהשראת רודסטרים כמו האלפא ספיידר, כעת אלפא רוצה להעזר במאזדה לתכנון הספיידר הבאה
יצרני הרכב מצליחים להפתיע אותנו כל פעם מחדש עם שיתופי פעולה משונים ביותר, אך אין ספק שההכרזה אתמול על חתימה על מזכר הבנות לשיתוף פעולה צפוי בין מאזדה לאלפא רומיאו עוררה עניין רב בקרב חובבי הנהיגה מסביב לעולם.
מדובר בשיתוף פעולה בין צמד אייקונים מוטוריים אהובים במיוחד על חולי ההגה – אלפא עם מסורת של 100 שנים ביצור מכוניות הפונות לנהג ומאזדה, החברה שהביאה לעולם לפני קצת יותר מעשרים שנה את המיאטה MX5 שהמציאה מחדש את המושג "רודסטר עממית" ואפשרה לאנשים ליהנות מחדוות נהיגה במחיר שפוי.
הרעיון בבסיסו של שיתוף הפעולה בין מאזה לאלפא רומיאו הוא לפתח במשותף מכונית ספורט דו מושבית קטנה ועממית עם הנעה אחורית שתהפוך למאזדה מיאטה ND (דור רביעי) ולאלפא ספיידר החדשה.
על פי ההודעה המפתיעה לעיתונות שפורסמה אתמול המכונית בשתי גרסותיה תיוצר במפעלי מאזדה ביפן ולבד מעיצוב שונה גם המנועים בהם יצוידו כל אחת מהמכוניות יהיו אחרים ויתבססו על מנועים בפיתוח של כל אחד מהמותגים – סקייאקטיב במקרה של מאזדה ומולטיאייר במקרה של אלפא. המיאטה הבאה תוצג, ככל הנראה, ב-2014 ואילו יצור הספיידר צפוי להתחיל מעט מאוחר יותר, ב-2015.
קצת היסטוריה
כזכור, מאזדה הדהימה את עולם הרכב כשהציגה בשנת 1989 את הדור הראשון של המיאטה. המכונית הפתוחה הקטנה הציגה ביצוע מודרני סופר מוצלח למתכון הקלאסי של רודסטרים עממיים משנות השישים דוגמת הלוטוס אלן, ה-MGB והאלפא ספיידר.
המיאטה לקחה את כל הטוב מאותן מכוניות קטנות ומענגות לנהיגה, הוסיפה אבזור מתבקש כמו מזגן, כריות אוויר, הגה כוח, ABS ועוד ועטפה את הכל בדיוק יפני ובאמינות אינסופית. ההצלחה הייתה אדירה ועד מהרה המיאטה הפכה לרודסטר הנמכרת ביותר מאז ומעולם ויותר ממיליון יחידות ממנה יוצרו עד היום.
מאזדה מיאטה - השראה מרודסטרים קלאסיים בביצוע מודרני | צילום: נעם וינדכצפוי, להצלחה של מאזדה קמו מתחרים רבים אבל עד היום, במשך למעלה מ-20 שנה, אך יצרן רכב לא ממש הצליח להעמיד תחרות ראויה שתציג את איכויות וחדוות הנהיגה ותג המחיר האטרקטיבי שהמיאטה מציעה.
הספיידר המקורית של אלפא אמנם הייתה אחד ממקורות ההשראה למיאטה אך מאז שיצורה של הגרסה הקלאסית, שיוצרה בשינויים קלים בלבד מאז 1966, הופסק בשנת 1993, לאלפא לא היתה בהיצע מכונית דו מושבית פתוחה עם הנעה אחורית (לבד מכמויות קטנות של גרסת ספיידר למכונית העל Competizione 8C) ושני הדורות הבאים של הפתוחה מבית אלפא (שהיו מבוססים על ה-GTV והבררה) היו יקרים בהרבה, גדולים ומצוידים בהנעה קדמית.
באלפא רוצים להחזיר את הקסם של הספיידר המקורית
נערכים לעתיד
באלפא הבינו שכדי לבסס את מעמד המותג שנשחק במשך שנים ורק לאחרונה הצליח לעלות שוב על דרך המלך וכדי להצליח לפרוץ לשוק האמריקאי (אליו אלפא צפויה לחזור בקרוב לאחר היעדרות ארוכה) יש להוסיף להיצע הדגמים דגם נחשק, מענג במיוחד לנהיגה ונגיש – בקיצור גרסה מודרנית לספיידר הקלאסית, אך מכיוון שעלויות פיתוח של פלטפורמה שרלוונטית למעשה רק לדגם אחד הן מאוד יקרות קברניטי קונצרן פיאט-אלפא חיפשו יצרן שגם לו יש עניין ברודסטר דו מושבית עממית וכאן הם מצאו את מאזדה שאמנם, עם שליטה מוחלטת בנישה, לא ממש צריכה מאלפא עזרה בפיתוח המיאטה ND אך בהחלט אחרי הפרידה מפורד, הצונאמי ביפן, שער הין הגבוה והציפיה לרודסטר מתחרה מבית טויוטה על בסיס ה- GT86- תשמח לחלוק את עלויות הפיתוח הגבוהות עם יצרן נוסף.
הצורך של מאזדה בשותף עסקי לפרויקט נובע לא מעט בשל השאיפות שלה, כך על פי מידע ממקורות מהימנים המקורבים לפרויקט, להציג דור חדש לחלוטין שיציג מתכון שונה בתעלית מזה המרכיב את המיאטה הנוכחית (NC) ולא מתיחת פנים נרחבת כמו במקרה של הדור השני, ה-NB, שהתבסס ברובו על הפלטפורמה והמכלולים של המיאטה הראשונה.
על פי אותם מקורות מאזדה מתכננת דיאטה רצינית למיאטה החדשה שתוריד את המשקל שלה מתחת לרף הטון. בתוכנית גם תצורת מרכב של מנוע קדמי מרכזי (כמו במאזדה RX8 והונדה S2000, למשל) התורמת לחלוקת משקל אידיאלית והתנהגות כביש מושלמת וכן שימוש במנוע צנוע נפח מוגדש שיפיק ככל הנראה כ-200 כ"ס.
האם כך תראה האלפא ספיידר הבאה?נשיא פיאט - בעלת הבית של אלפא רומיאו, סרג'יו מרקיונה, אמר: ”ההסכם מוכיח את המחוייבות שלנו לאלפא רומיאו ואת הרצון להפוך אותה לחברה גלובלית. בחיבור עם מאזדה, אנחנו נעבוד במשותף עם מובילה בתחום הפלטפורמות להנעה אחורית בכדי ליצר רודסטר מרגשת ועם סטייל כמיטב המסורת של אלפא רומיאו. אנחנו שמחים על שיתוף הפעולה הזה עם מאזדה וצופים עתיד להמשך העבודה המשותפת", ובכך הדף את גל השמועות לפיהן הקונצרן עשוי למכור בקרוב את המותג ההיסטורי לקונצרן פולקסווגן
"זה כבוד גדול עבורנו לשתף פעולה עם אלפא רומיאו בפרוייקט ספורטיבי חדש ומרגש. הברית החדשה במסגרתה נייצר ביחד עם יצרן אייקוני כמו אלפא מכונית רודסטר המבוססת על מאזדה מיאטה היא אירוע מרגש עבורנו שכן מדובר במכונית אייקונית של המותג והרודסטר הנמכרת ביותר בכל הזמנים", התרגש טקאשי ימנאצ'וי, יו"ר מאזדה.
ההסכם צפוי להיחתם רשמית בחודשים הקרובים, ומאזדה ופיאט כבר רמזו לכלי התקשורת שיתכן ששיתוף הפעולה יתרחב גם לתחומים נוספים.
>> לפני חצי שנה – אלפא חושקת במכונית ספורט בהשראת המיאטה
>> התוכניות של מאזדה למיאטה הבאה