לא, זו לא החיפושית אלא אחד מאבות הטיפוס של יוזף גנץ ז"ל ספר שפרסם לפני זמן מה חוקר הולנדי בשם פול סחילפרורד מדהים את קוראיו עם ההצהרה הבאה: לא הצורר אדולף היטלר וידידו המהנדס פרדיננד פורשה המציאו את החיפושית אלא יהודי בשם יוזף גנץ. למעלה מ-80 שנה לפני שבישראל מונה רמטכ"ל בשם גנץ עמד יהודי בעל שם משפחה זהה מאחורי פיתוח של מכונית קטנה ועממית. אחד מאבות הטיפוס של המכונית אפילו נקרא "חיפושית מאי" (Maikäfer).
יוזף גנץ, כך מדווח הספר, לא האמין במכוניות גדולות וכבדות וכמי שהיה גם מהנדס וגם עורך מגזין רכב חשוב בגרמניה עודד את הציבור לחפש מכוניות קטנות ויעילות.
החיפושית של פורשה מוצגת בפני היטלרבין היתר הציג גנץ במהלך השנים מספר פיתוחים אפשריים למכונית קטנה. במקביל לפרוץ המשבר הכלכלי הכבד בסוף שנות העשרים החל גנץ לחפש חברות שיפתחו עימו מכונית קטנה, עממית, שימושית וחזקה דיה למשפחה – וגם זולה מספיק כדי שתהיה נגישה לעם.
לא זכה לכבוד המגיע לו בדברי ימי ההיסטוריה המוטורית אבות הטיפוס פותחו ככל הנראה בידי שני גופים בגרמניה – ארדי-גנץ ואדלר. המכוניות הללו היו מהפכניות וענו בדיוק לצורך של המשפחה הגרמנית הממוצעת. על פי סחילפרורד נחשפה תעשיית הרכב הגרמנית, וגם הציבור בגרמניה, לרעיונות המהפכניים של גנץ. למרות האנטגוניזם של יצרניות המכוניות המסורתיות של התקופה – היטלר רצה מאוד לפתח בעצמו מכונית כזו ועל כן דאג שגנץ יורחק מהתמונה (גנץ נעצר בידי הגסטאפו ב-34', שוחרר וברח לשוויץ) וגייס את פרדיננד פורשה, שלו היה מגע עם גנץ בפיתוח החיפושית.
הדגם של גנץ שהגיע לייצור והקדים את החיפושיתמכונת התעמולה וההרס של היטלר הכניעה את גנץ היהודי שבסערת הפרופגנדה והמלחמה לא הצליח להביא לעולם מכונית קטנה – לא בשוויץ ולא בצרפת אליה היגר מאוחר יותר – ומולו היטלר ופורשה פיתחו את החיפושית שהגיעה לייצור מסודר אחרי מלחמת העולם השניה.
גנץ נפטר בשנות השישים באוסטרליה – המקום הרחוק ביותר שיכול היה להגר אליו. בשנותיו האחרונות שימש כיועץ בחברת הולדן האוסטרלית ונפטר מהתקף לב. עטיפת הספר שמביא את סיפורו של גנץ
>> הדור השלישי של החיפושית נחשף
הכתבה התפרסמה לראשונה באתר "מוטוקאר"
לקבלת גליון של מגזין מבית "מוטו תקשורת" במתנה לחצו כאן