באופן פרדוקסלי דווקא בשבוע בו שברולט הודיעה על השבתת קו היצור של החשמלית-היברידית המתוחכמת שלה ליותר מחודש בשל עודפי מלאי כתוצאה מביקושים נמוכים מהמצופה, אתמול בערב זכה המפגן הטכנולוגי המרשים מבית ענקית הרכב האמריקאית ג'נרל מוטורס העונה לשם "וולט", לכבוד ולתואר מכונית השנה באירופה לשנת 2012. התואר המוענק על ידי ועדה של 53 עיתונאי רכב מ-23 מדינות נחשב לאחד הפרסים המכובדים ביותר בעולם הרכב.
בניגוד לתחרויות בעבר, השנה הקרב על המקום הראשון הוכרע בקלות יחסית ושברולט וולט ותאומתה האופל אמפרה, המציגות פתרון מעניין לתחבורה חשמלית בעיקרה הכולל מנוע חשמלי רב עוצמה, סוללה עם טווח של כ-70 קילומטרים וגם מנוע בנזין קטן המשמש כגנרטור המספק אנרגיה למנועים החשמליים כשהסוללה מתרוקנת, הרשימו את השופטים שהעניקו להן את הבכורה בהפרש ניכר מהפולקסווגן אפ! הקטנה, שהגיעה למקום השני.
הוולט חולקת את התואר עם תאומתה האופל אמפרה | צילום: נעם וינד
שילוב מוצלח של מרכבים פשוטים
האפ!, בניגוד לוולט, לא כוללת שום טכנולוגיית קצה או מכלולים מתקדמים וחדשניים במיוחד אבל משלבת מינון מדויק ומבוצע היטב של מרכבים פשוטים היוצרים מכלול קטן ומרשים של תחבורה עירונית חסכונית.
הפורד פוקוס, אחרי שזכתה במקום הראשון כשנחשפה לראשונה בשלהי המילניום הקודם, זוכה כעת בדורה השלישי בארד הודות לשדרוג המרשים שעשתה המשפחתית הקומפקטית הפופולרית כמעט בכל התחומים תוך כדי שימור תכונותיה הבולטות.
לנד רובר הוכיחה שגם יצרנית רכבי שטח אייקונית מסוגלת להתאים את עצמה לאופנות ולטרדנים עכשוויים וחשפה את הריינג' רובר איווק שאמנם לא כולל את ה-DNA המובנה של המותג אבל מציג מכלול מלהיב במיוחד שקשה לא לאהוב אותו ואשר שבה גם את לבו של חבר השופטים שהעניק לו את המקום הרביעי.
את החמישיה הפותחת סוגרת הפיאט פנדה החדשה שזכתה בתואר בדורה הקודם ומאז הובילה באירופה את סגמנט הקטנטנות. כעת לטענת השופטים, בדורה החדש הפנדה מציגה - מבלי לגדול במימדים - מרווח פנימי משופר, שדרוג משמעותי באיכויות תא הנוסעים, מנועים חסכוניים חדשים ואופציה למערכות בטיחות שלא אופייניות למכוניות מהסגמנטים בסיסיים.
הדיבור חשמלי, המכירות בנזין
היקפי המכירות נמוכים מהמצופה | צילום: רונן טופלברגהבחירה בוולט השנה ובניסאן ליף החשמלית בשנה שעברה מדגישה את הלכי הרוח בעולם הרכב בשנים האחרונות שלפחות למראית עין שמים את מרב תשומת הלב על צמצום פליטת המזהמים ופיתוח טכנולוגיות שיאפשרו, אחרי למעלה ממאה שנים של תלות מוחלטת בנפט, מעבר לכלי תחבורה חשמליים.
אבל מסתבר כי בניגוד לחשיפה הרבה לה זוכים כלי רכב חשמליים חדשניים בתקשורת, לפעולות המיוחצנות של ארגונים ירוקים ולמדיניות המעודדת של ממשלות מסביב לגלובס מרבית הציבור הרחב לא ממהר לסמוך את ידיו על העתיד החשמלי.
כפי שציינו בתחילת הכתבה בג'נרל מוטורס החליטו השבוע להפסיק באופן זמני את יצור הוולט בשל עודפי מלאי אך הבעיה היא לא רק של השברולט החשמלית וגם מתחרתה המרכזית הליף של ניסאן לא מצליחה לנפק כמות הזמנות משמעותית.
למעשה, בכל העולם נמכרו עד כה מעט מאוד מכוניות חשמליות וכך למשל בבריטניה מאז 2006 נמכרו בסך הכל כ-2,300 כלי רכב חשמליים ובארצות הברית, שנחשבת לשוק הנלהב ביותר למכוניות חשמליות, נמכרו בשנת 2011 כ-17,000 מכוניות חשמליות בעיקר מתוצרת ניסאן וג'נרל מוטורס. זה יכול להשמע הרבה אבל בהתחשב בשוק עם היקף מכירות של כ-13 מיליון כלי רכב בשנה חייבים לציין כי מדובר בכמות קטנה מאוד המהווה שבריר אחוז.
למרות הזכייה בתואר בשנה שעברה הליף לא הפכה ללהיט מכירותאמנם ניתן לציין את המחיר הגבוה של המכוניות החשמליות המודרניות העומד על כ-40 אלף דולרים בארצות הברית – יותר מכפול ממחירה של מכונית בגודל מקביל המצוידת במנוע קונבנציונלי, את הטווח המוגבל של הניסאן ליף ואת פרשת הסוללה המתלקחת של הוולט שהסעירה במשך מספר חודשים את התקשורת עד שהוכח מעל לכל ספק שהיא אינה מסוכנת, אך צריך לזכור גם שרוכשי המכוניות החשמליות מקבלים מענקים מכובדים מהמדינה (5,000 דולרים בארצות הברית) ונהנים מעלויות תפעול נמוכות במיוחד ולכן נראה שמדובר במשהו עמוק הרבה יותר ובניגוד להצהרות ה"ירוקות" מרבית האנשים לא השתכנעו שהפתרונות הקיימים היום בשוק מסוגלים להעניק להם חלופה ממשית לטכנולוגיה המוכרת שהוכיחה את עצמה במשך למעלה מ-100 שנים.
יתרה מזאת, גם תומכים נלהבים של הטכנולוגיה מודים כי יש עוד בעיות מרכזיות שצריך לפתור ובסקר שנערך לאחרונה בבריטניה רבים מהנשאלים השיבו שעד שהמכוניות החשמליות לא יעניקו נוחות תפעול וחופש תנועה ברמה של מכוניות המונעות בדלק הם, למרות הרצון לצמצם את זיהום האוויר, לא מאמינים שהם יעברו למכוניות חשמליות.
גם בתחילת שנת 2012 קצב המכירות של המכוניות החשמליות הקיימות בשוק לא מצליח לרשום את הזינוק שכה ציפו לו ונראה, למרות התואר המכובד הנוסף שזכתה בו הלילה ה"וולט", כי גם בג'נרל מוטורס מבינים כי ההערכות שדברו על מכירות של כ-60 אלף יחידות של הוולט השנה היו אופטימיות מאוד וכעת הערכות זהירות יותר מדברות על כ-15 אלף יחידות בלבד.
האם טכנולוגית החלפת הסוללת של בטר פלייס תשנה את התמונה? | צילום: נעם וינד>> חשמל זמין – רנו פלואנס חשמלית של בטר פלייס במבחן על כבישי ישראל