בדרך כלל כשמדברים על מכונית השנה מתכוונים לתחרות המפורסמת "מכונית השנה באירופה" המתקיימת כבר 49 שנים.
עם ותק של כמעט יובל שנים אין ספק שמדובר, נכון להיום, בתחרות החשובה בעולם הרכב, אבל בשנים האחרונות, לצד כמה וכמה בחירות תמוהות ועל רקע טענות להעדפה ברורה של תוצרת אירופאית, נוסדה תחרות מקבילה "מכונית השנה העולמית" (WCOTY) ששואפת לתת ייצוג הולם יותר לדגמים של כלל יצרני הרכב בעולם.
בדומה לתחרות האירופאית גם כאן חבר השופטים מונה עיתונאי רכב אלא שהפעם מדובר בפאנל של 66 עיתונאים מכל רחבי העולם.
כמו בתחרות האירופאית, התואר המשמעותי ניתן למכונית הטובה ביותר שהחלה להמכר בעולם בשנה החולפת, אך במקביל ניתנים גם תארי משנה כמו "המכונית הירוקה של השנה", "מכונית הביצועים של השנה" ו"המכונית המעוצבת של השנה".
אתמול, לאחר שלב מוקדמות שכלל 34 מועמדות, הוכרזו עשר המכוניות שעולות לחצי הגמר לקראת ההכרזה החגיגית שתתקיים בתערוכת הרכב של ניו יורק בסוף מרץ.
מכיוון ששוק הרכב הוא גלובלי ברובו לא מעט מהמכוניות שהגיעו לעשירייה האירופאיות מופיעות גם בנבחרת העולמית, אך יש גם לא מעט הבדלים ומעניין לראות אם בסופו של דבר הזוכה הגדולה בתחרות העולמית תהיה זהה לזוכה שתוכרז כמה שבועות לפני כן בתחרות האירופאית.
מכונית השנה העולמית 2013 – המועמדות
אודי A3
הדור השלישי של המכונית שככל הנראה המציאה את סגמנט הקומפקט פרימיום אמנם דומה מאוד ל-A3 הקודמת, אך מתחת לפני השטח מדובר במכונית חדשה לחלוטין והראשונה שעשתה שימוש בפלטפורמת ה-MQB המודולרית של קונצרן פולקסווגן. ה-A3 החדשה מציגה הקפדה מיוחדת על פרטים ומשלבת מגוון מערכות בטיחות מתקדמות כמו שמירה על נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעה מפני רכבים הנמצאים בשטח המת.
הפרונט זכה למראה מעט מחודד ואגרסיבי יותר
וולוו V40
אחרי שנים של משפחתיות קומפקטיות די אפרוריות שלא זכו להצלחה גדולה וולוו הציגה השנה את ה-V40 – משפחתית יוקרתית בתצורת האצ'בק עם 5 דלתות, במקום הסדאן שהציעה וולוו בסגמנט עד כה. העיצוב זורם ודינמי בדומה לאחות הגדולה, ה-S60, ורחוק רחוק מאותו מראה הטנק שבעבר אפיין את תוצרי וולוו.
עם זאת, גם ללא המראה המסורבל, ה-V40 מציעה רמת בטיחות גבוהה במיוחד ומעבר לציון מושלם במבחני הריסוק של יורו NCAP היא גם כוללת מערכת לבלימה אוטומטית המסוגלת לזהות גם הולכי רגל, מערכות למניעת סטיה מנתיב שמסוגלות לעשות בעצמן תיקונים בלי התערבות הנהג וגם לראשונה כרית אוויר הנפתחת ממכסה המנוע ומיועדת להגן על הולכי רגל במקרה של פגיעה.
>> וולוו V40 נחשפת בשלל גרסאות
מי תהיה מכונית השנה העולמית
טויוטה GT86 / סובארו BRZ
בשנים האחרונות היכולות של מכוניות הספורט התקדמו לאין הכר והן הפכו למהירות יותר, מדויקות יותר, אוחזות יותר ובטוחות יותר. לכאורה מדובר בשינוי חיובי ביותר אבל, בעולם בו טבלאות הנתונים הפכו לשדה המערכה העיקרי בין יצרני הרכב, נראה כי בדרך אבד משהו שקשה לשים עליו את היד בצורה ברורה, משהו עמוק הטמון בחיבור המשונה הזה בין אדם למכונה אשר גורם לנו להתרגש ולחייך מאוזן לאוזן בסיפוק ובהנאה.
בדומה למתכון שמאזדה השיקה בשלהי המאה ה-20 עם ה-MX-5, שהייתה גרסה מודרנית ומבוצעת היטב למכוניות הספורט הקלאסיות, כך גם טויוטה, שהחליטה לשתף בפרויקט את חברת הבת סובארו ולהיעזר ביכולותיה ממסלולי המרוצים, הציגה השנה מכונית ספורט שהעיקר בה הוא "איך" ולא "כמה מהר".
צמד התאומות היפניות טויוטה GT-86 וסובארו BRZ מציגות במחיר זמין (לפחות מעבר לים) מראה קופה נאה ולא מצועצע ומוגזם מדי ומציעות מנוע אטמוספרי, הנעה אחורית ודיפרנציאל מוגבל החלקה המעניקים הרבה רגעי הנאה בכבישים הנכונים, מסביב לכיכרות ובמגרשי הדריפטים.
>> מבחן דרכים השוואתי טויוטה GT86 מול סובארו BRZ
צילום: נעם וינד
ריינג' רובר
42 שנים לאחר שלנד רובר הכניסה את היוקרה לשטח, בתערוכת פריז בסתיו נחשף הדור הרביעי של הריינג' רובר שמצד אחד שומר על המסורת של רכב הפנאי האריסטוקרטי, אך מאידך מציג שינויים רבים ומשמעותיים שמצעידים את בן המלוכה הבריטי קדימה.
הריינג' החדש מבוסס על פלטפורמה חדשה של מרכב אחוד עשוי אלומיניום המאפשרת לו להשיל לא פחות מ-420 קילוגרמים ממשקלו זאת על אף שהוא ארוך מקודמו ב-10 סנטימטרים. הדיאטה החריפה תורמת לביצועים משופרים, יכולות דינמיות גבוהות יותר, חסכון משמעותי בצריכת הדלק ונתוני פליטת המזהמים.
הריינג' החדש מציג גם דור חדש של מערכת ההנעה הכפולה עם ה- Terrain Response המפורסם של המותג היודע להתאים את תנאי הפעולה וחלוקת הכוח בהתאם לתוואי השטח ומאפשר גם לבחור בין כמה מצבים מיוחדים שתוכנתו מראש, כמו כן גם מערכת מתלי האוויר תוכננה מחדש ואמורה לתת משמעות חדשה למושג נוחות בשטח.
מרצדס A קלאס
לאחר שני דורות בהם הבייבי מרצדס הציעה מתכון ייחודי שעל הנייר אולי נראה מרשים אך במציאות התגלה כמאכזב, החבר'ה משטוטגארט הבינו שזה פשוט לא עובד והציגו דור שלישי ל-A קלאס בניחוח שונה לחלוטין המיישר קו עם המתחרות המובילות בנישת הקומפקט-פרימיום.
ה-A קלאס החדשה אולי לא ממציאה את הגלגל מחדש אבל מציגה מכלול מרשים של עיצוב בעל נוכחות גבוהה, תא נוסעים המשדר יוקרה וספורטיביות ושלל אבזור מרשים שבתמחור נכון יאפשרו למרצדס הקטנה לזכות בנתח שוק משמעותי בסגמנט הרווחי הזה שעד כה נשלט באירופה באופן כמעט מוחלט על ידי ב.מ.וו סדרה 1 ואודי A3.
>> מבחן דרכים: מרצדס A קלאס
צילום: נעם וינד
פולקסווגן גולף
פולקסווגן השיקה השנה דור שביעי לאחד הרכבים האייקונים ביותר בתולדות עולם הרכב.
הגולף, שדורה הראשון הושק ב-1974, הפכה עד מהרה לאמת מידה לפיה יישרו המתחרים קו ולמכונית הנמכרת ביותר באירופה עם נתח שוק של מעל 20 אחוזים בסגמנט המשפחתיות הקומפקטיות. אחרי כמעט 30 מיליון אקזפלריים, בפולקסווגן החליטו שהגיע הזמן שוב להתחדש ולהציג את הדור השביעי לסיפור ההצלחה המשפחתי.
למרות שמבחינה עיצובית אין בגולף החדשה בשורות גדולות, מדובר במכונית חדשה לחלוטין המבוססת על הפלטפורמה המודולרית החדשה של הקונצרן, כוללת שלל מערכות מתקדמות שנראות לראשונה בסגמנטים עממיים יחסית ומציגה איכויות גבוהות ומהוקצעות מבעבר שנראה שיוכלו לאפשר לה להמשיך לשלוט בצורה ברורה בסגמנט.
>> מבחן דרכים פולקסווגן גולף החדשה
צילום: נעם וינד
פורשה בוקסטר / קאיימן
אחרי שחידשה את ה-911 האייקונית, פורשה מצאה זמן השנה גם להציג דור חדש לצמד רכבי הספורט "העממיים" של המותג הבוקסטר הפתוחה והקאיימן בתצורת קופה.
כצפוי, בכל הנוגע לעיצוב פורשה לא מציגה מהפכות גדולות. מתחת לעיצוב ניתן לפגוש פלטפורמה חדשה המציגה מימדים גדולים יותר ושימוש נרחב באלומיניום.
בפורשה טוענים כי מערכת Stop&Start ומעבר להגה בתגבור אלקטו-הידראולי מביאים לשיפור משמעותי בצריכת הדלק ובפליטת המזהמים שהפכו בשנים האחרונות לפרמטרים משמעותיים גם במכוניות שכאלה. כמו כן בחברה מציינים כי ירידה של סנטימטר בגובה הכללי הפחיתה את מרכז הכובד ביחד עם אופציה למערכת מתלים אדפטיביים של פורשה (PASM) ומערכת בקרת מומנט כולל דיפרנציאל מוגבל החלקה הביאו לשיפור מורגש ביכולת הדינמיות.
פיג'ו 208
אחרי שה-207 לא זכתה להצלחה גדולה, בפיג'ו החליטו לחזור למקורות ולהשיק את ה-208. הרעיון היה לשאוב השראה מהתכונות הבולטות של ה-205 וה-206 הסופר מצליחות מהעבר ולעשות שילוב לא טריוויאלי בכלל בין חזרה למקורות לבין מקוריות המתבקשת בעידן בו הלקוחות רגילים לחידושים מתמידים וריגושים מכל עבר.
התוצאה היא מכונית קטנה וקלה יותר מה-207, המציעה עיצוב סקסי ושובב, תא נוסעים עם דשבורד בפריסה ייחודית והגה קטן וחדוות ניהוג שמזכירה במשהו את מכוניות פיג'ו מפעם.
בפיג'ו מאמינים שה-208 תקרוץ לרבים | צילום: נעם וינד
מאזדה, שלא זכתה להיכנס לעשירייה הסופית בתחרות האירופאית, זוכה בתחרות העולמית לכבוד להיות היצרנית היחידה עם 2 מועמדות בעשירייה הראשונה.
מאזדה CX-5
הרכב הראשון של מאזדה בעידן שאחרי השותפות עם פורד. ונוכחות ראשונה למותג היפני בנישת הג'יפונים שזוכה לפופולריות אדירה בשנים האחרונות. ה-CX-5 מציג קו עיצובי חדש של החברה שבמאזדה מכנים KODO, אבל החידוש האמיתי ב CX-5 נמצא מתחת לפני השטח ולמעשה מדובר ברכב הראשון שעושה שימוש בטכנולוגיה כוללת חדשה שבמאזדה מכנים סקיי-אקטיב המשלבת בין פלטפורמה חדשה הכוללת מרכב חזק במיוחד וקל משקל וליין מנועים ותיבות ההילוכים שפיתחה החברה.
מדובר במנועים שבזכות תכנון יעיל ומדויק ויחס דחיסה גבוה במיוחד (שעד כה היה קיים רק במכוניות מרוץ) מציגים יעילות משופרת מבלי להידרש לשלב טכנולוגיה יקרה ומסובכת כמו מגדשי טורבו או מערכות היברידיות.
צילום: נעם וינד
מאזדה 6
אחרי דגם התצוגה המרהיב טקארי, מאזדה חשפה את ה-6 החדשה והמרשימה שלקחה את שפת העיצוב החדשה של המותג צעד נוסף קדימה.
בדומה ל-CX-5, גם ה-6 החדשה עושה שימוש בטכנולוגית סקיי-אקטיב ומציגה גם שילוב של מערכת i-stop לדמום המנוע בעת עמידה ומערכת מקורית (בחלק מהגרסאות) i-ELOOP האוגרת אנרגיה חשמלית בעת בלימה על ידי טעינת קבלים מהירים (בניגוד לשימוש במצברים כבדים במערכות דומות של יצרנים מתחרים) המאפשרים שימוש יעיל במיוחד בכוח שנצבר בקבלים במערכות החשמליות השונות של הרכב ובכך להפחית את העומס על המנוע וכמובן את צריכת הדלק.
כמו כן, ה-6 החדשה שמה דגש על יכולות ניהוג גבוהות ומענגות לנהג חובב ההגה בעידן בו מרבית המכוניות הפכו להיות מנותקות וחסרות תחושה לחלוטין.
במאזדה מבטיחים שחדוות הנהיגה האופיינית למותג לא נעלמה
בין המתמודדות בקטגוריית הביצועים ניתן למצוא את אודי RS5, ב.מ.וו M6, ב.מ.וו M135, פרארי F12 ברלינטה, אסטון מרטין וואנקוויש, טויוטה GT86 / סובארו BRZ, מרצדס SL63 AMG, מרצדס SLS AMG רודסטר, פורשה בוקסטר/קאיימן ואת הרנו קליאו ספורט העממית יחסית.
מהעבר השני, במתחם המכוניות בעלות המודעות הסביבתית הגבוהה, מתמודדות חמש מכוניות על המקום הראשון בקטגוריה הירוקה: וולוו V60 פלאג-אין הייבריד, טסלה מודל S, סמארט חשמלית, פולקסווגן ג'טה היברידית ורנו זואי.
על פרס העיצוב יתמודדו אסטון מרטין וואנקוויש, יגואר F-טייפ, ריינג' רובר, מאזדה 6, פולקסווגן גולף ורנו קליאו.