מי באמת לא רואה מוסך? | צילום: istockphoto מבחני הדרכים המתפרסמים במגזיני רכב ובאתרי אינטרנט בארץ ובעולם וגם כאן בערוץ הרכב של mako מעניקים ידע וכלים רבים כדי לעזור לכם בבחירה של הרכב הבא שלכם. עם זאת, בעידן בו רמת האמינות והגימור השתפרו מאוד המבחנים מתקשים לתת תשובות מלאות בנושאים מרכזיים לרוכשים כמו אמינות ושרידות לאורך זמן וגם מבחנים ארוכי טווח הנמשכים מספר חודשים מתקשים לרוב לתת את התשובה באשר לאיך המכונית, אחת ההוצאות הגדולות ביותר שאנשים עושים, תתבגר.
וכך, בהעדר מידע מקצועי אנשים נאלצים להסתמך על שמועות, דעות קדומות ועצות של מומחים מטעם עצמם שלעיתים יש בהן טעם ולעיתים כל קשר בינן לבין המציאות ובין ליין הדגמים הספציפי של יצרן זה או אחר הוא מקרי לחלוטין.
בדיוק בשביל לתת לנושאים שכאלה תשובות כבר בשנת 1933 הוקם בארצות הברית מגזין הקונסיומר ריפורטס ע"י עיתונאים ומהנדסים ומאז הוא בוחן ומדרג מוצרים ושירותים שונים, החל ממוצרי מזון, דרך מוצרים חשמליים ועד למכוניות ונחשב לאחד מגופי הצרכנות החשובים והמשפיעים בעולם. סקר האמינות השנתי שלו נחשב לגורם משפיע מעין כמוהו על שוק הרכב האמריקאי.
מאגר נתונים של 1.3 מיליון מכוניות
הסקר מבסס את ממצאיו על פי מאגר נתונים של 1.3 מיליון בעלי כלי רכב המחזיקים מכונית משנות היצור האחרונות.
על פי ממצאי הדו"ח, שנת 2011 לא הייתה שנה שלקוחות פורד ירצו לזכור והיצרן שבעבר התבלט אל מול יצרנים אמריקאים אחרים צלל השנה בדירוג מהמקום ה-10 למקום ה-20, בעיקר בשל תקלות וחוסר שביעות רצון של לקוחות מדגמי האקספלורר, הפוקוס והפיאסטה ובאופן ספציפי יותר ממערכת הבקרה הממוחשבת myford השולטת על מערכת השמע, הניווט והמזגן ומתיבת ההעברה כפולת המצמדים החדשה, פאוור-שיפט. התלונות של הלקוחות התמקדו פחות בתקלות ויותר בתפעול מסובך, לא ידידותי ובעיות חיבור לממשק במקרה של מערכת הבידור וכן הוזכרו העברות קופצניות ופעולה לא רהוטה במקרה של תיבת ההילוכים כפולת מצמדים שעצבנה את הקהל האמריקאי הרגיל לתיבות העברה אוטומטיות קובנציונליות.
בסך הכל נבחנו בסקר שלל דגמים של 28 מותגי רכב שונים.
מערכת הבקרה myford זכתה לביקורות קטלניות | צילום:
נעם וינד
יפן בראש
שלא במפתיע וכמו בכל שנה הצמרת נשלטת על ידי יצרנים יפניים שתפסו השנה את המקומות 1-9 עם מקום ראשון ושני למותגי הבת של טויוטה - סיאון ולקסוס, מקום שלישי לאקורה, מותג היוקרה של הונדה, רביעי למאזדה שגם מדורגת ראשונה בקטגורית המשפחתיות הקומפקטיות עם ה-3, חמישי להונדה, שישי לטויוטה, שביעי למותג היוקרה של ניסאן - אינפינטי, שמיני לסובארו ותשיעי לניסאן הסוגרת בליץ יפני המוכיח כי אין חדש תחת השמש ושלושה עשורים לאחר שהמכוניות היפניות פתחו פער אמינות על המתחרים מאירופה ומארצות הברית הן עדיין מצדיקות את התדמית החסונה שלהן. את העשירייה הראשונה סוגרת וולוו שהציגה זינוק נאה השנה בעיקר בזכות ה-S60 החדשה.
צמד היצרניות הקוריאניות יונדאי וקיה אמנם לא מצליחות, לפחות על פי הסקר של הקונסיומר ריפורטס, להתחרות באמינות היפנית אבל ממוקמות במקומות ה-11 וה-12 המכובדים יחסית.
מותג אמריקאי ראשון אפשר לפגוש במקום ה-13 ומדובר בג'יפ שבזכות הגרנד צ'ירוקי החדש זינק לא פחות משבעה מקומות בדירוג. גם קרייזלר נמצאת במגמת עליה ומזנקת מהמקום האחרון בשנה שעברה למקום ה-15 השנה ושברולט מצליחה לשמור על מקום טוב באמצע בדיוק כמו בשנה שעברה.
ג'יפ - שיפור משמעותי לעומת שנים קודמות | צילום: IAAיוקרה ממוצא אירופאי בסוף
הצד השני של הדירוג מעניין אפילו יותר! קבלו במטח עגבניות רקובות את שלושת מותגי הרכב עם מוניטין האמינות המפוקפק ביותר בשנה חולפת ובאופן מפתיע (או לא) מדובר במותגי יוקרה נחשקים כמו אודי (שדורגה במקום לפני אחרון בשנה שעברה), פורשה (שצללה מהמקום השני מהצמרת למקום השני מהסוף) ויגואר שסוגרת שנה לא אמינה במיוחד לתוצרי החתול הבריטי-הודי.
אמנם, יש הטוענים שאך טבעי הוא שמכוניות יוקרה וספורט המצוידות בשלל מערכות סופר מתוחכמות המהוות את המילה האחרונה בפיתוח הטכנולוגי יסבלו מיותר תקלות מאשר מכוניות בסיסיות עם טכנולוגיה ישנה שאין מה שיתקלקל בהן - יכול להיות - אבל מצד שני צריך לזכור שבצמרת הטבלה אפשר לפגוש 3 מותגי יוקרה עם דגמים מלאי גאדג'טים ואבזור שמוכיחים שכשיוקרה מגיעה מיפן היא גם מצוידת באמינות מופלגת.