לפני קצת יותר מחודשיים פ.ס.ז' חשפה את חולצת החוץ שלה לעונה הקרובה: אם נחליף את הסמל של המועדון הפריזאי בסמלה של ההתאחדות הברזילאית, ספק אם מישהו היה שם לב להבדלים. בדיעבד, הדמיון הכמעט מוחלט לחולצת הסלסאו המסורתית היה הרמז העבה ביותר להגעה הצפויה של ניימאר הקיץ לעיר האורות.
הסופרסטאר העולמי הפך לאחרונה לשחקן הברזילאי ה-31 בהיסטוריה של המועדון: מסורת שהחלה בשנות ה-90 עם ואלדו, לאונרדו ומעל כולם ראיי, המשיכה בתחילת שנות ה-2000 עם הרכישה של ילד בן 21 העונה לשם רונאלדיניו.
אז, לפני 16 שנה, פ.ס.ז' הייתה צריכה להוציא 6 מיליון יורו בלבד עבור האיש ששנה לאחר מכן הניף את גביע העולם. לפני שבוע וחצי, סכום הגבוה פי 37 יצא מחשבונות קטאר עבור האיש שאמור להיות הפנים של פ.ס.ז' בשנים הקרובות. כדורגל טוב ותארים? יתקבלו בברכה. שיווק, מכירות, אינסטגרם, כספים אסטרונומיים וחולצות נוצצות ברחובות השאנז אליזה, זה כבר הפך לכרטיס הכניסה לפ.ס.ז': גרסת ניימאר.
According to L'Equipe, 10,000 Neymar PSG shirts were purchased in a single day..
— Footy Accumulators (@FootyAccums) August 5, 2017
Mad pic.twitter.com/ZZIbsPTlA3
בשנים האחרונות אנו עדים למגמה שהולכת וגוברת בכדורגל העולמי, ששיאה הגיע אתמול אחר הצהריים עם הצגתו של ניימאר. אנשי עסקים זרים שנכנסים לכדורגל מתוך מודל עסקי ברור: כוח קנייה חזק בנוסף לזכויות שידור אסטרונומיות יכולים להפיק רווחי שיא תוך פרק זמן קצר. קטאר בפ.ס.ז', האוליגרך הרוסי דימיטרי ריבולובלב במונאקו, פראנק מקורט איש העסקים האמריקני שרכש את אולימפיק מארסיי לפני חצי שנה ובקיץ האחרון: ההצטרפות של ג'ראר לופז, איש עסקים לוקסמבורגי (אשר בעברו היה הבעלים של קבוצת הפורמולה 1 לוטוס), שהשתלט על ליל.
לא רק המועדונים קיבלו בעלי בית חדשים. גם הליגה עצמה הכניסה ספונסר חדש ומעתה למשך 3 השנים הקרובות הליגה הצרפתית תיקרא Ligue 1 Conforama – חברת קמעונאות צרפתית המתמחה ברהיטים, שרכשה בחודש אפריל האחרון את החסות תמורת 7 מיליון יורו בלבד לעונה. אותה עסקה שלא קיבלה דאז הד תקשורתי מנופח, הפכה בסוף השבוע לאחת מעסקאות הפרסום המשתלמות שנעשו בשנים האחרונות, עם ההגעה של הסופרסטאר הברזילאי.
הליגה שהתאפיינה במרוצת השנים כחממה לכדורגלנים צעירים הופכת את עורה ורואה את עצמה כתגלית הגדולה ביותר בכדורגל האירופי, בכל הנוגע להכנסות כלכליות. על פי כל ההערכות, ההגעה של ניימאר תזניק בשנים הקרובות מבחינה פיננסית את מועדוני התחתית והביניים. הסיבה כמובן נעוצה בזכויות השידור. הנהנית המרכזית בעונה האחרונה מהסכם השידורים הייתה פ.ס.ז', שגרפה לקופת המועדון 58 מיליון יורו.
זכויות השידור בצרפת מורכבות מ-4 פרמטרים מרכזיים:
30% מהסכום הכללי של זכויות השידור מתחלק שווה בשווה בין 20 קבוצות הליגה הבכירה.
- רישיון עבודה תקין של המועדון: שווה 5.5 מיליון יורו לכל קבוצה.
- מיקום בטבלה בעונה האחרונה בנוסף למיקום משוקלל ב-5 העונות האחרונות.
- עליית שווי המותג ב-5 העונות האחרונות.
* שני הפרמטרים האחרונים מהווים 52% מהסכום הכולל של זכויות השידור. משמע, 48% מתחלקים שווה בשווה בין 20 המועדונים השונים בליגה הבכירה.
À l'issue de la saison 2016-2017 de Ligue 1, le #PSG va toucher 57,9 M€ de droits TV. (L'Équipe) pic.twitter.com/OCO7FuZ3O1
— PSG Society (@PSGsociety) June 23, 2017
בעונה האחרונה זכויות השידור של הליגה הצרפתית נמכרו תמורת 750 מיליון יורו. מדובר בעלייה של 23% לעומת עונת 2015/16. ההסכם שנחתם לפני 3 שנים תקף עד קיץ 2020. "אני רוצה לראות את הליגה שלנו כאחת מ-3 הליגות הטובות ביבשת. אני חושב שאנחנו בדרך הנכונה לשם", הצהיר באפריל 2014 פרדריק טירייז, מי שעד לפני שנה עמד בראש הליגה המקומית.
המכרז על המשך זכויות השידור של הליגה הצרפתית (2020-2024) אמור להתקיים לקראת סוף העונה הקרובה, וצפוי להיות מכרז הספורט היקר ביותר בתולדות הספורט הצרפתי. 3 הרשתות הגדולות ברפובליקה: CANAL +, BeIn ו-Altice, הפנימו בשנים האחרונות שהספורט התחרותי היחיד בצרפת שיכול להביא מאסות של מנויים הוא הכדורגל המקומי.
לואיק ראבאנל, מרצה במרכז הבינלאומי לחקר ספורט בנושאטל, טוען כי "הודות להגעה של ניימאר, פ.ס.ז' תגיע למימד אחר לגמרי בזירה שמחוץ לגבולות צרפת. הליגה הצרפתית תשודר באופן מוגבר בסין, ארה"ב ובמיוחד באמריקה הלטינית. זה בהחלט יכול להעלות את ההכנסות מזכויות שידור, ואני לא מדבר על כמה מיליונים בודדים".
המלך של "דור הרשתות החברתיות" אוסף אחריו למעלה מ-170 מיליון עוקבים בכל רגע נתון ביום (גם אם תחברו את כל העוקבים ברשתות החברתיות אחר 20 קבוצות הליגה הצרפתית, לא תגיעו למספר האסטרונומי שסוחף אחריו ניימאר). המטרה העיקרית, להפוך לאחת מ-3 הליגות העשירות בעולם, הופכת לריאלית יותר, כאשר האייקון הגדול ביותר באמריקה הלטינית נמצא בצד שלך.
#Neymar, une star des réseaux sociaux (@lequipe) pic.twitter.com/rMAWOk3L5l
— Loïc Ravenel (@Loic_Ravenel) August 4, 2017
דיידייה קוויו, מנכ"ל הליגה הצרפתית, התקשה להסתיר את ההתרגשות לאחר ההודעה הרשמית של המועדון הפריזאי: "ניימאר? זה אפקט זלאטן רק בעוצמה פי 10 יותר גבוהה. אני חושב שכל מי שהכדורגל הצרפתי נוגע לו במידה כזו או אחרת, אלו כמובן חדשות נהדרות עבורו. אי אפשר להתעלם מהפן השיווקי, התקשורתי והכלכלי בעסקה הזו. הוא יעזור לנו למלא את האצטדיונים ברחבי צרפת".
המנכ"ל כמובן התייחס לסוגיה שמעסיקה יותר מכל דבר אחר את שאר 19 המועדונים בליגה ה-1, הכספים מזכויות השידור: "אנחנו כמובן נשב במסודר עם רשת BeIn (הרשת הקטארית המחזיקה בזכויות השידור בצרפת ומחוצה לה), נעבור אזור אחר אזור בעולם, ונראה כיצד נוכל לשפר את ההכנסות".
כחלק מהניסיון לשווק את הליגה הצרפתית גם למדינות אסיה ובייחוד לסין (את האישור הרשמי למסע הפרסום בשנחאי בשבוע שעבר, ניימאר עשה באמצעות חשבון ה-weibo – הרשת החברתית הגדולה במדינה), הוחלט במנהלת הליגה כי שני משחקים העונה יועברו בשידור ישיר ביום ראשון בשעה 13:00 שעון צרפת. טרם פורסמו מי הקבוצות שיקחו חלק במשחקים, אך לכולם ברור שפ.ס.ז' תהיה שותפה בשני המקרים.
כדי שהליגה הצרפתית תוכל באמת לעמוד על הפודיום עם הליגות המובילות ביבשת, זכויות השידור יצטרכו להכפיל את עצמן. על פי כל ההערכות בשבוע האחרון בתקשורת הצרפתית, אותו מכרז חדש אמור לחצות בקלות את רף מיליארד היורו בשנה. הכסף הגדול, במידה והמהלך אכן יצא לפועל, יחולק למועדונים החל מעונת 2020/21.
טבלת זכויות השידור ב-5 הליגות הבכירות באירופה:
- פרמייר ליג: 6.23 מיליארד יורו לשנה.
- בונדסליגה: מכרה את זכויות השידור בקיץ 2016 בסכום שיא של 1.2 מיליארד יורו.
- ליגה ספרדית: מיליארד יורו.
- ליגה איטלקית: 945 מיליון יורו.
- ליגה צרפתית: 750 מיליון יורו.
I added a video to a @YouTube playlist https://t.co/FjeXL3nFKR Al Khelaifi says Neymar will be worth €450m soon
— Ntege Hamza (@ntegeham) August 4, 2017
החולצה הצהובה המדוברת עוד תהיה מרכיב מרכזי מאוד בפרוייקט הקטארי שנבנה סביב ניימאר החל מהקיץ בעיר האורות. אותו אייקון שנרכש ב-222 מיליון יורו, יוכל מהר מאוד להחזיר את ההשקעה. "ניפגש פה עוד שנתיים ותגידו לי אם העסקה הייתה משתלמת. השווי של ניימאר יכפיל את עצמו לכל הפחות בשנתיים הקרובות", הצהיר בגאווה, נשיא המועדון נאסר אל חלאיפי.
הכדורגל הוא כבר מזמן לא רק שערים ובישולים, אלא גם מכירות, סוכנים, זכויות שידור וכדומה. את הפרק על ניימאר וכר הדשא, נשאיר לפעם הבאה.