טרנד הנסיעות לליגות הכדורגל הטובות בעולם כדי להתרשם מאצטדיונים ומשחק ברמה גבוהה מוכר וידוע, כאשר לא מעט ישראלים מעדיפים לבלות כך את חופשותיהם. על אלה שגוזרים קופון נאה מכל הסיפור, לעומת זאת, אנחנו לא יודעים הרבה.
אחת החברות שנהנות מהגאות בתיירות הכדורגל העולמית היא 365 sports events, חברה בינלאומית שפועלת בארץ ומפעילה את אתר 'טיקטינגו' ואתרים נוספים בשש שפות נוספות - פולנית, טורקית, שבדית צרפתית, אנגלית ורוסית, ובקרוב גם בערבית וגרמנית. בטורקיה ובפולין מדובר בזכיינים שמפעילים את האתר מוורשה ואיסטנבול.
מנכ"ל ומייסד החברה, ספי דונר, מספר שבקרוב יוקם גם אתר אוסטרלי, עם דגשים שיתאימו לקהל האוסטרלי, הנוהג לנסוע לחופשה ארוכה של כמה שבועות, בה הוא מנסה לתפוס כמה שיותר אירועים. גם מוקד העניין שלהם שונה והם מעדיפים לצפות בקריקט ורוגבי.
אנשים מכמעט מאה מדינות קונים באתרים של החברה, מבלי לדעת שישראלים עומדים מאחוריה. רבים מהמפרץ הפרסי משתמשים באתר ואפילו מו"ל 'שרק אל אווסט', היומון בערבית שיוצא לאור בלונדון, רכש כרטיסים באמצעות האתר כאשר תכנן נסיעה לפירנצה וחשק לצפות במשחק של פיורנטינה.
בדרך כלל האתר מוסיף 20 אחוז למחיר הכרטיס כרווח עבורו, כאשר ברוב המקרים המשרד מצליח לספק כרטיסים מוזלים מאלה הנמכרים בשוק החופשי, כך שהלקוח יוצא נשכר. לספורט איוונטס 365 ספקים רבים בכל העולם, שמאפשרים להם להעניק גיוון של אירועי ספורט ובמחירים סבירים.
בחלק מהמקרים, בעיקר באנגליה, המצב יותר מסובך, כאשר במשחקי בית של המובילות המשחק סולד אאוט. איך משיגים כרטיס במצב כזה?
החברה פועלת בשני אפיקים. אפשרות אחת היא רכישה מראש של 'כרטיסי תייר', שקבוצות משווקות מראש במחירים יותר יקרים, עם הבטחה ללוקסוס מסויים: כיסאות מרופדים, תוכנייה, ארוחה וכו'. מדובר בחבילות של כרטיסים לכל העונה, כאשר המשרד מתחייב לכך.
אפשרות נוספת היא להגיע למשווק משני, בעל מנוי שמעדיף למכור ברווח את הכרטיס למתווך, ממנו המשרד רוכש את הכרטיסים. במקרים האלה מתנפח מחיר הכרטיס, שכן יש עוד שני גורמים בדרך שמעוניינים לגזור עליו קופון. עם זאת, יש להדגיש כי אין משהו לא כשר בדרך פעולה זאת, פשוט עניין של ביקוש והיצע.
"אנחנו מקבלים פעם בשבוע פנייה מספק שרוצה למכור אבל אנחנו בוחנים אותו בשבע עיניים וקונים רק ממי שאנו סומכים עליו", מסביר ספי המנכ"ל. "אנחנו לקוח ענק של הספקים שלנו. לכן אנחנו יכולים להיות רגועים שלא יבריזו לנו, מדובר הרבה פעמים בספקי כרטיסים שמקבלים מאיתנו עשרות אלפי יורו בחודש".
ברור שלמשחקים גדולים של הקבוצות הטובות באירופה תמיד יש דרישה, החוכמה היא למצוא את ההפתעות. "משחק הידידות של מכסיקו ואיטליה השנה היה כזה", נזכר ספי. "יש מלא מכסיקנים באירופה, הם לא ידעו איפה לקנות כרטיסים והם פנו אלינו. מכרנו 70 כרטיסים למשחק הזה, חבל שלא היה לנו יותר. המטרה היא לנסות למצוא את המשחקים האלה, את האיטליה-מכסיקו הבא".
כ-1,500 כרטיסים נמכרים כל חודש, מתוכם כ-40 אחוז, כ-600, נמכרים לישראלים, שהם עדיין הלקוחות הטובים ביותר של החברה ונחשבים יחד עם היפנים לתיירי הספורט הנלהבים מכולם.
בספורטס איוונט מספרים כי המדינה הכי מבוקשת על ידי ישראלים היא ספרד וברצלונה היא הקבוצה הפופולארית ביותר. הדברים הגיעו לכדי כך שלאחרונה נוצר טרנד של טיולי נשים, שיוצאים לעיר הקטלונית ללא הבעלים ומשלבות את החופשה עם משחק כדורגל.
הפרמייר ליג והעליגה האיטלקית הן הבאות ברשימה מבחינת העדפות הישראלים ואחר כך משחקי באיירן מינכן ואייאקס.
החברה חתמה על הסכם עם u-travel המספקת שירותי ניהול ורכש ל-160 משרדי תיירות וכן סגרה עסקה עם אקספידיה, ענקית התיירות באינטרנט. "אנחנו ערוכים לשתף פעולה עם עולם התיירות, מחפשים כל הזמן עוד אטרקציות ומקורות הכנסה והיתרון שלנו שאנחנו מכירים מצויין את 'גבולות הגזרה', יודעים לחבר את כל המגוון, בכל יום וגם חודשיים מראש נוכל לאמר איזה משחק יש ולהבטיח מקום ישיבה".
ספי דונר מדגיש כי החברה לא נותנת פיתרון רק לחובבי הספורט המושבעים אלא למגוון רחב של נופשים שמעוניינים לקפוץ למשחק 'על הדרך'.
בין המשקיעים בחברה, שהוקמה לפני ארבע שנים, גם גיגי לוי, מנכ"ל ענקית ההימורים המקוונים 888. המשנה למנכ"ל הוא דרור לוי, איש הייטק ובעברו היותר רחוק עיתונאי ספורט בעיתון 'חדשות'.
לפי דוברי החברה, העסק שהם מנהלים מגלגל כעשרה מיליון שקל בשנה.